متخصص عفونی کیست و چه زمانی باید به متخصص عفونی مراجعه کنیم؟

متخصص عفونی کیست و چه زمانی باید به متخصص عفونی مراجعه کنیم؟

در تعریف این که متخصص عفونی کیست  باید گفت : بدن شما خانه میکروبیومی پر از باکتری، پاتوژن، قارچ و ویروس است. به طور معمول، این موجودات میکروسکوپی هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی کنند و حتی برخی از آنها برای بدن ضروری و مفید هستند. اما گاهی اوقات، میکروارگانیسم ها می توانند باعث بیماری شوند.

همچنین ممکن است پاتوژن ها یا انگل های ایجاد کننده عفونت را از افراد دیگر، حیوانات، حشرات یا مواد غذایی آلوده دریافت کنید.

از آنجایی که علائم و شدت آلودگی اغلب متفاوت است، تشخیص و درمان بیماری های عفونی می تواند چالش برانگیز باشد. متخصصان بیماری های عفونی پزشکانی هستند که در شناسایی و درمان طیف وسیعی از این بیماری ها تخصص دارند. برای مشاهده لیست بهترین دکتر متخصص بیماری های عفونی در تهران بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

کار یک پزشک یا متخصص عفونی چیست؟

پزشکان بیماری‌های عفونی در مهارت‌های بالینی و آزمایشگاهی آموزش دیده‌اند تا بتوانند به درستی نوع عفونت را تشخیص دهند و بهترین برنامه‌های درمانی را پیشنهاد کنند. این متخصصان باید همیشه درحال مطالعه باشند و اطلاعات خود را به روز نگه دارند. این موضوع به دلایل زیر اهمیت زیادی دارد:

  • افزایش شدت عفونت ها
  • افزایش میزان مقاومت آنتی بیوتیکی میکروارگانیسم ها
  • بروز عفونت های جدید، مانند MRSA یا نورو ویروس
  • افزایش میزان سفرهای بین المللی

پزشکان بیماری های عفونی، خون یا سایر مایعات بدن شما را آزمایش می کنند و به دنبال آنتی بادی های خاص هستند. آنتی بادی ها سلول هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن ما برای مبارزه با مواد مضر خارجی یا پاتوژن ها تولید می شوند. شناسایی آنتی بادی ها می تواند مشخص کند که چه نوع عفونتی در بدن وجود دارد.

برای عفونت های باکتریایی، درمان معمولاً شامل آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک ها را می توان به صورت خوراکی یا مستقیماً از طریق IV در رگ دریافت کرد.

سایر عفونت ها ممکن است به داروهای ضد ویروسی، ضد قارچی یا ضد انگلی برای درمان نیاز داشته باشند. در مورد برخی از بیماری های خاص، متخصصان بیماری های عفونی، واکسن را توصیه می کنند.

 

متخصص بیماری های عفونی

 

چه زمانی باید به متخصص بیماری های عفونی مراجعه کرد؟

همه کسانی که بیماری عفونی دارند به متخصص بیماری های عفونی نیاز ندارند. متخصص داخلی عمومی می تواند اکثر عفونت ها را تشخیص دهد و درمان کند. اما گاهی اوقات برای تشخیص یا مدیریت بیماری های عفونی خاص به تخصص نیاز است.

زمانی که تب می کنید، این احتمال وجود دارد که در بدنتان عفونت وجود داشته باشد. اگر این عفونت جدی باشد و به درمان های عادی پاسخ ندهد، ممکن است لازم باشد با یک متخصص بیماری های عفونی مشورت کنید. این متخصصان می توانند با استفاده از آزمایش های خاصی نوع عفونت را تشخیص داده و آن را درمان کنند.

همچنین گاهی ممکن است پس از انجام عمل های جراحی مختلف در بیمارستان دچار عفونت شوید. در این حالت یک متخصص بیماری های عفونی می تواند به شما کمک کند تا درمان شوید.

مسیر تبدیل شدن به یک متخصص بیماری های عفونی

مسیر تبدیل شدن به یک پزشک عفونی طولانی، سخت و نیازمند تلاش و مطالعه زیاد است. اولین قدم پذیرش در دانشکده پزشکی است. این امر مستلزم تکمیل دوره های پیش نیاز، شرکت در آزمون های جامع مختلف، تحقیق و موارد دیگر است. پس از اتمام دانشکده پزشکی و دریافت مدرک پزشکی، یک دوره رزیدنتی آموزشی سه ساله در رشته داخلی مورد نیاز است.

پس از گذراندن دوره دستیاری داخلی و گذراندن امتحانات بورد داخلی، دوره آموزشی دو ساله در زمینه بیماری های عفونی به پایان می رسد. آخرین گام برای تبدیل شدن به یک پزشک بیماری های عفونی، قبولی در آزمون هیئت مدیره بیماری های عفونی است که پس از آن فرد می تواند در نهایت به عنوان یک متخصص بیماری های عفونی به جامعه خدمت کند.

متخصصان بیماری های عفونی چگونه با سایر پزشکان کار می کنند؟

یک متخصص بیماری های عفونی با بسیاری از انواع دیگر کلینیک های بهداشتی و پزشکان بیمارستان کار خواهد کرد. زمانی که شرایط بیمار بسیار پیچیده باشد، پزشکان بیمارستان با متخصصان بیماری های عفونی مشورت خواهند کرد. همچنین متخصصان بیماری های عفونی می توانند در مراقبت از بیماران پس از عمل کمک کنند. این متخصصان معمولا با تنظیم داروهای آنتی بیوتیکی و ضد قارچی روی علت عفونت تمرکز می کنند.

 

 

 

 

در کلینیک‌ها، پزشکان بیماری های عفونی معمولاً بیمارانی را که به آنها ارجاع داده می‌شوند ویزیت و درمان می‌کنند. به عنوان مثال، یک پزشک خانواده یا پزشک عمومی ممکن است در یک غربالگری معمول متوجه افزایش آنزیم های کبدی بیمار شود. این شرایط مستلزم انجام آزمایش و غربالگری بیشتر برای بررسی وجود هپاتیت است.

اگر آزمایش هپاتیت بیمار نشان دهنده عفونت مثبت باشد، به متخصصین بیماری های عفونی ارجاع داده می شود. پزشک متخصص بیماری های عفونی، بیمار را ویزیت می کند و دستور انجام آزمایش های بیشتر برای تعیین میزان آسیب کبدی، بار ویروس هپاتیت و فشار ویروس هپاتیت می دهد. پس از انجام آزمایش کامل، بیمار می تواند درمان خود را آغاز کند. با پیشرفت‌های جدید در درمان هپاتیت، ویروس معمولاً طی دو ماه پس از درمان کاملاً از بین می‌رود.

 

همچنین در دکترپیج بخوانید : متخصص داخلی کیست؟ 

 

متخصص بیماری های عفونی و کووید-19

متخصصان بیماری های عفونی با آموزش تخصصی در درمان عفونت های ناشی از قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها در خط مقدم درمان بالینی بیماران مبتلا به کووید-19 هستند. در بسیاری از بیمارستان‌های سراسر کشور، پزشکان عفونی به عنوان سرپرست تیم‌های کووید-۱۹ خدمت می‌کنند. در سطح جهانی، متخصصان بیماری های عفونی با هم کار می کنند تا بهترین درمان ها و پروتکل ها را برای درمان سویه های جدید کووید-19 پیدا کنند. با ادامه یافتن پاندمی کووید-19، متخصصان بیماری های عفونی به انجام تحقیقات بالینی برای یافتن بهترین درمان این بیماری ادامه می دهند.

 

عفونت

 

وقتی به مطب یا کلینیک یک متخصص بیماری های عفونی می روید، چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا پزشک عفونی داده های پزشکی شما را بررسی می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. بر اساس این بررسی اولیه، آنها آزمایشاتی را تجویز خواهند کرد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون و ادرار
  • سواب گلو
  • نمونه های مدفوع
  • آزمایش مایع نخاعی
  • عکس برداری های رادیولوژی
  • بیوپسی های بافتی

آنها ممکن است با متخصصان دیگری مانند یک متخصص پوست برای عفونت های پوستی یا یک متخصص ریه برای مشکلات ریوی مشورت کنند. در صورت لزوم، ویزیت های بعدی نیز ممکن است برنامه ریزی شود.

در اولین ملاقات خود، تمام مدارک پزشکی خود را همراه داشته باشید: عکس اشعه ایکس، نتایج آزمایش و…

همچنین فهرستی از آلرژی‌ها و داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله قرص‌های ضدبارداری، به همراه داشته باشید. چون ممکن است با آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی دکتر تداخل داشته باشند.

جمع بندی

امروزه بیشتر از هر زمان دیگری نقش و اهمیت متخصصان بیماری های عفونی در جهان مشخص شده است. این متخصصان با استفاده از دانش و تجربه خود در درمان عفونت های مختلفی که توسط طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها ایجاد می شود، نقش تعیین کننده دارند.

منابع:

https://www.umhs-sk.org/blog/what-is-an-infectious-disease-doctor

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-an-infectious-disease-doctor

https://www.upstate.edu/id/id_specialists.php

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا