بهترین فوق تخصص ارتوپد کودکان در تهران

فوق تخصص ارتوپد کودکان در تهران

 اختلال در رشد استخوان معمولا در دوران کودکی بسیار شایع تر می باشد. معمولاً متخصص اطفال به وجود اختلالات حرکتی در کودک مشکوک می شود و در نهایت وجود اختلال توسط دکتر ارتوپد اطفال تایید می گردد. اکثر اختلالات مربوط به مفاصل و استخوان ها قابل درمان هستند و باید در سریع ترین زمان ممکن دوره ی درمان این بیماری ها شروع شود.

آیا متخصصین ارتوپدی، فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال را هم دارند یا خیر؟ شاید برای شما عزیزان این سوال پیش بیاید که اگر فرزند من دچار مشکلات استخوانی، عضلات و مفاصل بود بایستی به متخصصین ارتوپد بزرگسال مراجعه کنم یا اینکه در این زمینه فوق تخصص هم داریم و میتوانیم به ارتوپد اطفال یا متخصص ارتوپد کودکان رجوع کنیم. در این باره جواب شما مثبت است و میخواهیم لیست 10 نفر از برترین های فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال یا فوق تخصص ارتوپد کودکان در تهران را به شما معرفی کنیم. باشد که تن نازک فرزندانتان به طبیبان نیازمند نباشد. دکتر پیج را همراهی کنید.

1. دکتر علیرضا غزنوی

 

جراح ارتوپد کودکان بیمارستان امام خمینی و بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران۱۳۹۴–۱۳۹۱جراح ارتوپد کودکان در بیمارستان خاتم الانبیا و محب مهر تهران از۱۳۹۱جراح ارتوپدکودکان بیمارستان رسول اکرم و بیمارستان علی اصغر از ۱۳۹۳عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران عضو انجمن جراحی ارتوپدی اطفال ایران (Persian Orthopedic Trauma Association)POTA  عضو هیئت مدیره انجمن مشاور ارتوپدی کودکان بیمارستان صارم می باشد.

آدرس مطب

شریعتی، نرسیده به ظفر، بن بست شروین، پلاک 6 طبقه 2 واحد 3

شماره تماس

09912796181

2. دکتر تقی بغدادی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال

فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال

بیوگرافی:

  • جراح و متخصص ارتوپدی، فوق تخصص جراحی ارتوپدی اطفال، دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • فوق تخصص ارتوپدی کودکان دانشگاه تورنتو کانادا در سال 1371
  • گذراندن دوره‌های تکمیلی فلوشیپ ارتوپدی اطفال را در دانشگاه تورنتو (کشور کانادا)
  • ریاست بیمارستان امیرکبیر برای مدت زمان 10 سال و بخش ارتوپدی امیرکبیر برای مدت زمان 2 سال

آدرس مطب

تهران، منطقه 2، شهرک قدس (غرب)، چهارراه پونک باختری، بیمارستان آتیه

شماره تماس

02188086077

3. دکتر رامین حاج زرگرباشی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال

 

دکتر رامین حاج زرگرباشی

آدرس مطب

تهران، انتهای بلوار کشاورز، خیابان دکتر محمد قریب، پلاک 6

شماره تماس

02167395454

4. دکتر مهدی رمضان شیرازی

متخصص ارتوپدی و  فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال

دکتر مهدی رمضان شیرازی

بیوگرافی:

جراحی ارتوپدی اطفال فلوشیپ فوق تخصصی ارتوپدی کودکان کلیه اقدامات قابل انجام در زمینه ارتوپدی عمومی شامل درمان شکستگی ها، کمر درد و مشکلات دیسک بین مهره ای، مشکلات زانو و سایر مفاصل جراحی و درمان فوق تخصصی شکستگی های اطفال، بیماری های نادر، بیماری های متابولیک استخوان در کودکان، فلج مغزی، فلج اطفال و میلومننگوسل، بیماری های اعصاب کودکان، دررفتگی لگن، لنگش کودکان، عفونت های استخوان و مفاصل، تومور های اطفال، دردهای استخوانی در کودکان، بدشکلی های مفاصل و پاها، فلج مادرزادی ارب، بدشکلی های اندام فوقانی شامل ارنج و دست ها

آدرس مطب

میدان نیاوران، ابتدای کاشانک، انتهای خیابان خداوردی، بیمارستان نورافشار

شماره تماس

02122824011

5. دکتر سعید توکلی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال

دکتر سعید توکلی

 

آدرس مطب

خیابان عباس آباد، خیابان قائم مقام، کوچه شهدا، پلاک 9، واحد 2

شماره تماس

02188708530

6. دکتر شیرین زمانی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال

فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال

آدرس مطب

تهران خیابان ،باقرخان غربی، نبش چمران کلینیک دکتر فروغ

شماره تماس

02166576424

7. دکتر محسن کرمی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال

فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال

بیوگرافی:

فوق تخصص جراحی ستون فقرات فلوشیپ جراحی استخوان و مفاصل کودکان (ارتوپد کودکان) عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

آدرس مطب

زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، بین کوچه شیرین و ملکی، روبروی مسجدطالقانی، پلاک 98 ، ط۲ واحد 202

شماره تماس

02126209912

8. دکتر مهتاب مهر افشان

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال

آدرس مطب

شهرک غرب، بلوار دادمان، به سمت یادگار، روبروی پمپ بنزین، جنب بانک گردشگری، پلاک ۱۰۹، طبقه دوم، واحد ۲

شماره تماس

02126703126

9. دکتر فرهنگ غنی پور 

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال

آدرس مطب

خیابان آذربایجان، نبش خیابان کارون، بیمارستان شهریار

شماره تماس

02166875363

10. دکتر بهنام پنجوی

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال

آدرس مطب

انتهای بلوار کشاورز، خیابان دکتر محمد قریب، جنب بیمارستان امام خمینی(ره)، پلاک ۶۲، مرکز طبی کودکان

شماره تماس

02166920981

اکنون در ادامه با متخصص ارتوپد اطفال و کودکان و همچنین با فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال بیشترآشنا شویم.

بهترین متخصص ارتوپد اطفال و کودکان

جراحان ارتوپد کودکان در زمینه درمان بیماری‌های مرتبط با استخوان‌ها، مفاصل و عضلات در حال رشد آن‌ها تخصص دارند. ارتوپد اطفال یکی از فوق تخصص‌های ارتوپدی و شاخه‌ای از علم پزشکی است که بیشتر بر مشکلات اسکلتی و عضلانی رایج بین کودکان و نوجوانان تمرکز دارد. متخصص ارتوپد کودکان علاوه بر اجرای درمان‌هایی مانند گچ گرفتن در صورت لزوم توانایی انجام عمل جراحی را نیز دارند.

مطالب مرتبط: بهترین فوق تخصص داخلی کودکان در تهران

ارتوپدی کودکان چه تخصصی است؟

منحصر به فرد‌ترین ویژگی گروه سنی کودکان و نوجوانان این است که به صورت فعالی در حال رشد هستند. هرگاه پزشک ارتوپد با مشکلات اسکلتی و عضلانی این رده سنی مواجه شود، لازم است تا ، پیشتر از انتخاب هر روش درمانی و نتایج قابل پیش‌بینی آن، تاثیر گذاری بر میزان رشد کودک را در نظر داشته باشد. با توجه به این موضوع که بدن کودکان همواره در حال رشد است، مفاصل، ماهیچه‌ها و استخوان‌های آن‌ها نیز با بزرگ‌سالان بسیار متفاوت خواهد بود.

از این رو متخصص ارتوپد کودکان به پزشکی اطلاق می‌شود که در درمان این دسته از مشکلات کودکان از سن نوزادی تا نوجوانی تخصص و مهارت کافی را داشته باشد. در حالت کلی متخصص ارتوپد اطفال، آموزش دیده‌ترین و با تجربه‌ترین دکتر برای ارزیابی و درمان صحیح مشکلات اسکلتی-عضلانی (استخوان‌ها، مفاصل یا ماهیچه‌ها) در کودکی است که در حال رشد و تکامل است.

ارتوپدی کودکان چیست؟

به همین علت در صورت بروز مشکل، لازم است تا کودک توسط متخصص ارتوپد اطفال بررسی و درمان شود. از آنجایی که بدن کودکان در دوران زندگی خود می‌توانند دستخوش تغییرات گسترده‌ای شوند، والدین توانایی تشخیص درد‌های رشد با ناهنجاری‌های این سن را نداشته و ممکن است تجویز اشتباه داشته باشند.

ارتوپد کودکان چه کسی است؟

متخصص ارتوپد اطفال با به کار بردن روش‌های جراحی و سایر انواع درمان‌های پزشکی سعی در درمان کودکان می‌کند. از آنجایی که کودکان بیماری‌های جسمی متفاوتی دارند، شیوه‌های درمان آن‌ها نیز نسبت به بزرگسالان تفاوت دارند.

در واقع فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال پزشکانی هستند که کودکان را از دوران نوزادی با وجود بیماری‌های مادرزادی تا سنین نوجوانی درمان می‌کنند. از این رو پس از دریافت مدرک دکترا در علم پزشکی برای آنکه بتوانند به یک ارتوپد کودکان تبدیل شوند لازم است مراحل زیر را سپری کنند:

  • داشتن مدرک پزشکی معتبر
  • گذراندن دوران رزیدنتی جراحی ارتوپدی
  • سپری کردن دوره آموزشی فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال

بهترین متخصص ارتوپد اطفال و کودکان

با توجه به این موضوع که کودکان از لحاظ ذهنی، جسمی و عاطفی به رشد کافی نرسیده‌اند، همیشه نمی‌توانند آنچه که موجب آزار آن‌ها شده است را به صورت کامل و دقیق بیان کنند یا بخواهند به سؤالات پزشکی پاسخ دهند. علاوه بر این مشکلات باید ترس و اضطراب حضور در مطب پزشک یا بیمارستان را نیز به موارد گفته شده اضافه کرد.

از این رو انتخاب بهترین متخصص ارتوپد کودکان، اولین و مهم‌ترین گام در درمان اختلالات ارتوپد اطفال به شمار می‌رود.

بهترین متخصص ارتوپد اطفال و کودکان

برای آنکه بتوانید بهترین فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال و کودکان را در منطقه خود پیدا کرده و به آن مراجعه کنید می‌توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

۱. حضور متخصص ارتوپد کودکان در محیطی آرام، راحت و بدون خطر برای کودکان با هدف ایجاد احساس آرامش برای او که می‌تواند شامل مشخصات زیر باشد:

  • استفاده از تجهیزات با طراحی خاص
  • دکور مناسب برای کودکان
  • استفاده از اسباب بازی و کتاب‌های کودکانه

۲. داشتن مدرک تحصیلی معتبر در زمینه درمان ارتوپد کودکان

۳. برقراری ارتباط سازنده با کودک و خانواده مضطرب او

۴. استفاده از شیوه‌های خلاقانه در جهت ارزیابی و معاینه کودک متناسب با سن و میزان رشد او

جراح ارتوپد کودکان چه نوع مشکلاتی را درمان می‌کنند؟

با توجه به این شناخت که مشکلات اسکلتی عضلانی کودکان با بزرگ‌سالان متفاوت است و کودکان همواره در حال رشد هستند، نوع واکنش بدن آن‌ها به آسیب‌ها، بروز عفونت‌ها یا بدفرم شدن اندام نیز کاملاً متفاوت از واکنش یک فرد کاملاً رشد یافته خواهد بود.

در برخی موارد آنچه به عنوان مشکل در یک کودک ایجاد می‌شود، یک تغییر رشد به حساب می‌آید که به مرور زمان به صورت خودبه‌خود از بین می‌رود. مشکلات متعددی وجود دارند که بدن در حال رشد با آن‌ها مواجه می‌شود اما در بزرگ‌سالی دیده نمی‌شوند. یک جراح استخوان کودکان طیف کاملی از انواع بیماری‌ها و مشکلات مربوط به اسکلت و عضلات کودکان را شناسایی، درمان و مدیریت می‌کند.

در حالت کلی اختلالات ارتوپدی کودکان شامل مسائل فیزیکی می‌شوند که استخوان‌ها، مفاصل، ماهیچه‌ها، عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این مشکلات می‌تواند به صورت ارثی و مادرزادی برای کودک ایجاد شود یا ناشی از بیماری‌های دیگر یا تصادف اتفاق افتند. بروز این مشکلات در سنین پایین‌تر موجب می‌شود تا کودک از انجام برخی فعالیت‌های بدنی دچار محدودیت شده یا به طور کامل از انجام آن‌ها منع شود.

در بین کودکان بیشترین بیماری‌های ارتوپدی به صورت مادرزادی یا ناشی از تصادف ایجاد می‌شود که باید در هر دو حالت فوراً جهت تشخیص و درمان صحیح اقدام شود. یکی از دلایل این کار، در حال رشد بودن کودکان است که نادیده گرفتن آن منجر به بروز ناهنجاری یا ناهماهنگی‌های استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل در سنین بالاتر خواهد شد و دلیل عمده آن رشد اشتباه اندام و بافت‌ها است.

فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال در طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و ناهنجاری‌های کودکان و نوجوانان از جمله موارد زیر تخصص کافی و مهارت لازم را دارند:

  • ناهنجاری‌های مادرزادی مربوط به اندام و ستون فقرات
  • بروز شکستگی
  • آسیب‌های ورزشی
  • ضربه مغزی
  • درد مفاصل تشخیص داده نشده
  • آسیب‌ها و مشکلات معمول ارتوپدی اطفال
  • بروز مشکل پنجه کبوتری یا داخل انگشتی
  • بروز عفونت و تومور‌های استخوان یا مفاصل

لیست بیماری‌های ارتوپدی مادرزادی کودکان

نقایص مادرزادی ارتوپد کودکان شامل طیف وسیعی از شرایطی است که جنین در حال رشد در رحم مادر به آن‌ها مبتلا می‌شود. گروهی از این بیماری‌ها بر روی رشد منظم استخوان‌ها تأثیر می‌گذارند. برخی از این اختلالات به صورت خودبه‌خود از بین ‌می‌روند و بهبود پیدا می‌کنند بدون آنکه نیازی به درمان داشته باشند. سایر موارد در صورت عدم درمان می‌توانند عوارض جدی‌تری را برای کودک ایجاد کنند. برخی از این عوارض عبارت‌اند از:

  • بروز مشکل در راه رفتن و دویدن
  • تخریب استخوان‌ها
  • ایجاد بدشکلی در استخوان‌ها، مفاصل، ماهیچه‌ها و اندام‌ها
  • بروز آرتریت در سنین بالاتر

لیست بیماری‌های ارتوپدی مادرزادی کودکان

بسیاری از اختلالات ارتوپدی مادرزادی کودکان به علت بروز مشکل در رشد نوزادان ایجاد می‌شوند. میزان شدت آن‌ها از خفیف تا به عنوان یک تهدید برای زندگی کودکان متفاوت است. شایع‌ترین لیست بیماری‌های ارتوپدی مادرزادی کودکان عبارت‌اند از:

۱. پای پرانتزی

وضعیتی است که در آن پا‌های نوزاد بیش از اندازه به سمت بیرون خم شده‌اند و هنگام ایستادن، زانو‌ها به سمت بیرون خم می‌شوند حتی زمانی که پا‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهند. این مشکل مادرزادی در رحم مادر به دلیل تا شدن پا‌ها ایجاد شده است. درمان آن باید به تدریج هم‌زمان با شروع به راه رفتن و وزن دادن به پا‌ها انجام شود. در برخی موارد که تنها یک پا درگیر باشد یا کودک سن بالاتر از ۲ داشته باشد، لازم است تا با یک متخصص ارتوپد کودکان مشورت کنید. در برخی موارد ممکن است بیماری بلونت یا راشیتیسم علت این اختلال باشد.

۲. صاف بودن کف پا

نوعی از بیماری ارثی، صافی کف پا است که در زمان تولد، پای کودک همراه با قوس صاف است. این عارضه موجب ضعیف شدن مچ پا و زانو‌ها می‌شود. در صورتی که کودک درد مزمن و یکپارچه داشته باشد، مراجعه به ارتوپد اطفال توصیه می‌شود.

۳. زانو‌های ضربدری

برعکس پا‌های پرانتزی، اگر مچ پا‌ها فاصله زیادی از هم داشته باشند و هنگام ایستادن، زانو‌ها نزدیک به هم قرار داشته باشند، اختلال زانو‌های ضربدری یا پا‌های به شکل X می‌نامند. در بسیاری از موارد می‌توان این مشکل را با انجام فعالیت‌های بدنی مانند راه رفتن و دویدن به صورت طبیعی درمان کرد. یک متخصص ارتوپد کودکان با نظارت و مدیریت درمان می‌تواند رشد صحیح پا‌های کودک را بررسی کند.

۴. پا‌های خمیده یا چنبری

نوعی بیماری مادرزادی شایع در کودکان است که در مراحل اولیه بارداری ایجاد می‌شود. در این عارضه، ساق پا، مچ پا و پا از حالت طبیعی به سمت داخل دچار پیچ‌خوردگی می‌شوند. این اختلال با مشکلات مفصل ران یا ستون فقرات همراه است.

۵. بیماری پرتس یکی از ناهنجاری‌های مفصل ران و لگن

در این بیماری، بخشی یا تمام سر استخوان ران (قسمت توپی شکل مفصل ران و کاسه) با از دست دادن جریان خون خود دچار بدشکلی می‌شود. ادامه این عارضه منجر به بروز آرتریت مفصل ران خواهد شد.

۶. راه رفتن روی پنجه

اغلب عارضه روی پنجه راه رفتن در کودکان ۲ سال در حال یادگیری راه رفتن ایجاد شده و تا ۳ سالگی برطرف می‌شود. در صورتی که این روند بعد از ۳ سالگی ادامه داشته باشد ممکن است از عوارض بیماری‌های مادرزادی دیگر مانند فلج مغزی، ضعف عضلانی، اوتیسم یا سایر بیماری‌های عصبی باشد.

۷. پنجه کبوتری

بیماری چرخش پنجه به سمت داخل در هنگام راه رفتن کودک از دیگر بیماری‌های رایج مادرزادی ارتوپد کودکان به شمار می‌رود. این عارضه در برخی موارد خودبه‌خود برطرف می‌شود و در غیر این صورت لازم است زیر نظر متخصص ارتوپد کودکان آن را درمان کرد.

سایر اختلالاتی که می‌توان در لیست بیماری‌های مادرزادی ارتوپد کودکان معرفی کرد، شامل موارد زیر می‌شود.

  • نرمی استخوان به همراه بروز درد مفاصل
  • در رفتگی مفاصل ران یا دیسپلازی رشدی هیپ
  • ناهنجاری‌های ستون فقرات مانند اسکولیوز
  • انحنا یا پیچ‌خوردگی پهلو
  • بیماری استخوان شکننده
  • دیستروفی عضلانی یا بیماری تأثیرگذار بر عضلات اسکلتی
  • وجود نقص در اندام یا عدم رشد کامل دست و پا‌ها به صورت طبیعی یا نبود آن‌ها
  • عفونت‌های استخوانی
  • دیسپلازی اسکلتی مانند کوتوله بودن با توجه به کوتاه بودن دست و پا‌ها
  • دیسپلازی کمولیک یا ایجاد استخوان‌های بلند خمیده در پا‌ها و بازو‌ها که اغلب کشنده است.
  • آکندروژنز موجب بروز کوتاهی اندام و بدن کوچک می‌شود.

لیست جراحی‌های تخصصی ارتوپدی در کودکان

روش‌های ارتوپدی کودکان را برای درمان این گروه سنی که به انواع بیماری‌های ارتوپدی و استخوانی مبتلا شده‌اند می‌توان استفاده کرد. این شیوه‌ها از روش‌های غیر تهاجمی مانند آتل‌بندی، گچ گیری، بریس بندی تا جراحی را شامل می‌شود. تکنیک‌های مختلف جراحی با توجه به مرحله رشد کودک و تفاوت او با بزرگ‌سالان انجام می‌شوند. جراح استخوان کودکان تمام تلاش خود را می‌کند علی‌رغم تهاجمی بودن جراحی‌ها، از روش‌های کم تهاجمی‌تر خاص برای کمک به بهبود سریع‌تر و دستیابی به سلامتی کودک استفاده کند .

فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال به صورت تخصصی برای درمان بیماری‌های ارتوپدی این گروه سنی آموزش دیده است. او می‌تواند کودکان را از دوران نوزادی تا نوجوانی درمان کند. در برخی موارد که کودک با مشکلات پیچیده‌ای درگیر است لازم است تا تیم‌های چند رشته‌ای در بیمارستان، روند درمان کودک را در کنار متخصص ارتوپد کودکان انجام دهند.

مطالب مرتبط: بهترین پروفسور مغز و اعصاب کودکان تهران

لیستی از جراحی‌های تخصصی ارتوپدی در کودکان که یک فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال آن را با توجه به موقعیت منحصر به فرد هر کودک، میزان رشد و شدت بیماری و اختلال انتخاب می‌کند را می‌توان به صورت زیر عنوان کرد:

  • اصلاح ناهنجاری
  • افزایش طول اندام
  • بازسازی ناهنجاری پا
  • بازسازی مفصل ران
  • آرتروسکوپی جراحی مفصل ران
  • جراحی در رفتگی
  • جراحی گیر افتادگی استخوان ران
  • هم‌جوشی ستون فقرات
  • بازسازی ستون فقرات

کلام آخر

مشکلات اسکلتی و عضلانی از جمله مواردی است که کودکان از زمان رشد در رحم مادر تا سن نوجوانی ممکن است به آن‌ها مبتلا شوند. ارتوپد کودکان طیف گسترده‌ای از جمله مشکلات استخوانی، ماهیچه‌ای، مفاصل، بافت و اندام‌های کودکان در سنین نوزادی تا نوجوانی را تشخیص، درمان و مدیریت می‌کند. ناهنجاری‌های اندام و ستون فقرات، بروز مشکلات در ناحیه پا و لگن، شکستگی استخوان‌ها و… از جمله عارضه‌های ارتوپدی هستند که کودک به صورت مادرزادی یا در اثر تصادف یا سایر بیماری‌ها به آن مبتلا می‌شوند. شیوه‌های درمانی مختلفی از جمله جراحی برای برطرف کردن این مشکل در کودکان وجود دارد که طبق تشخیص فوق تخصص جراحی استخوان و مفاصل اطفال و میزان شدت و نوع بیماری کودک، آن را انتخاب و جهت درمان اجرا خواهد کرد.

 

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا