بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران

بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران

سلامتی جویان عزیز، یکبار دیگر دکتر پیج ، در کنار شما قرار گرفته تا به شما 10 نفر از بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران را معرفی کند. اگر شما با مشکلات شایعی مثل: کمردرد، گردن درد ، پادرد ، زانو درد و …. دست و پنجه نرم میکنید به شما پیشنهاد میکنیم قبل از اینکه شیوه جراحی را برای درمانتان برگزینید مشورتی هم با این پزشکان معرفی شده داشته باشید .

در این علم پزشک متخصص به حیطه بیماری های عصب و عضله ، بیماری های داخلی ارتوپدی ، روماتولوژی و جراحی اعصاب ، فیزیوتراپی و طب سوزنی آگاه می شود و با جدیدترین راه های تشخیص و درمان غیرجراحی بیماری های اسکلتی و عضلانی از جمله درمان کمر درد، دیسک کمر، درمان گردن درد و آرتروز گردن، درد های عصب سیاتیک به بیماران کمک می کند.

در این رشته، با کمک روش های طب الکترودیاگنوسیس (نوار عصب و عضله)، تزریق های تشخیصی و درمانی، روشهای دارویی و فیزیکی (ورزش درمانی ؛ مدالیته های درمانی و هنر درمان دستی) و طب سوزنی و لیزر درمانی یک بسته درمانی جامع شامل کلیه این روش ها به بیماران دارای درد و شرایط محدود کننده ارایه می شود که در نهایت رضایت اکثریت بیماران را در بر دارد.

” قامتتان استوار ، تندرستیتان روزافزون”

این لیست هر ماه بر اساس نظرات بیماران و بررسی کارشناسان دکتر پیج به روز می شود منتظر نظرات شما در بخش کامنت ها در انتهای این مقاله هستیم.

1. دکتر بیژن فروغ (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی)

دکتر بیژن فروغ
دکتر بیژن فروغ

بیوگرافی:

1 دیپلم تجربی از دبیرستان خوارزمی تهران
2 دکترای عمومی پزشکی در سال 1369 از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
3 دکترای تخصصی طب فیزیکی  در سال 1373 لذا دانشگاه علوم پزشکی شیراز نفر دوم بورد تخصصی طب فیزیکی  در سال 1373

دکتر بيژن فروغ استاد دانشگاه ، رئیس بخش بیمارستان فیروزگر و مدیر گروه طب  توانبخشی دانشگاه ، موسس مرکز تحقیقات دانشگاه ، عضو انجمن بین المللی درد ، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی ، عضو انجمن جهانی توانبخشی مغز و اعصاب WFNR ، عضو مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی ، عضو مرکز تحقیقات دیابت ، عضو کمیته اخلاق و عضو کمیته علمی کنگره جهانی طب فیزیکی .

از سال 1375 در دانشگاه علوم پزشکی ایران در دانشکده توانبخشی و مرکز آموزشی و درمانی شفا یحیاییان مشغول فعالیت شدم و گروه آموزشی طب فیزیکی – توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و سپس تهران را راه اندازی کردم.

در دوره های لیسانس فوق لیسانس دکترای و دکترای تخصصی در رشته های مختلف تدریس داشتم .در دوره تخصصی ارتوپدی ،طب ورزشی فوق تخصص درد فوق تخصص روماتولوژی فوق تخصص ستون فقرات و فوق تخصص دست و دوره های فیزیوتراپی کاردرمانی گفتار درمانی ارتوپدی فنی و رشته های مرتبط توانبخشی تدریس و تحقیق داشتم.

در دانشگاه در زمینه درمان درد بخصوص سردرد ،دردهای میگرنی کمردرد ،دیسک کمری ،دردهای ناشی از آرتروز بخصو ص ناحیه زانو تحقیقاتی داشتم .

سپس توانبخشی سکته مغزی را شروع کردم که بازذیدهایی از مراکز سوئد ،آلمان هلند کره جنوبی و مالزی داشتم و با انتقال این تجربیات باهمکاری دکتر آزما دکتر کاظمی و دکتر امید ظهور اولین مرکز تخصصی توانبخشی سکته مغزی را با نام تبسم در خیابان باقرخان تهران راه انداز ی کردیم سپس با توجه به راه اندازی کینیک تخصصی با نام خودم ،کلینیک تبسم را به آقای دکتر روزبه کاظمی واگذار کردم و کلینیک تخصصی خودم را با تخصصهای مختلف گسترش دادم در حال حاضر کلینیک با نام دکتر فروغ در زمینه های مغز و اعصاب دردهای عضلانی اسکلتی (کمردرد-زانودرد-دیسک کمری و…)مشکلات پا مشکلات کف لگن مانند اختلال درکنترل ادرار و افتادگی رحم بانوان و کلینیک تخصصی پا ساخت کفش و کفش طبی و موضوعات مرتبط دیگر فعالیت دارد.

آدرس مطب چمران – ابتدای باقرخان غربی – پلاک 26 – طبقه دوم – مرکز جامع تخصصی دکتر فروغ
شماره تماس 02166572220  – 02166576423

2. دکتر پریسا یوسف فام (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی)

 

طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر پریسا یوسف فام

بیوگرافی:

دکتر پریسا یوسف فام متخصص طب فیزیکی  هستند. دکتر یوسف فام در سال 80 وارد رشته پزشکی عمومی دانشگاه ارومیه شدند. بعد از گذراندن 7 سال به عنوان پزشک عمومی فارغ التحصیل شدند. دکتر یوسف فام دوران طرح پزشکی عمومی خود را در یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی گذراندند.

به دلیل علاقه فراوان به بهبود بیماری های عضلانی اسکلتی جامعه که اغلب مورد غفلت واقع ی شود، برای دوران تخصص خود رشته طب فیزیکی و توانبخشی را انتخاب کردند و بعد از قبولی در آزمون دستیاری از سال 91 تا 94 در این رشته در دانشگاه شهید بهشتی مشغول تحصیل شدند.

ایشان دوران طرح تخصصی خود را در شهر اردبیل گذراندند و کمک شایانی به معرفی رشته طب  توانبخشی در این استان داشتند.

رشته طب فیزیکی با کاهش درد بیماران و بهبود شرایط زندگی افراد بدون اقدامات جراحی، کیفیت زندگی افراد را افزایش می دهد و شرایط بدون درد را برای بیماران فراهم می کند.

آدرس مطب ونک – ملاصدرا – جنب بیمارستان بقیه الله – ساختمان پزشکان آریا – طبقه سوم – واحد 11
شماره تماس 02188622818 – 09027430364

3. دکتر شهرام صادقی(متخصص طب فیزیکی)

آدرس مطب خوی، خیابان امام، ساختمان پزشکان بو علی
شماره تماس 04436232534

4. دکتر سید منصور رایگانی (متخصص طب توانبخشی)

آدرس مطب خیابان ولیعصرف ابتدای توانیر، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان شماره4، طبقه 2، واحد8
شماره تماس 02188787620

5. دکتر سید احمد رئیس السادات (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی)

 

طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سید احمد رئیس السادات

بیوگرافی:

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران

قائم مقام مرکز تحقیقات طب فیزیکی

آدرس مطب سعادت آباد – سرو شرقی – پلاک 39 – ساختمان بانک ایران زمین – طبقه 4 – واحد 8
شماره تماس 02122119946 – 02122119947

6. دکتر لیلا زینالی (متخصص طب فیزیکی)

طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر لیلا زینالی

بیوگرافی:

بیماری‌های عضلانی و اسکلتی، توانبخشی لگن و بی‌اختیاری ادرار

دوره پزشکی عمومی. دانشگاه علوم پزشکی قزوين

پزشك خانواده مركز بهداشتی آب بر. شهرستان طارم

دوره دستباری طب فيزیکی و توانبخشی . دانشگاه علوم پزشکی شيراز

اشتغال در بيمارستان شهيد بهشتی قم

آدرس مطب تهران، تهران، بزرگراه آیت الله کاشانی، نبش خیابان عقیل، مجتمع البرز، پلاک 6، طبقه پنجم، واحد 30
شماره تماس 02144475427

7. دکتر فرید رضائی مقدم (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی)

آدرس مطب فرمانیه – بلوار شهید اندرزگو –  خیابان شهید کریمی –  جنب بانک کشاورزی – پلاک 2 – ساختمان یاس
شماره تماس 021-22390469

8. دکتر احسان صنعتی  (متخصص طب توانبخشی)

 

دکتر احسان صنعتی
دکتر احسان صنعتی
آدرس مطب تهران، پیروزی، ایستگاه صد دستگاه، مقابل خیابان عادلی، پلاک 450، واحد 8
شماره تماس 02136602923

9. دکتر شهرام قاسمی (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی)

آدرس مطب تهران، خیابان آفریقا (جردن)، بلوار مینا، پلاک 22
شماره تماس 02188774584

10. دکتر کامران آزما (متخصص طب فیزیکی)

طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر کامران آزما
آدرس مطب سعادت آباد – بالاتر از میدان کاج – کنارگذر یادگار امام – بعد از کوچه گلستان – پلاک 1 – ساختمان یاسمن – طبقه دوم واحد 4
شماره تماس 02126745177 – 02126745669

 

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی چه کسی هست؟

طب فیزیکی و توانبخشی  (Physical Medicine and Rehabilitation )یک رشتهٔ پزشکی تخصصی بالینی است که به بررسی، پیشگیری و درمان معلولیت‌ها و ناتوانی‌های فیزیکی می‌پردازد.استفاده از لفظ فیزیکی در این رسته بیشتر اشاره به فیزیک بدن و کالبد است.

 

متخصص طب فیزیکی 1

متخصص طب فیزیکی را بهتر بشناسیم:

  • حیطه عملکرد متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
  • راههای درمانی و تشخیصی
  • مراحل درمان درطب فیزیکی و توانبخشی
  • متخصص طب فیزیکی و توانبخشی چه وظایفی دارد
  • طب فیزیکی دیسک کمر
  • فتق دیسک
  • دیسک کمر و طب فیزیکی
  • درآمد متخصص طب فیزیکی
  • گرایشهای بالا تر تحصیلی

استفاده از وسایل و مواد فیزیکی در درمان بیماریها ریشه در تاریخ بشر دارد اما توجه روزافزون به این نوع درمان و گسترش اطلاعات علمی در این زمینه باعث شد از سال ۱۹۴۷ بورد تخصصی رشته طب فیزیکی و توانبخشی در آمریکا تصویب شود. در حال حاضر طب فیزیکی و توانبخشی شامل سه بخش طب توانبخشی، طب فیزیکی و الکترودیاگنوز است. این رشته بصورت مختصر «فیزیاتری» Physiatry و متخصصین این رشته «فیزیاتریست» Physiatrist نام دارند که از لغت یونانی physikos به معنای «فیزیک» وiatreia به معنای «هنر درمان» گرفته شده‌است.

مطالب مرتبط: بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو در تهران

فیزیاتریست از درمانهای غیر داروئی در کنار سایر درمانهای متداول در درمان بیماریها استفاده می‌کند و علاوه بر درمان بیماری در جهت رسیدن به حداکثر عملکرد بیمار و بهبود کیفیت زندگی تلاش می‌نماید.

طب فیزیکی یا استفاده از روشهای فیزیکی شامل گرما، سرما، آب درمانی، ماساژ، مانیپولاسیون و جریانهای الکتریکی از گذشته دور مورد استفاده بشر بوده و در نوشته‌های بقراط در ۴۰۰ سال قبل از میلاد به آنها اشاره شده‌است. طب توانبخشی به معنی حفظ حداکثر عملکرد جسمی، روحی و اجتماعی فرد است.

حیطه عملکرد متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

۱. تشخیص و درمان درد:

تشخیص و درمان درد بخصوص دردهای عضلانی، استخوانی و مفصلی به خصوص کمر درد، آرتروز، اختلالات دیسک و آسیب‌های ورزشی. متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی جراح نیستند و تلاش آنان در این جهت است که در حد امکان بیمار را بدون جراحی درمان کنند.

۲. توانبخشی بیمارانی که دچار اختلال عملکردشده اند:

متخصصین طب فیزیکی به کمک سایر اعضای تیم توانبخشی (فیزیوتراپیست، کاردرمان، روانشناس و …) به بیمار کمک می‌کنند تا به زندگی عادی بازگردد. گاهی اختلال عملکرد به قدری زیاد است که نمی‌توان بیمار را به زندگی قبلی بازگرداند و تلاش پزشک بر این است که حداقل زندگی مستقلی برای بیمار فراهم کند.

۳. بررسی های نوار عصب و عضله:

یک روش تشخیصی است که خصوصا در تشخیص و درمان اختلالات اعصاب محیطی اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال گزگز و مور مور دست‌ها می‌تواند به علت درگیری عصبی به نام عصب مدیان در ناحیه مچ دست باشد یا از فشار روی اعصاب گردنی ناشی ناشی شود یا به علت اختلال اعصاب محیطی کل بدن باشد. میتوان با انجام نوار عصب و عضله، این اختلالات را از یکدیگر افتراق داد و درمان مناسب را آغاز کرد.

متخصص این رشته قادر به تشخیص، درمان و ارائه روشهای توان بخشی برای بیماریها و ناتوانی­های عصبی، اسکلتی، عضلانی (از جمله موارد ورزشی و شغلی) و ناتوانی سایر سیستم‌ها و اداره طولانی مدت بیماران معلول است.

همچنین رهبری و هدایت تیم‌های توانخشی چندرشته‌ای را برای ایجاد حداکثر بهبود عملکرد فیزیکی، روانی، اجتماعی و شغلی در افرادی که توانایی آنها در اثر بیماری، تروما، نقص های مادرزادی یا درد محدود شده را بر عهده می‌گیرد.

 

متخصص طب فیزیکی 3

راههای درمانی و تشخیصی

طب فیزیکی یک تخصص پزشکی است و متخصصین این رشته مانند سایر پزشکان ابتدا به شرح حال بیمار توجه می‌کنند، سپس وی را معاینه میکنند و در صورت لزوم از تستهای آزمایشگاهی، رادیولوژیک، نوار عصب و عضله و غیره استفاده میکنند.

متخصص طب فیزیکی اهمیت فوق‌العاده ای برای شرح حال و معاینه بیمار قایل است چرا که بررسی‌های آزمایشگاهی و رادیولوژیک فقط به تشخیص “کمک میکنند”  و تا وقتی با علایم بالینی منطبق نشوند ارزشی ندارند و حتی ممکن است گمراه کننده باشند.

مطالب مرتبط: بهترین دکتر طب سنتی در تهران

به عنوان مثال در بسیاری از افراد سالم، بیرون زدگی خفیف دیسک گردن یا کمر مشاهده میشود که احتیاجی به درمان ندارد.  حال اگر فردی از این گروه به علتی دیگر دچار کمر درد شود، در صورت عدم توجه کافی ممکن است فکرکنیم که بیرون زدگی دیسک عامل کمر درد وی و وقتی تشخیص اشتباه بود، درمان هم اشتباه انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، برخی بیماریها فقط با معاینه تشخیص داده میشوند (مثلاً بیماری درد میوفاسیال) ‌و نتایج تستهای آزمایشگاهی منفی خواهد شد.

مراحل درمان درطب فیزیکی و توانبخشی

متخصصین علاوه بر استفاده از دارو برای اقدامات ذیل دوره های خاصی می‌بینند.

  • تجویز فیزیوتراپی تخصصی
  • تزریقات موضعی
  • تجویز وسایل کمکی نظیر بریس یا عضو مصنوعی
  • مانیپولاسیون فقرات

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی چه وظایفی دارد؟

تشخیص صحیح و درمان درد

-پیشگیری از بروز اختلالات

–درمان بدون عمل جراحی

-بازیابی حداکثر عملکرد از دست رفته‌ی بیمار به دلیل جراحت، بیماری، صدمات و…

پس از تشخیص صحیح منبع بیماری، یک برنامه‌ی درمانی منظم توسط پزشک طراحی و انجام میشود.

این برنامه درمانی میتواند توسط  یک تیم پزشکی شامل: متخصص طب فیزیکی، فیزیوتراپیست، پزشک متخصص مغز و اعصاب، ارتوپد و پزشکان سلامت انجام شود.

طب فیزیکی دیسک کمر

هر انسان معمولا دارای ۲۶ مهره در ستون فقرات خود است. بیماری دیسک کمر می تواند بر اثر دلایلی مانند ورزش سنگین ، چاقی ، تصادف ، موارد مادر زادی ، جابه جایی مهره ها ، آرتروز باشد.  فتق دیسک کمر به بیرون زدگی دیسک گفته می شود که ممکن است در ناحیه گردن یا کمر ایجاد شود.

فتق دیسک در ناحیه کمر باعث بروز درد در ناحیه کمر و باسن و پا و جلوی ران می شود.

در این بیماری درد با سرفه کردن بیشتر می شود. فتق دیسک یک بیماری نیست که به طور کامل پیشگیری شود اما تمام افراد سالم باید از برداشتن و جابه جا کردن اشیاء سنگین پرهیز کنند.

از علائم دیسک کمر می توان به درد پایین کمر همراه با درد ساق پا و سوزش یا بی حسی پا که این علائم از ناحیه باسن یا پشت زانو آغاز شده به قسمت پشت زانو ، ران و کف پا انتشار پیدا می کند که در صورت مراجعه نکردن به دکتر عواقب خطرناکی خواهد داشت.

 

بازتوانی

 

فتق دیسک

فتق دیسک که به آن دیسک پاره شده یا دیسک لغزیده هم گفته می‌شود معمولاً در قسمت تحتانی کمر اتفاق می افتد. این عارضه شایع‌ترین دلیل ایجاد درد در قسمت تحتانی کمر و درد ساق پا است. میزان آسیب دیسک کمر به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای متفاوت است و به دیسک کمر خفیف، متوسط و شدید دسته‌بندی می‌شود.  دیسک کمر شدید ناشی از شکستن دیسک کمر  و فرسایش دیواره‌ی حلقوی آنولار کمر است.

غالباً افراد میانسالی که فعالیت‌های شدید انجام می‌دهند به فتق دیسک کمر مبتلا می‌شوند اما در بسیاری از موارد به سرعت این اتفاق نمی‌افتد. عموماً فتق دیسک کمر در قسمت تحتانی کمر (ستون فقرات کمری) به وجود می اید. در برخی موارد این اختلال بر گردن (ستون فقرات گردنی) تأثیر می‌گذارد اما به ندرت در قسمت مسانی کمر (ستون فقرات صدری) اتفاق می افتد.

با این که فتق دیسک در برخی موارد بسیار دردناک است اما بسیاری از مردم پس از چند هفته یا چند ماه با کمک روش‌های درمانی غیر جراحی بهبود می‌یابند.

دیسک کمر و طب فیزیکی

در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توان بخشی  در مراحل اولیه بیماری، فتق دیسک کمر با گزینه‌ها کم تهاجمی قابل درمان است. البته اگر دیسک کمر شما به درمان مقاوم بود یا درد بسیار زیادی داشت متخصصین کمر و ستون فقرات با تخصص خود در این زمینه می‌توانند با روش‌های درمانی غیر تهاجمی به شما در بهبود درد کمر کمک کند.
متخصص طب فیزیکی می‌تواند با کمک درمان‌های فیزیکی به شما در درمان این بیماری کمک کند.

درآمد متخصص طب فیزیکی

کلینیک‌های فیزیوتراپی ومتخصص طب فیزیکی و توانبخشی در سال‌های آینده بازار کارشان سکه خواهد بود. دلیل این مسئله هم رشد سریع جمعیت سالمند ایران است. گفته شده نرخ رشد جمعیت سالمند کشور چهار برابر نرخ رشد جمعیت است. همین حالا بیش از 7 درصد جمعیت کشور بالای 60 سال سن دارند. این جمعیت انبوه نیاز به خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی را افزایش می‌دهد.

در عین حال مشاغل پشت میزی هم افزایش پیدا کرده و آسیب‌های ناشی از آن منجر به نیاز کشور به متخصصان طب فیزیکی می‌شود. در دنیا هم نیاز به این شغل در حال رشد است. یک وب سایت آمریکایی، فیزیوتراپیست را دومین شغل در حال رشد سریع دنیا در سال 2017 دانسته.

 

توانبخشی

میانگین درآمد شاغلان این بخش در سال 2017 بیش از 85 هزار دلار بوده. البته تاسیس مطب فیزیوتراپی شرایط خاصی دارد، مثلا این که برای تاسیس در مراکز استان 6 سال و در شهرستان‌ها 3 سال سابقه کار مورد نیاز است.

تفاوت متخصص طب فیزیکی با متخصص ارتوپدی

رشته طب فیزیکی بسیار شبیه به تخصص ارتوپدی و جدیدتر (با قدمت کمتر از ارتوپدی) است و در اصل تخصص غیر جراحی ارتوپدی است اما با این تفاوت که رویکرد آن غیر جراحی است. یک متخصص طب فیزیکی سعی دارد بیمار را با روش‌های غیر جراحی و جدید درمان کند و اگر لازم شود از متخصصین جراحی سایر رشته‌ها خصوصا ارتوپدی، متخصص جراحی مغز و اعصاب (نوروسرجن) و متخصص داخلی مغز و اعصاب (نورولوژی) استفاده نماید.
علاوه بر این متخصص طب فیزیکی می‌تواند برای کسب حداکثر نتیجه از کارشناسان رشته‌های فیزیوتراپی، کار درمانی، حرکات اصلاحی، حرکت و ورزش درمانی ارتوپدی فنی، مددکار اجتماعی و ماساژ درمانی نیز استفاده کند.
اما یک متخصص ارتوپدی که به آنان جراح استخوان و مفاصل یا ارتوپد نیز گفته می‌شود، سعی می‌کند تا با کمک روش‌های جراحی مشکلات سیستم حرکتی بدن را درمان نماید. البته متخصصین ارتوپدی نیز ممکن است از روش‌های درمان غیر جراحی بهره گیرند اما چون یک ارتوپد در اصل یک جراح است و بیشتر برای امر جراحی آموزش دیده است مسلما در این کار مهارت بیشتری نسبت به روش‌های غیر جراحی دارد. حال آن که متخصص طب فیزیکی با تمرکز بر روش‌های غیر جراحی مانند اوزون تراپی، مانیپولاسیون، لیزر درمانی و مگنت تراپی و … ‎آموزش دیده است. مگر تعداد معدودی ارتوپد که دوره‌های مرتبط و خاصی با روش‌های درمانی غیر جراحی را گذرانده و در این زمینه علاقمند باشند.

گرایشهای بالاتر تحصیلی

این رشته در مقاطع زیر دارای گرایشهای فوق تخصص و فلوشیپی میباشد:

  1. طب توانبخشی ورزش
  2. طب توانبخشی آسیب نخاع
  3. طب توانبخشی سکته مغزی
  4. درمان درد
  5. الکترودیاگنوز (نوار عصب و عضله و پتانسیلهای بر انگیخته)
  6. طب توانبخشی اطفال

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا