بهترین جراح ستون فقرات در تهران

بهترین جراح ستون فقرات

جراح ستون فقرات کیست و چه کار میکند؟

جراح ستون فقرات (spine surgeon) پزشکی است که عمدتاً بر درمان عارضه‌های ستون فقرات متمرکز می‌گردد. متخصص طب ورزشی، فیزیکی و توانبخشی، متخصص کایروپراکتیک، دکتر فیزیوتراپی  جراح ارتوپد، جراح عصب، متخصص مدیریت درد، متخصص بیهوشی و روماتولوژیست و متخصص مغز و اعصاب برای رفع این گونه عارضه‌ها به کمک بیماران می‌آیند. مناسب‌ترین و بهترین دکتر متخصص ستون فقرات  و یا گروهی از متخصصین با توجه به ماهیت، شدت و مدت بروز علائم انتخاب می‌شود.با ما همراه باشید تا جراح ستون فقرات و عمل جراحی ستون فقرات را بهتر بشناسیم:

  • جراح ستون فقرات کیست و چه کار میکند؟
  • جراح مغز و اعصاب کیست و چه کار میکند؟
  • همکاری بین دو جراح
  • نگرش درست برای انتخاب جراح ستون فقرات
  • چطور جراح خودم را انتخاب کنم؟
  • انحراف ستون فقرات
  • علایم انحراف ستون فقرات
  • چه افرادی به انحراف ستون فقرات (اسکولیوز ) مبتلا میشوند؟
  • جراحی کی باید برنامه ریزی شود؟
  • جراحی انحراف ستون فقرات
  • عمل ستون فقرات کج
  • جراحی فیوژن ستون فقرات کدام است؟
  • مراقبت های بعد از عمل جراحی ستون فقرات

ستون فقرات یکی از حیاتی‌ترین قسمت‌های بدن ماست که از بدن پشتیبانی می‌کند و امکان حرکت کردن بدن در جهات مختلف را ممکن می‌سازد.آناتومی ستون مهره به نحو شگفت‌انگیزی خلق شده و ساختار آن به گونه‌ای است که عملکرد‌های بسیار زیادی دارد.

تمامی اجزای ستون فقرات و مهره‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از طناب نخاعی محافظت کنند. طناب نخاعی عضو بسیار حساسی است که از میان ساختارهای پیچیده از عضلات، رباط‌ها و استخوان‌ها در کمر عبور می‌کند و امکان ارتباط بین مغز و سایر اجزای بدن و انتقال پیام‌های حسی و حرکتی را ایجاد می‌کند. ستون فقرات یک فرد بالغ در حالت عادی و طبیعی به نحوی بر روی لگن قرار گرفته است که کمترین میزان فشار بر روی لگن وارد شود و از طرف دیگر عضلات کمر برای صاف نگه داشتن ستون فقرات به کمترین نیروی ممکن نیاز داشته باشند.

زمانیکه بیماران قصدانجام عمل جراحی رادارند یکی ازرایجترین سوالاتی که بر ایشان پیش می آید این است: کدام دکتر وجراح ستون فقرات بهتراست ۱- جراح مغز و اعصاب ۲- جراح ستون فقرات

و بهترین جوابی که به آنها داده میشوداین است که بیشترین جراحی ستون مهره ها توسط هردوجراح یعنی هم دکترستون فقرات وهم جراح مغز و اعصاب انجام میشود که قادر به انجام جراحی باز وجراحی بسته ستون فقرات  هستند. این مقاله تفاوت ها وشباهت ها بین دوجراح راتوضیح میدهد و توصیه های لازم رابه شما خواهد دادکه چگونه بهترین متخصص ستون فقرات را انتخاب کنید.

هر دو جراح میتوانند درجراحی ستون مهرها وجراحی اسکولیوز  تخصص داشته باشند.

چندین سال گذشته، دردرجه اول، جراح مغز و اعصاب این جراحی راانجام میداد اما در۲۰ تا۲۵ سال گذشته متخصص ستون فقرات  و بیشترین جراحی های معمولی ستون مهره ها توسط هر دو جراح، جراح مغز و اعصاب و جراح ستون فقرات انجام می شود.

در هر دو تخصص، هرکدام ازجراحان ممکن است در مواردی مانند نوع جراحی، متخصص درجراحی کودکان، ستون مهره های ناحیه گردن ، ستون مهره های کمر، جراحی دست و مچ، جراحی پلاستیک، جراحی اسکولیوز و یا ناحیه های دیگربدن تبحر داشته باشد.

 

جراح ستون فقرات 2

جراح ستون فقرات

یک جراح مغز و اعصاب ممکن است یا فقط یک پزشک عمومی باشد ویایک دکتر متخصص ستون فقرات و  آسیب شناسی استخوان وعضله و۵ تا ۶ سال به طورکامل برروی ماهیچه های بدن جراحی انجام داده باشد.

جراح متخصص ستون فقرات معمولا باتشخیص اختلالات مفاصل به تشخیص ودرمان استخوانها میپردازد. این اختلالات شامل مواردزیراست.

۱. اختلال درستون فقرات مثل دیسک کمر

۲. ارتروز ستون فقرات

از علایم آرتروز ستون فقرات  میتوان به موارد زیر اشاره نمود: استئوآرتریت ستون فقرات باعث سفتی یا درد مهره گردن یا پشت می‌شود و اگر تا آن اندازه شدید باشد که بر عصب‌های ستون فقرات یا نخاع صدمه بزند با کرختی یا ضعف پاها یا بازوها نیز همراه خواهد بود. معمولاً ناراحتی پشت بدن هنگام دراز کشیدن برطرف می‌شود.

برخی افراد به علت آرتروز کمر در انجام کارهای روزمرّه با دشواری مواجه می‌شوند، حال آن که شدت بیماری در برخی دیگر به حدی است که منجر به ناتوانی قابل توجه آنان می‌گردد. فرد مبتلا به علائم آرتروز ستون فقرات علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات جسمی گاهی از پیامدهای عاطفی و اجتماعی این بیماری نیز رنج می‌برد. برای مثال فردی که در نتیجه ابتلا به این بیماری به دشواری از عهده انجام وظایف شغلی و روزمره خود برمی‌آید، دچار احساس افسردگی و درماندگی می‌شود.

3. آسیب های استخوانی هنگام ورزش

4. ضربه

۵. تومورهای استخوانی

6.  آسیب ها ی دست وغیرطبیعی بودن حالت آنها

7.  تعویض مفصل

بعضی ازجراحان ستون فقرات فقط جراحی برروی ستون مهره ها انجام میدهند وتعدادی برروی مفاصل دیگر مانندلگن، زانو،شانه و تعدادی دیگربرروی هردو دو ناحیه باهم و یا ناحیه های دیگر جراحی انجام میدهند.

جراح متخصص ستون فقرات و جراح مغز و اعصاب با همکاری یکدیگر بیشترجراحی های ستون مهره ها را انجام میدهند اما تعدادی از جراحی ها وجود دارد که یکی از جراحان در انجام آن تخصص بهتری دارد مانند جراحی بدشکلی های ستون مهره ها اسکولیوز scoliosis(انحنای ستون مهره ها به جلو) و یا بدشکلی های دیگر که جراح متخصص ستون فقرات در انجام این جراحی تخصص بیشتر دارد.

جراحان مغز و اعصاب هم تخصص بهتری درجراحی اینترادورال intradural (جراحی داخل دورا duraدرنخاع) مانند تومورهای کیسه تکال thecal (پوشش کپسول دار) دارند.

جراح مغز و اعصاب

یک جراح مغز و اعصاب ممکن است یا فقط یک پزشک عمومی باشد ویایک پزشک متخصص آسیب شناسی استخوان و عضله و ۵ تا ۶ سال به طورکامل برروی عصب ها ی بدن جراحی انجام داده باشد وبیمار را درمان کرده باشد.

جراحان مغز و اعصاب برنواحی زیر جراحی را انجام میدهند:

۱-  مغز

۲- ستون مهرها ونخاع

۳- عصب ها

۴- رگ ها وعروق اینترکرینال Intracranial واینترسپینال intraspinal (داخل نخاعی)

تعدادی ازجراحان مغز و اعصاب فقط جراحی مغزرا انجام می دهند و تعدادی ازآنها فقط برروی ستون فقرات جراحی میکنند و تعدادی دیگر در هر دو ناحیه جراحی انجام میدهند که جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات نامیده میشوند.

همکاری بین دو جراح

هردودکتر جراح ستون فقرات و مغز و اعصاب بعدازدوره آموزشی پزشکی خود مهارت های خودرا بوسیله تمرینات جراحی که همراه بایکدیگر برروی ستون مهرها انجام میدهند افزایش میدهند. این تمرینات باعث میشود که جراح بعد از آموزش کامل بتواند برد تخصصی خود را دریافت کند و واجد شرایط دریافت مدرک تخصص شود. انتخاب یک جراح متخصص به عنوان یک همراه یکی ازموارد انجام جراحی ستون مهر ها به صورت مطلوب است وجراح تمایل دارد تا با صرفه وقت و هزینه بیشتر در دوره آموزشی مهارت بیشتری کسب کند.

اما این مورد همیشه وجود نداشته است درحدود ۱۵تا ۲۰ سال گذشته برای انجام جراحی ستون فقرات جراحان با همکاری یکدیگر و یک برنامه هماهنگ شده این جراحی را انجام نمی دادند و هر جراح به صورت جداگانه این جراحی را انجام میداد. اما امروزه جراحانی که تخصص در انجام جراحی ستون فقرات دارند هنگام انجام این جراحی با کمک متخصص دیگری اطلاعات بیشتری درمورد این جراحی بدست می آورن و جراحی موفقیت آمیزتری خواهندداشت.

نگرش درست برای انتخاب جراح ستون فقرات

متداول ترین سوالی که درهنگام جراحی ستون فقرات برای بیمار پیش می آید انجام جراحی توسط کدام دکتر متخصص ستون فقرات است و بهترین متخصص ستون فقرات کیست؟ کدام جراح تخصص بیشتری درانجام این جراحی دارد به عنوان مثال تعدادی ازجراحان تخصص خاصی در جراحی ستون مهره های ناحیه گردن دارندوتعدادی دیگر تخصص خاصی در جراحی ستون فقرات ناحیه کمردارند همچنین سوالات دیگری که برای بیمار پیش می آید.

۱- چه تعداد جراحی هرساله یک جراح انجام میدهد

۲- تاچه میزان یک جراح درانجام این جراحی مسلط است.اکثر متخصصان ستون فقرات بعدازمراحل یادگیری میتوانند پیشرفت قابل توجهی درانجام این جراحی کسب کنند وبه طورکلی جراحانی که تجربه بیشتری داشته باشند نتایج بهتری دریافت خواهندکرد. شما همچنین باید درمورد اشکالاتی که این جراحی ها ممکن است داشته باشد آگاهی داشته باشید.سوالات دیگری هم مانند نتایج جراحی بعدازانجام آن، هم بسیار مهم است.

چطور جراح خودم را انتخاب کنم؟

زمانیکه درد درناحیه ستون مهره ها بسیارشدید شد شما نیاز به کمک یک جراح ستون فقرات دارید تابتوانددرد شما را کاهش دهد.

علاوه برسوالات خاصی که وجوددارد ۳ مورد بررسی کلی وجود دارد که میتواند درانتخاب بهترین متخصص ستون فقرات به شما کمک کند.

۱-      زمانیکه انجام جراحی ضروری میشود برای هربیمار این سوال وجوددارد که آیا این جراحی یک جراحی انتخابی است وزمان زیادی نیست که این جراحی به عنوان یک جراحی ضروری شناخته شده است. وشما تنها کسی هستید که میتوانید با میزان دردی که دربدنتان وجوددارد برای انجام این جراحی تصمیم گیری کنید.نقش جراح متخصص ستون فقرات در این جراحی این است که به شما آموزش دهد وشمارا برای گرفتن تصصمیم برای انجام جراحی یاری کندودرمورد اهمیت این جراحی توضیحاتی برای شما بدهد وشما را باخطرات وفواید این جراحی آگاه کند. بنابراین انتخاب جراح واطلاعاتی که او برای گرفتن یک تصمیم قاطع وموثر برای انجام جراحی دراختیارشما قرارمیدهد بسیارمهم است.

۲-      بیماران اغلب سوال میکنند که کدام دکتر متخصص ستون فقرات باید جراحی ستون فقرات را انجام دهد جراح مغز و اعصاب یا جراح ستون فقرات، درحالیکه هرکدام ازاین جراحان تخصص های خاصی برای انجام جراحی دارند اما هردوبرای انجام جراحی ستون مهره ها مهارت های یکسانی دارند (انتظاراتی ازهرکدام ازاین جراحان وجوددارد مثلا جراح متخصص مغز و اعصاب مهارت خاصی دردرمان توموروجراح ستون فقرات تخصص لازم برای جراحی بدشکلی ها استخوانی دارد). درهرصورت جراح مغز و اعصاب و دکتر متخصص ستون فقرات به همراه یکدیگر این جراحی را انجام میدهند.علاوه براین دردوره آموزشی پزشکی هردوجراح برنامه همکاری درجراحی ستون مهره هارا پیشنهادمیکنند که این برنامه به سالهای بیشتری نیازداردتاجراحان تعلیمات لازم را فرابگیرند. ودرنهایت جراحان باگذراندن این دوران میتوانند مدرک تخصصی خودرادریافت کنند.

۳-      فاکتورمهم دیگری که وجودداردمیزان تخصص جراح برای انجام این جراحی است. متخصص ستون فقراتی که تخصصش فقط انجام جراحی ستون فقرات است باتکنیک های جدید جراحی آشناتراز متخصصی که است که گاهااین جراحی را انجام میدهد. به عنوان مثال درآمریکای شمالی جامعه حداقل به ۵۰ درصد پزشک احتیاج داردتابتواند مشکلات ستون مهره های بیماران را برطرف کندو وآنهارا درمان کنداین معیاربسیارخوبی برای تخمین زدن متخصصین این جراحی است.

 

ستون مهره ها

انحراف ستون فقرات

انحنای ستون فقرات ناحیه کمر اختلالی است که باعث می شود که ستون مهره های مفصل کمر به سمت راست و چپ خمیده شود. انحنای ستون فقرات در اکثر موارد در افراد بین سنین 9 تا14 سالگی در دوران بلوغ و رشد ایجاد می شود. ستون فقرات یکی از حیاتی‌ترین قسمت‌های بدن ماست که از بدن پشتیبانی می‌کند و امکان حرکت کردن بدن در جهات مختلف را ممکن می‌سازد. آناتومی مهره های کمر به نحو شگفت‌انگیزی خلق شده و ساختار آن به گونه‌ای است که عملکرد‌های بسیار زیادی دارد.

انحنا یا انحراف ستون فقرات اغلب خفیف است و نیازی به درمان خاصی ندارد اما در موارد شدید درمان هایی مانند کاربرد بریس یا جراحی برای درمان این عارضه به کاربرده می شود. خمیدگی دیگری وجود دارد که باعث انحنای ستون فقرات به سمت جلو میشود و به آن کیفوز گفته می شود و به هیچ گونه درمانی نیاز ندارد.

علایم انحراف ستون فقرات

در اکثر موارد انحنای ستون فقرات در مراحل اولیه بدون هیچ گونه علائم و درد کمر است وعلائم آن به تدریج ایجاد می شود انحنای ستون فقرات معمولا با خم شدن ستون فقرات به سمت پایین قابل تشخیص است در بعضی از موارد انحنای خفیف می تواند بدون آشکار شدن هیچ علائمی برای والدین یا کودک به مرور زمان شدید شود و در دوران بلوغ بروز پیدا می کند و باعث خجالتی شدن کودک می شود و به دلیل این است که والدین و پزشک ستون مهره ها ی کودک را به صورت برهنه مشاهده می کنند تا بتوانند از بروز این اختلال مطلع شوند.

انحنای ستون فقرات باعث ایجاد دردهای خفیف وعدم تعادل ماهیچه ها می شود در صورتیکه اسکولیوز شدید شود باعث بدشکل شدن ستون فقرات می شود زمانیکه ستون فقرات به سمت کنارخم میشود وخمیدگی بسیارشدید باشد استخوان های کوچک (مهره ها) که ستون مهره ها را تشکیل میدهند به صورت دورانی و گرد چرخ می خورند و باعث ایجاد فشار بر روی ماهیچه های متصل، لیگامنت ها و دنده های اطراف آنها می شود و این نواحی هم حالت گرد می شوند. از نشانه های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-در صورتیکه اسکولیوز یا انحراف ستون مهره ها در نواحی سینه ایجاد شود استخوان دنده و شانه به صورت برآمده از یک قست کمر بیرون میزند همچنین یکی از شانه ها بالاتر و یکی دیگر از شانه ها پایین تر است.

2-درصورتیکه انحراف ستون فقرات در ناحیه تحتانی مفصل کمر ایجاد شود باعث می شود که استخوان پلویس در یک سمت به سمت جلو قرار بگیرد و یکی از ساق پاها کوتاهتر از ساق پای دیگر به نظر برسد.

اگر اختلال انحراف ستون فقرات شدید باشد و درمان نشود می تواند باعث ایجاد مشکلاتی درآینده برای فرد شود به عنوان مثال درصورتیکه بدشکلی ناحیه سینه بسیار شدید باشد می تواند باعث درد کمر شدید، اختلالات تنفسی و قلبی شود که این موارد خیلی رایج نیست.

 

جراح

چه افرادی به انحراف ستون فقرات (اسکولیوز) مبتلا می‌شوند؟

به طور تقریبی، 2 تا 3٪ از افراد در سن 16 سالگی به این بیماری مبتلا هستند. کمتر از 0.1٪ افراد دچار انحنای ستون فقرات بیش از 40 درجه هستند، که این میزان انحراف نیازمند عمل جراحی می‌باشد. به طور کلی، احتمال ابتلای دختران به انحراف ستون فقرات، بیشتر از پسران است. اسکولیوز ایدیوپاتیک شایع ‌ترین بیماری دوران بلوغ است که اغلب در سنین 10 تا 16سالگی بروز می‌کند. این بیماری ممکن است در طول سال های “جهش رشد” پیشرفت کند، اما معمولا” در سنین بزرگسالی، پیشرفت نخواهد کرد.

جراحی کی باید برنامه ریزی شود؟

بیشتر جراحان اسکولیوز موافقت دارند که ندرتا” احتیاج به جراحی اورژانس ویا فوری است. اکثر جراحی ها می توانند برای زمانی که هم برای بیمار و هم برای دکتر مناسب است برنامه ریزی شوند.اگر تصمیم گرفتید که جراحی تان را تا تعطیلات مدرسه ها عقب بیندازید، دکتر شما پیگیری خواهد کرد که انحنا شما ناگهانی پیشرفت نکند مخصوصا” اگر بالای ۵۰ درجه است.

جراحی انحراف ستون فقرات

انحراف ستون فقرات اگر زود تشخیص‌ داده‌ شود معمولاً به‌طور کامل‌ قابل‌ اصلاح‌ است‌. متخصص ستون فقرات ، شانه ها، قفسه ی سینه، لگن و پاهای شما را به دنبال هر گونه عامل غیر طبیعی و یا عدم تقارن، معاینه خواهد کرد. اگر مورد قابل توجهی پیدا شود، به کمک اشعه ی ایکس زاویه انحراف (cobb) اسکولیوز و یا همان شدت آن را اندازه گیری می کنند.

روش درمان سنتی مربوط به این مشکل شامل روش‌های ورزش و حرکات اصلاحی انحراف ستون فقرات ، بریسینگ، دستکاری، تحریک الکتریکی و استفاده از کفی طبی در کفش است. تمرینات ورزشی با هدف تقویت عضلات مرکزی شکم و کمر و بهبود انعطاف‌پذیری آنها می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد

گزینه جراحی ستون فقرات باید برای کسانی در نظر گرفته شود که علت خاص بیماری آنها شناخته شده است و هیچ کدام از درمان‌های غیر جراحی برای آنها نتیجه بخش نبوده است. بیماران باید خطرات ناشی از جراحی را در برابر فواید احتمالی آن به دقت در نظر بگیرند. مذاکرات مفصل با یک  فوق تخصص ستون فقرات قبل از تمایل به این گونه درمان‌های تهاجمی، ضروری است.

عمل ستون فقرات کج 

انجام جراحی ممکن است در موارد زیر توصیه شود:

درد شدید: در حدود 85 درصد از جراحی‌های اصلاح اسکولیوز در بزرگسالان با هدف برطرف کردن درد شدید بیمار انجام می‌شود. با این حال در صورتی که بتوان با روش‌های غیر جراحی درد بیمار را کنترل نمود، معمولا انجام جراحی پیشنهاد نمی‌شود.

پیشروی شدت یافتن انحراف: در صورتی که انحراف ستون فقرات در حال بیشتر شدن باشد و از مرز 40 درجه بگذرد، احتمالا انجام جراحی توصیه می‌شود.

جراحی به دلایل زیبایی (بهبود فرم بدن): در اغلب موارد، انجام جراحی صرفا برای اصلاح ظاهر بیمار، توصیه نمی‌شود.

زمانی برای درمان انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز (انحراف طرفی ستون فقرات) توصیه به انجام جراحی می‌شود که زاویه Cobb در نوجوانان به 40 و در بزرگسالان به 45 درجه برسد. هدف اصلی این جراحی به تاخیر انداختن پیشرفت بدشکلی و بیشتر شدن انحنا است. چنانچه انحراف‌ بیشتر از 40 درجه باشد، احتمال تشدید شدن بیماری در صورت درمان نشدن بیماری، حتی پس از توقف رشد ستون فقرات، بسیار بالا است.

جراحی فیوژن ستون فقرات کدام است؟

جراحی برای اسکولیوز، فیوژن ستون فقرات است. این لزوما” یک جریان جوش دادن است. ایده اولیه این است که مهره های خمیده را در امتداد درستی چید و بهم جوش داد بطوری که به صورت یک استخوان یک تیکه و سفت التیام پیدا کند. با اسباب و تکنولوژی که امروز در دسترس است جراحا ن اسکولیوز می توانند به میزان قابل توجهی انحنا ها را اصلاح کنند.فیوژن ستون فقرات برای متوقف کردن انحنا اسکولیوز از رشد بیشتر خیلی موفقیت امیز است. این روز ها دکترها قادرند به اندازه قابل ملاحظه ای انحنا را راست بکنند، که ان میتواند ظاهر مریض را اصلاح نماید.

در یک فیوژن ستون فقرات، مهره های در گیر در انحنا بهم دیگر جوش داده می شوند بطوریکه بصورت استخوان یک پارچه و سفت در میاید. این رشد را به طور کامل در قسمت غیر طبیعی ستون فقرات متوقف میکند واز بد تر شدن انحنا جلوگیری می نما ید.

در همه فیوژن های ستون فقرات یک نوع ماده استخوانی که پیوند استخوانی خوانده میشود، مصرف می شود که فیوژن را ایجاد میکند. به طور کلی تکه های کوچک استخوانی بین فضای مهره ها یی که باید جوش بخورند گذاشته میشوند. استخوان ها بهم جوش می خورند شبیه انچه استخوان شکسته بهم جوش می خورد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی ستون فقرات

مقدار دردی که بیماران بعد از جراحی گزارش می دهند به مقدار زیاد از یک بیمار تا بیمار دیگر تغییر می کند. جراحی ستون فقرات یک عمل بزرگ است که باید عضلات کنار زده شوند و استخوان ها راست شوند.

معمولا” چند روز اول جراحی کاملا”ناراحت کننده است، ولی اکثر بیماران از روز سوم و چهارم جراحی به سرعت خوب می شوند، می توانند راه بروند، وبه خوبی از تخت بالا و پایین بیایند که اماده رفتن به خانه باشند. درد تدریجا” به بهتر شدن ادامه می دهد و بیشتر نوجوانان می توانند در عرض ۲ تا۳ هفته بعد از جراحی به مدرسه بر گردند.درد مختصر ممکن است ادامه پیدا کند، ولی در عرض ۳ تا۶ هفته بعد از جراحی داروی ضد درد نباید لازم باشد.

بهتر است حداقل به مدت یک هفته بیمار فقط کارهای ضروری خود را با حمایت یکی از همراهان انجام دهد.بازگشتن به فعالیت های طبیعی ممکن است تا بیش از یک ماه به تاخیر بیفتد. موارد زیر رعایت گردد:

1- جهت برگشت به کار اول از جراح خود اجازه بگیرید .
2- با کم شدن میزان درد می توانید فعالیت جنسی خودتان راداشته باشید البته از حالتی که سبب بروز استرس و فشار برستون فقرات شود پرهیز کنید .
3- بعد از جراحی ستون فقرات،حفظ صحیح راستای بدن بسیارمهم است چه در حالت خوابیده، نشسته و ایستاده و راه رفتن
4- نشستن، درازکشیدن، ایستادن و راه رفتن بعد از عمل ستون فقرات حتی از همان ابتدا بلامانع هستند. بالا رفتن از پله به صورت یکی یکی ممکن است ولی بهتر است ابتدا با نظارت پزشک یا همراه بیمار باشد
5- پنج روز اول زخم را با پانسمان بپوشانید وبعد از این مدت فقط زخمرا خشک و تمیز نگه دارید .
6- دو روز بعد ازجراحی می توانید به حمام بروید در این موارد در محل جراحی از پانسمان ضدآب استفاده کنید در سایر موارد پانسمان را خشک نگه دارید .
7- دربخیه های جذبی نیاز به کشیدن نیست فقط انتها وابتدای بخیه ها را تمیز نگه دارید
10تا12 روزبعداز عمل قسمتهای بیرون زده را بچینید
8- بخیه های غیر قابل جذب را 10تا12 روز  بعداز عمل بکشید.
9- استفاده از کمر بند(بریس)بسته به پزشک و نوع جراحی دارد . در جراحی هایی که نوع فیکساسیون انجام شده استفاده از کمر بند را معمولا به مدت یک تا دو ماه توصیه میکنند اما در جراحی های سبک فقط روزهای اول جهت کاهش درد توصییه می شود
10- فقظ در شرایط ضروری از عصا یا واکر استفاده کنید.
11- پس از ماه اول جراحی ،رانندگی کوتاه مدت(کمتر از یک ساعت)بلامانع است.
12- خوابیدن بهتر است روی تشک خیلی نرم نباشد. پوزیشن خواب بسیار مهم است و بیمار باید مواظب باشد تا در حین خواب، نپیچد یا خیلی خم نشود (پوزشن جنینی) و دمر نخوابد.

 

در doctorpage بیابید: پزشکان (فوق تخصص جراحی  ستون فقرات)

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا