دکتر غدد برای چیست؟

دکتر غدد برای چیست؟

متخصصان غدد و متابولیسم، پزشکانی هستند که درباره غدد و هورمون‌هایی که می‌سازند تخصص دارند. آنها با متابولیسم یا تمام فرآیندهای بیوشیمیایی که باعث می شود بدن شما کار کند، سروکار دارند، از جمله اینکه چگونه بدن شما غذا را به انرژی تبدیل می کند و چگونه رشد می کند.

آنها ممکن است با بزرگسالان یا کودکان کار کنند. به متخصصان غددی که در حوزه اطفال تخصص دارند، دارند، متخصصان غدد اطفال می گویند. برای مشاهده لیست بهترین فوق تخصص غدد تیروئید در تهران بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

سیستم غدد درون ریز چیست؟

سیستم غدد درون ریز انسان از تعدادی غدد تشکیل شده است که برای کنترل عملکردهای مختلف بدن، هورمون های مختلف ترشح می کنند.

هنگامی که هورمون ها از غدد خارج می شوند، وارد جریان خون می شوند و به اندام ها و بافت های هدف منتقل می شوند.

یک متخصص غدد و متابولیسم چگونه به بیماران کمک می کند؟

متخصصان غدد و متابولیسم معمولاً افراد مبتلا به دیابت، بیماری تیروئید، پوکی استخوان، ناباروری و اختلالات هیپوفیز و غدد فوق کلیوی و همچنین بیماری هایی که می توانند بر رشد، تکامل و متابولیسم تأثیر بگذارند را ارزیابی، تشخیص و درمان می کنند.

متخصصین غدد درون ریز، این بیماری ها را با استفاده از آزمایش خون، نمونه برداری از بافت، تجزیه و تحلیل ژنتیکی و تصویربرداری پزشکی تشخیص می دهد و درمان می کند.

متخصصان غدد اغلب برای تحریک یا مهار مسیرهای هورمونی و تشخیص شرایط مختلف از آزمایش‌های غدد درون‌ریز دینامیکی استفاده می کنند.

آنها می توانند تست های تراکم مواد معدنی استخوان را در ارزیابی افراد مبتلا به بیماری متابولیک استخوان تفسیر کنند و ممکن است در ارزیابی بیماران مبتلا به مشکلات تیروئیدی از سونوگرافی تیروئید و بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف هدایت شده با اولتراسوند کمک بگیرند. برخی از متخصصان غدد برای استفاده از رادیو داروها در تشخیص و درمان بیماری‌های غدد درون ریز، مدرک خاصی دریافت می‌کنند.

 

دکتر غدد یعنی چی

 

محل کار متخصصان غدد و متابولیسم

اگرچه متخصصان غدد بیشتر وقت خود را صرف مراقبت از بیماران در یک محیط سرپایی می کنند، برخی ممکن است مشاوره های بستری را نیز انجام دهند. متخصصان غدد در محیط های شهری، حومه و روستایی تقاضای زیادی دارند. در نتیجه متخصصان غدد این امکان را دارند که در محیط های مختلف از جمله بیمارستان ها، مراکز پزشکی دانشگاهی، کلینیک ها و مطب های خصوصی کار کنند.

متخصصان غدد معمولاً بیماران را به صورت مشاوره ای و در بازه زمانی طولانی مدت ویزیت می کنند. از آنجایی که بیماری های غدد درون ریز، مانند دیابت، معمولا مادام العمر هستند، متخصصان غدد ممکن است روابط طولانی مدتی با بیماران خود پیدا کنند.

همچنین در دکترپیج بخوانید : متخصص داخلی کیست؟ 

آموزش و تحصیلات متخصصان غدد و متابولیسم

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک متخصص غدد و متابولیسم، قبول شدن در کنکور سراسری و رفتن به دانشکده پزشکی است. بعد از هفت سال، این افراد به پزشکان عمومی تبدیل می شوند.

در ادامه، پزشکانی که می خواهند فوق تخصص خود را در زمینه غدد و متابولیسم بگذرانند، ملزم به گذراندن دوره رزیدنتی سه ساله در رشته داخلی هستند. پس از اتمام دوره رزیدنتی، باید دو تا سه سال یک دوره آموزشی در زمینه غدد درون ریز، دیابت و متابولیسم را بگذرانند.

متخصصان غدد و متابولیسم چگونه با سایر پزشکان همکاری می کنند؟

متخصصین غدد می توانند در شرایط زیر با سایر پزشکان همکاری داشته باشد:

  • همکاری با سایر متخصصان برای درمان بیماری که مشکلات مختلفی از جمله مشکل غدد و متابولیسم دارد.
  • بیمارستان ها
  • برخی از متخصصین غدد ممکن است در دانشگاه ها یا دانشکده های پزشکی کار کنند و به دانشجویان پزشکی و دستیاران آموزش دهند یا تحقیقات انجام دهند.

دلایل مراجعه به متخصص غدد و متابولیسم

به طور معمول، در صورتی که پزشک عمومی مشکلی مرتبط با متابولیسم یا غدد درون ریز پیدا کند، شما را به یک متخصص غدد و متابولیسم ارجاع می دهد. متخصص غدد در مطب خود شما را ویزیت خواهد کرد.

بیماران به دلایل مختلفی از کنترل دیابت گرفته تا مشکلات تیروئید، انواع خاصی از سرطان، اختلالات غده آدرنال و غیره به متخصصان غدد مراجعه می کنند.

 

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم چیست

هنگام مراجعه به مطب متخصص غدد چه اتفاقی می افتد؟

معمولاً در یک محیط سرپایی توسط متخصص غدد ویزیت خواهید شد، زیرا بسیاری از مشکلاتی که آنها درمان می کنند، شرایط مزمنی هستند که نیازی به جراحی ندارند. برخی از متخصصان غدد نیز در بیمارستان مشاوره می دهند.

اغلب، پزشک عمومی شما را برای یک مشکل هورمونی مشکوک به متخصص غدد ارجاع می دهد. هنگامی که برای اولین بار به یک متخصص غدد و متابولیسم مراجعه می کنید، او از شما  سوالاتی می پرسد تا در مورد علائم، عادات سلامتی، سایر شرایط پزشکی، داروها و سابقه خانوادگی شما بیشتر بداند.

علاوه بر این، متخصص غدد یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و نبض، ضربان قلب و فشار خون شما را بررسی می کند. آنها پوست، مو، دهان و دندان‌های شما را ارزیابی می‌کنند، زیرا برخی از اختلالات مرتبط با هورمون می‌توانند بر این نواحی تأثیر بگذارند. آنها همچنین ممکن است آزمایش خون یا آزمایش ادرار، انجام بیوپسی، یا سونوگرافی یا انجام تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری و اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی را تجویز کنند.

هنگامی که متخصص غدد بیماری شما را تشخیص بدهد، روی یک برنامه درمانی کار خواهد کرد. برخی از افراد مدت ها بعد از مشخص شدن بیماری شان هم باید به متخصص غدد مراجعه کنند تا بتوانند بیماری خود را مدیریت کنند.

سونوگرافی غدد

جمع بندی

هورمون ها بر عملکرد سراسر بدن تأثیر می گذارند. عدم تعادل هورمونی می تواند باعث ایجاد طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی شود.

اگر پزشک عمومی یا پزشک خانواده به یک مشکل هورمونی مشکوک باشد، ممکن است بیمار را به یک متخصص غدد و متابولیسم ارجاع دهد.

متخصص غدد و متابولیسم با بررسی فاکتورهای مختلف، بیماری را تشخیص داده و برنامه درمانی آن را مشخص می کند.

منابع:

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-an-endocrinologist

https://www.endocrine.org/patient-engagement

https://freida.ama-assn.org/specialty/endocrinology-diabetes-and-metabolism-im

https://www.medicalnewstoday.com/articles/248679#takeaway

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا