عمل لازک چشم

عمل لازک چشم

اگر چشمی برای دید نزدیک یا دور احتیاج به عینک یا اصلاح داشته باشد به احتمال زیاد دارای عیب انکساری در چشم میباشد که میتواند به صورت نزدیک بینی ،دور بینی ،هردو ویا آستیگماتیست باشد که باید به متخصص چشم مراجعه نماید.

روش های اصلاح عیوب انکساری چگونه اند؟

اگر بخواهیم به شکل ساده عیوب انکساری را تشریح کنیم باید گفت که در یک چشم سالم تصاویر ورودی به چشم بر روی شبکیه می افتد در حالی که در عیوب انکساری تصاویر در پشت شبکیه یا جلوی شبکیه شکل میگیرند و پزشک چشم با استفاده از ابزارهای مختلف چون عینک، لنز یا جراحی شرایطی را فراهم می آورد که تصاویر بر روی شبکیه منطبق شوند.

ضعیف ترین نمره چشم چیست؟

قویترین نمره بینایی  بیست بیستم یا ده دهم میباشد و ضعیف ترین نمره بینایی برای چشمی است که درک نور ( light perception ) هم نداشته باشد.

لیزیک چیست؟

لیزیک (lasik surgery) عملیست برای اصلاح عیوب انکساری و بدین گونه هست که در ابتدا لایه ای از سطح قرنیه را برمیدارند و زیر آن را با اشعه Ultraviolet یا ماوراءبنفش ابلیت میکنند یا می تراشند.

هدف ازاین کار اصلاح شعاع قدامی خطی چشم است که در چشم افراد معمولی این شعاع 24 میلی متر است که در عیوب انکساری این اندازه کمتر یا بیشتر میشود  .در افراد نزدیک بین بر روی قسمت مرکزی قرنیه و در افراد دوربین قسمت محیطی قرنیه ابلیت میشود یا تراشیده یا سوزانیده میشود تا این شعاع قدامی خطی چشم و محور بینایی اصلاح گردیده و تصویرهای منعکس شده در  چشم بر روی شبکیه بیافتد تا بتوانیم تصاویر واضحی را ببینیم .پس از این کار لایه ای را که از سطح قرنیه برداشته شده بود را مجددا در جای اول خود میگذارند.

مطالب مرتبط: بهترین فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم در تهران

انواع دیگرعمل جراحی لیزیک کدامند؟

از انواع دیگر عمل لیزیک فمتولیزیک میباشد .وجه تمایز این نوع عمل چشم در نوع و طول موج اشعه ای است که به چشم تابانیده می شود.

در عمل فمتولیزیک با اشعه اینفرارد یا مادون قرمز یا اشعه فمتو با طول موج متفاوت لایه ای از قرنیه برداشته میشود . وسپس زیر لایه برداشته شده لیزر میشود و پس از لیزر لایه مجددا بر روی سطح لیزر شده قرار داده میشود.

عمل لازک چیست و  شیوه انجام آن چگونه است؟

عمل لازک هم همانند عمل لیزیک است با این تفاوت که در عمل لیزیک چشم پزشک با دستگاهی به نام میکروکراتوم لایه ای از سطح قرنیه برمیدارد توسط اشعه ماوراءبنفش اصلاح عیب انکساری انجام میشود و مجددا لایه ی اولیه بر سرجای خودش قرار داده میشود اما در لازک با دست ، تیغ یا الکل بیست درصد که بیست ثانیه بر روی سطح چشم میماند سطح قرنیه تراش داده میشود و عیب انکساری اصلاح میشود .جهت ترمیم بافت تراشیده شده از لنز تماسی پانسمانی استفاده میشود.

عمل لازک

عمل  prk چیست؟

این عمل همانند عمل لازک است که روی چشم بیمار قطره بی حسی ریخته میشود و با وسایل مخصوصی سطح قرنیه تراشیده میشود و عیب انکساری اصلاح میشود.

عمل فمتولیزیک چیست؟

در عمل فمتولیزیک همانند عمل لیزیک یک لایه از سطح قرنیه با اشعه فمتو برداشته میشود سپس با اشعه مادون قرمز یا اینفرارد عیب انکساری اصلاح میشود و مجددا سطح قرنیه برداشته شده بر سرجای اولیه خودش گذاشته می شود.

عمل اسمایل (smile) چیست؟

عمل اصلاحیست برای بهبود و رفع عیوب انکساری که همانند فمتولیزیک است که با اشعه مادون قرمز یک لایه از استروما بصورت لنتیکول ازضخامت برداشته میشود و عیب انکساری اصلاح می شود.

بهترین جراح عمل لیزیک چشم کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

جراحی خوب است که هم تجربه لازم وهم دانش کافی کار با لیزر را داشته باشد و عکس هایی که از سطح قرنیه بیمار گرفته شده را به دقت بتواند تفسیر کند و معاینات لازم قبل از عمل را به دقت انجام دهد.

عمل جراحی لازک

عمل لازک بهتر است یا لیزیک؟

انتخاب این نوع روش جراحی به ضخامت قرنیه بستگی دارد. در عمل لیزیک درد کمتر است اما احتمال بروز عوارض بیشتر است .اما در لازک درد  و اشک ریزش بعد از عمل بیشتر است که نهایتا بین 24 تا 48 ساعت طول کشیده که با قرص و قطره های مسکن میتوان درد را کنترل کرد ، اما عوارض آن کمتر است.

شرایط عمل لازک چشم

شماره چشم برای عمل لیزیک یا لازک کدام است؟

انتخاب روش لیزیک یا لازک به ضخامت قرنیه بستگی دارد . معمولا برای نزدیک بین ها تا منفی نه (9-)  و برای دوربین ها  تا مثبت چهار (4+) و آستیگمات ها تا مثبت ، منفی چهار( 4+ تا 4-) را میتوان عمل کرد.

 آیا نمره چشم  شماره 4 را میشود لازک کرد؟

این موضوع هم به ضخامت قرنیه بستگی دارد اگر ضخامت قرنیه خوب باشد و عکس برداری های قبل از عملش هم خوب باشد میتوان عمل لازک را بر روی این چشم انجام داد.

 آیا نمره چشم 9/10 رامیتوان عمل لازک کرد؟

بله  هر نمره چشمی رو میتوان  لازک کرد برای نزدیک بین ها تا 9-  و برای دور بین ها و آستیگمات ها را تا (4+، 4-) را میتوان لازک کرد . ولی نمرات کمتر از 1 توصیه نمیگردد.

بهترین فصل برای عمل لیزیک چشم چه وقت است؟

در هر فصلی میتوان عمل لازک را انجام داد و فصول در نتایج چشم بی تاثیر است.

بهترین زمان انجام عمل چشم چه زمانی است؟

از نظر امبریولوژی یا جنین شناسی رشد  چشم در 23 سالگی کامل می شود و این موقع بهترین  زمان است  یعنی  تا  23 سالگی  ، و چنانچه بعد از 18 سالگی  عمل چشم انجام شود بایستی دو تا شش ماه شماره چشم ثابت بماند .

جراح لازک

درصد موفقیت عمل لازک چقدراست  و به چه عواملی بستگی دارد ؟

درصورتی که مشکلات زمینه ای چشم وجود نداشته باشد  و نیز مشکلات اشکی چشم قبل از عمل برطرف شده باشد درصد موفقیت عمل لازک بسیار بالاست و میزان تصحیح کمتر از حد و تصحیح بیش از حد در اعمال لازک و سایر اعمال دیگر بسیار کم است .

در عوارض دیررس هم ممکن است قرنیه نازک شود و باعث اکتازیا شود و بیمار به سمت کراتوکونوس پیشروی کند.

عمل لازک برای چشمهای آستیگمات

با توجه به استانداردهای عمل جراحی چشم آستیگمات ازدید منفی 4 تا مثبت 4 را میتوان   لیزیک یا لازک کرد ولی  با عمل  فمتو این طیف گسترده تر میشود مضاف بر اینکه عمل فمتو لیزیک در افراد دوربین نتایج بهتری از خود برجای گذاشته است .

لیزیک

مراقبت های بعد از عمل لازک چشم

بایستی دقت شود که در کلیه اعمال جراحی لیزری برای عیوب انکساری :

  • از قرار گرفتن در مکان های پر نور طی چند روز اولیه خودداری شود (به علت حساس شدن چشم )
  • بلافاصله بعد از عمل قطره های کورتون و آنتی بیوتیک تجویز میشود که به تدریج از میزان آنها کاسته شده و تا چهار تا شش هفته پس از عمل پایان میابد .
  • در صورت درد داشتن میتوان از قرص  و قطره های مسکن استفاده کرد .
  • بعد از 4 الی 7 روز برای برداشتن لنز پانسمان یا بانداژ بایستی مراجعه شود.

غذاهای مفیید برای اعمال چشم

افرادی که جراحی چشم میکنند پرهیز غذایی خاصی ندارند و میتوانند هر غذایی استفاده کنند اما به یاد داشته باشید  که از قرار گرفتن در معرض بوهای تند و هر عامل تحریکی که باعث میشود سطح چشمانتان را مالش دهید اجتناب کنید .

غذای چشم

تقویت چشم

عمل جراحی چشم نیاز به غذاهای تقویتی خاصی ندارد و میتوانید غذاهای روزمره خود را مصرف کنید اما قرص هایی مثل قرص (ویتامین ث) میتواند روند بهبودی را تسریع بخشد .

عوارض بعد از عمل لازک

علت درد چشم بعد از عمل لازک

حس اعصاب قرنیه بسیار بالاست اگر این بالا بودن حس را بخواهیم  در قیاس با تحریک پوست در نظر بگیریم اگر تحریک پوست نمره یک بگیرید حس در قرنیه نمره هزار میگیرد و این بدان معناست که قرنیه بافتی بسیار بسیار حساس است و مسلما وقتی که سطح آن سوزانیده میشود اعصاب آن ناحیه بسیار مورد تحریک قرار میگیرد و باعث درد میشود . از علت های دیگر درد پس از عمل اسپاسم عضلات سیلیاری ( یا مژگانی ) است که این اسپاسم باعث درد چشم میشود.

مطالب مرتبط: بهترین دکتر جراح آب مروارید در تهران

برگشت نمره چشم در عمل لازک

اگر بیمار خوب ارزیابی شده باشد وضخامت قرنیه خوب باشد ونوع عمل انتخابی برای بیمارمناسب باشد میزان بازگشت نمره چشم و شکست در عمل جراحی بسیار کم خواهد بود، که با ارزیابی های دقیق قبل  از عمل این میزان میتواند کمتر هم بشود

ضربه به چشم

اصولا ضربه هایی که در یک چشم معمولی میتواند مشکل ایجاد کند چه ضربه های باز باشند و چه ضربه های بسته بعد از عمل لازک هم میتوانند به چشم آسیب برساند .

دوبینی بعد از عمل لازک

معمولا بعد از عمل دوبینی وجود ندارد و اگر هم باشد به خاطر تاری دید وآستیگماتی است که قبل از عمل داشته و بعد از چند روز این مشکل  دوبینی برطرف میشود.  بنابراین دوبینی پس از عمل به خاطر آستیگماتیزم  اصلاح نشده قبل از عمل میباشد و باعث ایجاد یک دوبینی گذرا میشود.

دوبینی

تاری دید بعد از عمل چشم چقدر طول میکشد؟

این تاری دید معمولا یک ماه نوسان دارد ممکن است در برخی روزها بهتر یا برخی روزها بدترشود. اگر عمل اصلاحی خوب انجام شده باشد تاری دید پس از مدت یکماه تقریبا از بین میرود و بایستی پس از 3 الی 6 ماه به طور کامل از بین رفته باشد .

عوارض عمل اسمایل چیست؟

این عوارض همانند عمل فمتولیزیک میباشد ممکن است قرنیه بیش از حد نازک شده باشد که به آن (اکتازیا)  میگویند و یا امکان دارد عفونت پس از عمل دیده شود که میزان آن بسیار کم است.

عوارض عمل  جراحی لیزیک کدامند؟

یکی از عوارض آن میتواند عفونت البته با میزان کم باشد . از دیگر عوارض آن پدیده اتوایمون به نام( سنداف ساهارا یا  DLK ) میباشد که یک پروسه التهابیست  و با تجویز داروهای کورتیکواسترویدی بهبود میابد.

عمل prk چشم

همان برداشتن لایه تحت بی حسی به واسطه وسایل خاص است .

ضربه به چشم بعد از عمل prk

مراقبت مانند دگر اعمال میباشد. در prk  معمولا یک لنزپانسمان بر روی چشم قرار میگیرد که نقش محافظت از چشم را برعهده دارد و از ترومای چشم جلوگیری میکند.

ضربه به چشم

عمل prk  بهتر است یا لیزیک؟

این امر بستگی به ضخامت قرنیه دارد . اگر ضخامت قرنیه مناسب باشد میتوانیم عمل لیزیک انجام دهیم که درد کمتری دارد و اگر مناسب نباشد عمل prk انجام میشود که در دراز مدت نتایج هردو مثل هم هستند .

مدت تاری دید بعد از عمل prk چگونه است؟

اگر عمل موفق و خوبی باشد معمولا حدود یک ماه نوسان تاری دید دارند و وقتی که ترمیم چشم کامل شد تاری دید از بین میرود .

امکان برگشت نمره چشم پس از عمل prk چگونه است؟

اگر ارزیابی قبل از عمل خوب انجام شده باشد میزان بازگشت عمل خیلی کم است.

عمل prk چشم و زایمان طبیعی

اگر کسی شماره نزدیک بینی  و میوپی بالایی نداشته باشد می تواند زایمان طبیعی انجام دهد ولی اگر میوپی بالایی داشته باشد و در حین معاینه ته چشمانشان توسط چشم پزشک ، مشخص شد که شکبیه نازک گردیده بهتر است زایمان آنها به شکل سزارین باشد . درغیراینصورت میتوانند زایمان طبیعی داشته باشند و نهایتا این موضوع به نظر پزشک و ارزیابی شبکیه  بستگی دارد .

مراقبت بعد از عمل prk

بعد از عمل prk یک لنزتماسی بر روی چشم قرارمیگیرد به طور کلی در تمام عمل های لیزیک که prk هم شامل آنها میشود تا یک ماه پس از عمل  نباید چشم ها را مالش داد ،از تماس اجسام آلوده باچشم خودداری شود ، داروهای کورتون و آنتی بیوتیک تجویزی را تا یک ماه استفاده کنند که در طی یک ماه به تدریج از میزان آنها کاسته میشود .

جدید ترین عمل چشم

عمل فمتولیزیک چشم چیست و چگونه انجام میشود؟

فمتولیزیک یک عمل جدید است نسبت به دیگر عمل ها ،عمل بسیار مناسبی است بخصوص  برای افراد دوربین مورد استفاده قرار میگیرد ، نوع لیزرآن لیزر فمتو هست که درواقع یک نوع لیزر اینفرارد (INFRARED) میباشد.

مراقبت بعد از عمل فمتولیزیک چشم

در طی عمل فمتولیزیک بایستی طی سه تا چهار روز اول از مالیدن چشم خودداری کرد تا از تکان خوردن فلپی که برداشته شده جلوگیری شود وتا یک ماه هم داروهای کورتون وآنتی بیوتیک بایستی استفاده شود .

قیمت فمتولیزیک چشم

قیمت عمل فمتولیزیک متفاوت است به طور معمول بالای شش میلیون تومان هزینه میشود.

هزینه عمل لیزیک چشم

هزینه عمل لیزیک هم متفاوت است به طوری کلی حدود سه میلیون تومان هزینه در بردارد .

هزینه عمل اسمایل (SMILE)

برای انجام عمل اسمایل هم بایستی بالای پنج میلیون تومان هزینه کرد.



بارگذاری...

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

1 دیدگاه دربارهٔ «عمل لازک چشم»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا