بهترین دکتر آریتمی قلب در تهران و ایران

بهترین دکتر آریتمی قلب در تهران و ایران

همراهان گرامی در این مقاله لیستی از بهترین متخصصین و جراحان حوزه آریتمی قلبی و درمان آریتمی قلبی (بهترین دکتر آریتمی قلب در تهران و ایران)  را برای شما آماده کرده ایم، قطعا پزشکان حاذق در این حوزه بسیار هستند پس با ثبت نظر و تجربه خود در مراجعه به متخصص آریتمی به بهبود و اصلاح این لیست کمک کنید.

در ادامه مقاله نیز توضیجات کاملی در مورد آریتمی قلبی تشخیص، علائم و درمان نیز برای کمک به افزایش آگاهی بیماران آورده شده است.

1. دکتر زهرا امکان جو

 

دکتر زهرا امکان جو

 

آدرس مطب استان تهران، شهر تهران، منطقه 3، ولی عصر، نبش خیابان نیایش، بیمارستان قلب رجایی
شماره تماس 02123921

2. دکتر مجید حق جو

 

دکتر مجید حق جو

 

آدرس مطب تهران، منطقه 3، ولیعصر، نبش خیابان نیایش، بیمارستان قلب رجایی
شماره تماس 02123921

3. دکتر ابوالفتح علیزاده دیز

 

دکتر علیزاده دیز

آدرس مطب خیابان ولی عصر، نبش خیابان نیایش، بیمارستان قلب رجایی، درمانگاه سلامت بیمارستان
شماره تماس 0212123921

4. دکتر امیر فرجام فاضلی فر

 

دکتر فاضلی فر

 

آدرس مطب خیابان ولی عصر، نبش خیابان نیایش، بیمارستان قلب شهید رجایی
شماره تماس 0212123921

5. دکتر فرزاد کمالی

 

دکتر کمالی

 

6. دکتر شبنم مددی

 

دکتر شبنم مددی

 

7. دکتر محمود افتخارزاده

 

دکتر افتخارزاده

 

آدرس مطب ولی عصر، پایین تر از ونک، خیابان توانیر، پلاک 22
شماره تماس 02188881891

8. دکتر مهرداد میرمعصومی

 

دکترمیر معصومی

 

آدرس مطب خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، بعد از میدان توانیر، پلاک 30، کلینیک آریتمی تهران
شماره تماس 02188795303

آریتمی قلبی چیست؟

آریتمی ضربان قلب نامنظم است که به موجب آن ممکن است ضربان قلب سریع‌تر یا کندتر از افراد دیگر باشد. شرایط مختلفی وجود دارند که باعث می‌شوند ضربان غیر طبیعی قلب اتفاق افتد و نحوه درمان نیز بسته به علت آن می‌تواند متفاوت باشد. در صورتی که احساس می‌کنید قلبتان سریع‌تر می‌تپد یا احساس سرگیجه و سبکی سر همراه با درد قفسه سینه دارید نیاز است به متخصص قلب مراجعه کنید.

هرگاه سیگنال‌های الکتریکی هماهنگ‌کننده ضربان قلب به درستی کار نکنند، مشکلات ریتم قلب یا همان آریتمی قلب اتفاق می‌افتد. سیگنال دهی معیوب باعث می‌شود تا ضربان قلب خیلی سریع یا خیلی کند یا نامنظم انجام شود. در حالت کلی آریتمی قلب نوعی ضربان نامنظم قلب است.

این عارضه ممکن است به صورت قلب تپنده یا تند احساس شود و در برخی موارد کاملاً بی‌ضرر است. این طبیعی است که یک فرد در شرایط مختلفی از زندگی خود، ضربان قلب سریع یا کند داشته باشد. به عنوان مثال هنگام انجام فعالیت‌های بدنی شدید مانند ورزش با افزایش ضربان قلب مواجه هستید و این در حالی است که در طول خواب، میزان آن کند‌تر از قبل خواهد بود.

توجه داشته باشید در برخی موارد، آریتمی قلب ممکن است با علائم و نشانه‌های تهدید‌کننده و آزار دهنده برای شخص همراه باشد که در این صورت لازم است به متخصص آریتمی قلب مراجعه کرده تا ضمن بررسی علائم و تشخیص دقیق بتواند راه درمان مناسب را انتخاب کند.

علائم آریتمی قلبی

آریتمی ممکن است بی‌صدا و بدون هیچ علامتی ایجاد شود. پزشک معالج با بررسی نبض، انجام آزمایش‌های مختلف و گوش دادن به قلب، در طول معاینه ضربان قلب نامنظم را پیدا کرده و آن را تشخیص دهد. در برخی موارد آریتمی می‌تواند با نشان دادن علائمی مانند موارد زیر همراه باشد:

  • احساس سرگیجه یا سبک شدن سر
  • تپش قلب شدید
  • تنگی نفس
  • احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه
  • احساس ضعف و خستگی شدید
  • ضعیف شدن عضلات قلب
  • اضطراب و خستگی
  • تعریق بالا
  • ضربان تند یا آهسته قلب
  • سنکوپ یا غش کردن ناگهانی

دلایل بروز آریتمی قلب

به منظور بررسی علل تأثیرگذار در تشکیل آریتمی قلبی بهتر است درباره نحوه عملکرد قلب اطلاعات مفیدی داشته باشید. در حالت کلی قلب از دو حفره بالایی با نام دهلیز و دو حفره پایینی به نام بطن تشکیل شده است. ریتم قلب به طور معمول با یک گره سینوسی یا تولید‌کننده ضربان در دهلیز کنترل می‌شود. این تولید‌کننده، سیگنال‌های الکتریکی را ارسال می‌کند که به صورت معمول شروع‌کننده ضربان قلب خواهند بود. با حرکت این سیگنال‌ها در سرتاسر دهلیز، عضلات قلب منقبض شده و خون به داخل بطن‌ها پمپاژ می‌شود.

با رسیدن سیگنال‌های الکتریکی به بطن‌ها، عضلات منقبض شده و در نهایت خون به ریه و بافت‌های دیگر پمپ می‌شود. در صورتی که فرد بیماری قلبی نداشته باشد، ارسال سیگنال‌ها به آرامی انجام می‌شود و در نهایت ضربان قلب طبیعی بین ۶۰ تا ۱۰۰ عدد در دقیقه را خواهد داشت.

با این اطلاعات می‌توان گفت، برخی از علل ایجاد آریتمی قلبی عبارت‌اند از:

  • حمله قلبی
  • ایجادآسیب ناشی از حمله قلبی
  • انسداد عروق قلبی و بروز بیماری عروق کرونر
  • ایجاد تغییرات در ساختار قلب
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • پرکاری یا کم کاری تیروئید
  • مصرف برخی از دارو‌های سرماخوردگی و آلرژی به صورت خودسرانه بدون تجویز پزشک
  • سوابق خانوادگی و ژنتیکی
  • استرس و اضطراب
  • مصرف دخانیات
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • آپنه انسداد خواب یا گرفتگی تنفس در طول خواب

مطالب مرتبط: فوق تخصص پیس میکر و الکتروفیزیولوژی

انواع آریتمی

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های تعیین‌کننده انواع آریتمی قلبی، سرعت ضربان قلب است که بر اساس آن دسته‌بندی‌های زیر صورت می‌گیرد:

۱. آریتمی تاکیکاردی ( ضربان قلب سریع)

این عارضه نوعی از ضربان قلب سریع است که حتی در حالت استراحت نیز بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه را دارد. این اختلال خود به چند دسته دیگر تقسیم می‌شود:

  • فیبریلاسیون دهلیزی: ضربان قلب سریع و ناهماهنگ در این نوع به علت سیگنال دهی بدون نظم قلب رخ می‌دهد. این شرایط می‌تواند به صورت موقتی باشد و در برخی موارد متوقف نمی‌شود مگر آنکه درمان مناسب انجام شود. این اختلال می‌تواند با خطرات جدی مانند سکته مغزی همراه باشد.
  • فلوتر دهلیزی: نوعی مشابه با فیبریلاسیون دهلیزی است با این تفاوت که ضربان قلب منظم‌تری داشته و با سکته مغزی مرتبط است.
  • تاکیکاردی فوق بطنی: این نوع از آریتمی شامل مواردی است که از بالای بطن‌ها شروع می‌شود و موجب بروز دوره‌هایی از ضربان قلب نامنظم با تپش قلب می‌شود که به صورت ناگهانی آغاز و خاتمه پیدا می‌کند.
  • فیبریلاسیون بطنی: زمانی که سیگنال‌های الکتریکی سریع و بدون نظم موجب می‌شوند که بطن‌ها به جای تماس هماهنگ با یکدیگر جهت پمپاژ خون به بقیه نقاط بدن، دچار لرزش شوند. این مشکل جدی در صورتی که ریتم طبیعی قلب در عرض چند دقیقه بازیابی نشود می‌تواند منجر به مرگ شود. این دسته از افراد یا بیماری زمینه‌ای دارند یا ضربه‌های جدی را تجربه کرده‌اند.
  • تاکیکاردی بطنی: این ضربان قلب سریع و منظم با سیگنال‌های الکتریکی همراه با مشکل در قسمت بطن‌ها شروع می‌شود. به علت سریع بودن ضربان قلب، بطن‌ها نمی‌توانند به درستی از خون پر شوند و در نتیجه قلب نمی‌تواند خون کافی را پمپاژ کند. این عارضه می‌تواند در افراد با قلب سالم نیز اتفاق افتد اما در کسانی که دارای عارضه قلبی هستند یک مشکل جدی به حساب می‌آید و نیاز به درمان فوری پزشکی دارد.

۲. آریتمی برادی کاردی (ضربان قلب آهسته)

در صورتی که ضربان قلب زیر ۶۰ عدد در دقیقه در حالت استراحت به عنوان برادی کاردی تلقی می‌شود، ضربان قلب پایین در حالت استراحت همیشه نشان دهنده مشکل نخواهد بود. در صورتی که فرد از لحاظ بدنی مشکل خاصی نداشته باشد، ممکن است قلب بتواند خون کافی را با کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه نیز به بدن پمپاژ کند.

در حالی که ضربان قلب آهسته باشد و قلب نتواند پمپاژ خون کافی داشته باشد، ممکن است نوعی از برادی کاردی رخ داده باشد. این عارضه نیز خود به انواع دیگر تقسیم‌بندی می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • سندروم سینوس بیمار: سینوس‌ها که در قسمت دهلیزی قلب قرار دارند، موظف به تنظیم سرعت قلب هستند که در صورت نداشتن عملکرد مناسب موجب می‌شوند تا ضربان قلب خیلی آهسته یا خیلی سریع به صورت متناوب رخ دهد. این عارضه در اثر بروز آسیب در نزدیکی گره سینوسی ایجاد شود که موجب کند شدن، مختل یا مسدود کردن حرکت تکانه‌ها نیز می‌شود. بیشتر افراد مسن با این بیماری درگیر هستند.
  • بلوک هدایتی : بلوک مسیر‌های الکتریکی قلب که باعث کند شدن یا توقف سیگنال‌ها می‌شوند و در نهایت ضربان قلب را تحریک می‌کند. تعدادی از این بلوک‌ها بدون هیچ نشانه خاصی تشکیل شده و برخی دیگر منجر به برادی کاردی می‌شوند.

۳. ضربان قلب زودرس

ضربان‌های اضافه‌ای که در یک زمان اتفاق می‌افتند و اغلب به صورت الگو‌هایی متناوب با ضربان قلب طبیعی قلب همراه هستند. این عارضه در اثر انقباضات زودرس دهلیزی یا انقباضات زودرس بطنی ایجاد می‌شود. در این حالت شما در لحظه احساس می‌کنید که ضربان قلب خود را از دست داده‌اید. معمولاً به ندرت می‌تواند موجب بروز عارضه جدی‌تر شود.

با ادامه این حالت، آریتمی طولانی مدت می‌تواند در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی رخ دهد. در برخی موارد، ضربان‌های زودرس با تعداد بالا و به صورت مکرر منجر به ضعیف شدن قلب خواهند شد. استرس، انجام فعالیت‌های ورزشی شدید، استفاده‌ از محرک‌هایی مانند کافئین و نیکوتین از عامل‌های اصلی بروز ضربان زودرس به شمار ‌می‌روند.

نحوه تشخیص آریتمی قلبی

در صورتی که علائم آریتمی قلبی دارید باید فوراً به یک متخصص آریتمی قلبی مراجعه کنید. یک متخصص قلب، آموزش‌های تخصصی بیشتری در زمینه تشخیص و درمان اختلالات مرتبط با ریتم قلب دارد. پس از ارزیابی علائم و انجام معاینات فیزیکی، متخصص آریتمی قلب ممکن است آزمایش‌های تشخیصی مختلف را به منظور بررسی علل و تأیید وجود ریتم نامنظم قلب تجویز کند.

اگر ساکن تهران هستید می‌توانید به کلینیک های آریتمی قلب در تهران مراجعه کرده و مشکل خود را درمان کنید. برخی از شیوه‌های تشخیص آریتمی عبارت‌اند از:

الکتروکاردیوگرام:

انجام تست استرس با انجام فعالیت‌های ورزشی به منظور بررسی وجود بیماری زمینه‌ای قلبی، عروقی کرونر مرتبط با آریتمی یا ثبت ریتم ضربان قلب به کار برده می‌شود.

اکوکاردیوگرام:

با هدف انجام سونوگرافی قلب به منظور بررسی وجود آریتمی در عضله‌های قلب

کاتتریزاسیون قلبی:

که با استفاده از یک بی‌حس‌کننده موضعی و لوله کاتتر قرار گرفته در رگ خونی انجام می‌شود. این کار با هدف بررسی اینکه علت آریتمی بیماری عروق کرونر است یا خیر و هم چنین کسب اطلاعات درباره عملکرد ماهیچه‌های قلب و دریچه‌ها انجام می‌شود.

EPS یا مطالعه الکتروفیزیولوژی:

که سیستم الکتریکی قلب را با قرار دادن کاتتر‌ها در قلب  ارزیابی می‌کنند. این کار به منظور بررسی علت ریتم غیر طبیعی و تعیین EPS انجام می‌شود.

عوارض و خطرات احتمالی آریتمی قلبی

هر بیماری می‌تواند عوارض خطرناکی را برای بیمار به همراه داشته باشد. مراجعه به بهترین دکتر آریتمی قلب ایران به شما کمک می‌کند تا با تشخیص دقیق و شیوه درمانی مناسب، میزان این عوارض به حداقل برسد. یکی از فاکتور‌های مهم در ایجاد عوارض، نوع آریتمی است.

در حالت کلی برخی از عوارض آریتمی قلبی عبارت‌اند از:

  • سکته مغزی
  • مرگ ناگهانی
  • نارسایی قلبی

آریتمی قلبی امکان افزایش خطر لخته شدن خون را به همراه دارد. در صورتی که یک لخته خون تشکیل شود، ممکن است از قلب به سمت مغز حرکت کرده و منجر به سکته مغزی شود. رقیق‌کننده‌های خون می‌توانند احتمال ابتلا به سکته مغزی ایجاد شده در اثر آریتمی را کاهش دهند. اینکه از چه دارویی استفاده کنید را پزشک متخصص تشخیص می‌دهد.

شیوه‌های درمان آریتمی قلب کدام‌اند؟

درصورتی که با هر یک از علائم گفته شده مواجه شدید بهتر است به بهترین فوق تخصص آریتمی در تهران مراجعه کنید تا با انتخاب شیوه درمانی مناسب بتواند با کمترین عوارض جانبی، مشکل را برطرف کند.

درمان بیماری آریتمی قلبی بسته به نوع و شدت آن می‌تواند در انواع دارویی، تغییر سبک زندگی، درمان‌های تهاجمی، جراحی یا استفاده از دستگاه‌های الکتریکی توسط متخصص تجویز شود.

۱. درمان دارویی

دارو‌های متفاوتی برای درمان آریتمی وجود دارد که بسته به نوع آن می‌تواند در افراد گوناگون باشد. دارو‌های کنترل‌کننده ضربان قلب، دارو‌های ضد انعقاد یا ضد پلاکت‌های خونی مانند وارفارین که رقیق‌کننده خون هستند، دارو‌های تبدیل‌کننده آریتمی به ریتم سینوسی یا طبیعی قلب و دارو‌هایی به منظور درمان بیماری‌های مرتبط با آریتمی از انواع دارو‌های مورد استفاده برای درمان به شمار می‌روند.

۲. درمان‌های تهاجمی

از جمله تکنیک‌های تهاجمی که برای درمان آریتمی استفاده می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاردیوورژن الکتریکی: تحت تأثیر بیهوشی کوتاه، یک تکانه الکتریکی به منظور هماهنگ کردن ریتم قلب از طریق دیواره قفسه سینه ارسال می‌شود و موجب ایجاد ریتم طبیعی قلب خواهد شد.
  • ابلیشن کاتتر (Catheter ablation): انرژی الکتریکی با میزان فرکانس بالا از طریق یک کاتتر(لوله باریک) به بافت داخلی قلب (که موجب ریتم غیر طبیعی شده است)، هدایت می‌شود. بیشتر برای درمان فلوتر دهلیزی، تاکی کاردی‌ها (شربان قلب سریع) دهلیزی و بطنی به کار برده می‌شود.
  • جداسازی ورید ریوی: این شیوه درمان بیشتر برای افرادی که به فیبریلاسیون دهلیزی مکرر، حمله‌ای یا مداوم مبتلا هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3.جراحی با هدف قرار دادن دستگاه‌های خاص

یک متخصص آریتمی قلب ممکن است به منظور برقراری ریتم طبیعی قلب، دستگاه‌های خاصی را وارد کند. برخی‌ از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ضربان ساز دائمی که موجب ارسال تکانه‌های الکتریکی کوچک به عضلات قلب شده تا ضربان قلب طبیعی را ایجاد کند.
  • دفیبریلاتور قلبی قابل کاشت که اغلب برای درمان تاکی کاردی بطنی و فیبریلاسیون بطنی به کار برده می‌شود.
  • ضربان ساز‌ها و دفیبریلاتور‌های دو بطنی که موجب همگام‌سازی مجدد قلب شده و ریتم طبیعی را ایجاد می‌کنند.

۴. تغییرات سبک زندگی

استفاده از برنامه رژیم غذایی سالم برای قلب، انجام تمرینات و فعالیت‌های‌ بدنی، حفظ وزن سالم، عدم استعمال دخانیات، کاهش استرس و عصبانیت، عدم استفاده از دارو‌های بدون نسخه و محدود کردن استفاده بیش از حد کافئین از جمله مواردی هستند که تأثیر به سزایی در کاهش ابتلا به آریتمی قلبی دارند.

بهترین متخصص آریتمی قلبی

راه‌های متعددی برای ایجاد ضربان قلب نامنظم وجود دارد. آریتمی قلبی نوعی از ضربان نامنظم قلب است که اغلب بدون علائم و بی‌صدا بروز ایجاد می‌شود. در صورتی که با نشانه‌هایی مانند خستگی شدید، تپش قلب بالا، افت فشار خون ناگهانی و سرگیجه مواجه شدید باید در اسرع وقت به متخصص آریتمی قلب مراجعه کنید تا با انجام معاینات و تجویز آزمایش‌های مختلف ضمن تشخیص دقیق علت نامنظم شدن ضربان قلب، بهترین گزینه برای درمان را انتخاب و اجرا کند.

برای انتخاب بهترین فوق تخصص آریتمی قلب در تهران باید علاوه بر بررسی سوابق پزشکی و مدرک تحصیلی، درباره عوامل تأثیر‌گذار دیگر مانند رضایت مراجعین قبلی، مراکز درمانی محل کار و… نیز اطلاعاتی را کسب کنید. از آنجایی که قلب به عنوان اصلی‌ترین اندام داخل بدن شناخته می‌شود، مراجعه به متخصص آریتمی قلب با توجه به دانش و میزان تجربه می‌تواند از فشار و نگرانی‌های مرتبط با جراحی در صورت نیاز کاسته و شما با اطمینان از مراجعه خود، درمان را پیگیری نمایید.

منابع:

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/16749-arrhythmia

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا