متخصص تغذیه کیست؟

متخصص تغذیه کیست؟

متخصص تغذیه (nutritionist)  فردی است که از علم تغذیه آگاهی کامل دارد. او از دانش خود برای کمک به افراد در تصمیم گیری در مورد سبک زندگی و تغذیه شان استفاده می کند. دکتر تغذیه با دادن اطلاعات و مشاوره درباره ارتباط غذا با سلامت جسمی و روحی، به ترویج تندرستی در جامعه می پردازد.

متخصصین تغذیه در انتخاب غذای مناسب ، تدوین برنامه غذایی به بیماران کمک می کنند و برای مصرف غذاهایی که برای سلامت هر بیمار لازم است توصیه های لازم را می دهند. متخصصین تغذیه رژیم و عادات غذایی فعلی شخص را بررسی می کنند ، به بیمار در مورد عادات صحیح تغذیه ای آموزش می دهند ، تاثیر برنامه غذایی  بیمار را پیگیری میکنند تا مطمئن شوند که برنامه غذایی تجویز شده موثر بوده است و گزارشی از نتایج درمان تهیه می کند تا بتواند روند درمان را ثبت کند.

متخصصین تغذیه معمولا تغذیه افرادی که بیماری ها یا شرایط خاص دارند را تحت نظر می گیرند تا به آن ها در انتخاب برنامه غذایی مناسب برای شرایط ویژه ای که دارند کمک کنند و روند درمان را تسریع بخشند، بیماران دیابتی و بیمارانی که تحت معالجه شیمی درمانی قرار دارند مثال هایی از این موارد هستند.

 

دکتر رژیم غذایی

با ما همراه باشید تا بدانیم که:

  • متخصص تغذیه کیست؟
  • رژیم غذایی چیست؟
  • انواع رژیم غذایی
  • وظایف متخصص تغذیه چیست؟

متخصص تغذیه کیست؟

متخصص تغذیه برای گروه های مختلف مردم اعم از کودکان، میانسالان، بیماران، افراد چاق و لاغر متناسب با وضعیت و نیاز آنها برنامه غذایی تهیه می کند. او برای آنها تعیین می کند از چه نوع مواد غذایی و به چه میزان روزانه مصرف کنند. برای مشاهده لیست بهترین دکتر تغذیه در تهران بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

کارشناس تغذیه که در محل هایی مانند کارخانجات صنایع غذایی مشغول به کار می شوند، از دانش تغذیه خود در فرآیند تولید مواد غذایی استفاده می کنند.

متخصص تغذیه باید به علم تغذیه اشراف کامل داشته و از آخرین اطلاعات و دستاوردهای این حوزه آگاه باشد. او باید در کنار داشتن مهارت های ارتباطی مناسب، تاحدی با روانشناسی افراد آشنایی داشته تا بتواند برخورد مناسبی با مراجعان داشته و متناسب با وضعیت جسمی و روحی آنها، برنامه و رژیم غذایی شان را تهیه کند.

 

متخصص تغذیه 2

متخصصان تغذیه ای که در استخدام بیمارستان، شرکت یا کارخانه ای هستند، معمولا به صورت تمام وقت مشغول به کارند. در مورد آنهایی که به طور مستقل بوده و دفتر مشاور تغذیه (مطب) دارند، تعیین ساعات کاری بر عهده خودشان می باشد.

در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصت های شغلی و میزان درآمد متخصص تغذیه و برخی از متخصصان تغذیه معروف ارائه می شود.

افراد بیمارتحت نظر متخصص قرار می گیرند تا به آنان در انتخب برنامه غذایی مناسب با توجه به شرایط ویژه ای که دارند کمک شود و روند درمان تسریع یابد .

از بیمارانی که به این متخصصین مراجعه می کنند می توان به بیماران دیابتی، بیماران کلیوی ، بیماران گوارشی و کبدی ، بیماران قلبی وبیماران سرطانی که در دوره شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارند و خیلی از بیماریهای دیگر که نیاز به تغذیه مناسب در بهبود یا کنترل بیماری دارند.

 

دکتر تغذیه

رژیم غذایی چیست؟

رژیم غذایی به مجموع غذاهایی گفته می شود که یک فرد مصرف می کند .  هر فردی ممکن است یک رژیم غذایی خاصی را داشته باشد که بر حسب بیماری وسن و شریط خاص هر فرد می تواند متفاوت باشد که این تفاوت را پزشک تعیین می کند که به این کار رژیم درمانی می گویند.
همچنین گاه افراد برای لاغر شدن یا چاق شدن از رژیم خاصی استفاده می کنند. اینکه چه کسی باید رژیم بگیرد و چه رژیمی بگیرد را متخصص تغذیه و رژیم درمانی تعیین می کند زیرا برخی رژیم ها برای بری افراد لازم و ضروری است ولی برای برخی دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد.دررژیم درمانی دکتر تغذیه نوع مواد غذایی لازم را برای فرد با توجه به شرایطش مشخص می کند
متخصص تغذیه ارزش مواد غذایی، میزان ویتامین ها، املاح و سایر مواد مفید درون خوراکی ها را مشخص کرده و آنها را از نظر ارزش غذایی طبقه بندی می کند به افراد در رسیدن به یک برنامه غذایی مناسب یاری می کند.

رژیم غذایی و انواع آن

یک متخصص تغذیه رژیم درمانی برای گروههای مختلف مانند کودکان و نوجوانان، میانسالان، سالمندان ، خانم های باردارو بیماران متناسب با شرایط و نیاز آنها برنامه غدایی مناسبی راتدوین می کند.

 

میوه ها

 

متخصص تغذیه و رژیم درمانی برای افراد مشخص می کند که چه نوع مواد غذایی وبه چه میزان در طول روز باید مصرف شود. از انواع رژیم ها می توان به موارد زیر شاره کرد:
– رژیم های کنترل وزن
–رژیم لاغری  (کاهش وزن)
–رژیم چاقی  (افزایش وزن)
–رژیم تثبیت برای نگه داشتن وزن
رژیم غذایی برای مراحل مختلف زندگی شامل:
–رژیم غذایی مخصوص کودکان
–رژیم غذایی مخصوص دوران حاملگی  (بارداری)
–رژیم غذایی دوران شیردهی
–رژیم غذایی سالمندان
رژیم غذایی در شرایط و بیماری های گوناگون مانند:
– رژیم غذایی بعد از عمل جراحی
–رژیم غذایی افراد دیابتی  یا قند خون بالا
–رژیم  غذایی بیماران قلبی و عروقی
–رژیم غذایی افراد مبتلا به پوکی استخوان  و روماتیسمی
–رژیم  غذایی کبد چرب
– رژیم غذایی در بیماریهای گوارشی مثل زخم معده ، سوءهاضمه و ترش کردن، یبوست و روده تحریک پذیر
– رژیم غذایی برای بیماریهای کلیوی
– رژیم غذایی برای چربی خون بالا و فشار خون بالا
– رژیم غذایی برای انواع حساسیت و آلرژی
– رژیم غذایی برای ورزشکاران
– رژیم غذایی برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا رادیو تراپی هستند

وظایف متخصص تغذیه چیست؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مراکز های مختلفی مانند بخش های ویژه بیمارستان ها مثل ICU ، CCU بخش دیالیز، بخش های عمومی ، درمانگاه و مطب های خصوصی می تواند به فعالیت مشغول باشد . بهترین متخصص تغذیه باید در رابطه با آخرین یافته های علم تغذیه به روز باشد که مردم بتوانند با خیالی آسوده به آنها مراجعه کرده و عادت های سالم وصحیح تغذیه  را در خود بهبود ببخشند آن‌ها به‌منظور پیشگیری و یا درمان خیلی  از بیماری‌ها غیر واگیر و مزمن مانند بیماری‌های قلبی و دیابت و ….صلاحیت  تجویز رژیم‌های غذایی خاص را دارا هستند.

 

 

مواد غذایی

از آنجاییکه بهترین دکتر تغذیه احاطه کامل بر مواردی همچون کمبود مواد مغذی و چالش های تغذیه ایی پیش روی افراد را دارد می تواند بر مبنای علاقه  و عادت های غذایی مراجعین رژیم خاصی را  در عین  سالم بودن  آن طراحی کند و چنانچه با موقعیت های خاصی مانند سفر رو به رو شدید چون حفظ عادت های غذایی سخت است متخصص تغذیه راهنمایی های لازم را به شما خواهد  کرد.

برای یافتن متخصص تغذیه و رژیم درمانی ،دکتر تغذیه خوب در غرب تهران ،دکتر تغذیه خوب در شرق تهران ،دکتر تغذیه کودکان ،دکتر تغذیه خوب در جنوب تهران با دکتر پیج همراه شوید.

در doctorpage بیابید: پزشکان (متخصص در تغذیه)

همچنین بخوانید:

*دکتر پیج، همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب*

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا