بهترین فوق تخصص جراحی فک و صورت

بهترین فوق تخصص جراحی فک و صورت

متخصص جراحی فک و صورت کیست؟

متخصص جراحی فک،و صورت (jawbone oral facial surgeon) جراحیست که طیف وسیعی از بیماری‌ها، صدمات و نقوص سر و صورت و فک و گردن و طاق جمجمه، چه بافت نرم و چه بافت سخت ناحیهٔ دهان و فک و صورت را اصلاح می‌کند.ین رشته در ایران یکی از تخصص های دندانپزشکی است که پس از دوره عمومی ۵ سال طول دوره این تخصص می باشد.

 

متخصص جراحی فک دهان صورت 1

در ادامه مطلب:

  • موارد آموزشی
  • انواع جراحی های فک
  • نتایج جراحی اصلاح فک چیست
  • هزینه جراحی  صورت و فک

بسته به صلاحیت، متخصص جراحی اصلاحی  فک،دهان،صورت ممکن است  نیاز به آموزش در رشته دندانپزشکی، جراحی و پزشکی عمومی داشته باشند. آموزش و صلاحیت در پزشکی ممکن است به صورت اختیاری انجام شود. جراحی اصلاح  فک و صورت به عنوان یکی از تخصص های دندانپزشکی شناخته شده است. با این حال، در بسیاری از کشورها جراحی فک فوقانی یک تخصص پزشکی است که نیاز به گذراندن دوره های پزشکی و دندانپزشکی دارد.  با این حال، تمام جراحان دهان، فک و صورت باید مدرک تحصیلی در رشته دندانپزشکی را قبل از شروع فعالیت ها در زمینه جراحی دهان، فک و صورت به دست آورند.

موارد آموزشی

موارد آموزشی شامل جراحی های داخل دهانی کوچک (مینور)، جراحی اسیب های ترافیکی (تروما) ، جراحی عفونت های فک و صورت، جراحی ترمیمی و زیبایی فک و صورت و جمجمه و گردن، جراحی تومور ها و کیست های خوش و بدخیم فک و صورت و گردن، جراحی نواقص مادرزادی و اکتسابی مثل شکاف کام و لب یک طرفه و دو طرفه، و جراحی هایی که در ناحیه دهان، فک، صورت، جمجمه و گردن قابل انجام میباشد. چهار فلوشیپ فوق تخصصی شامل جراحی کانسر دهان فک و صورت، جراحی فک و صورت کودکان، جراحی تروما فک و صورت و جراحی ترمیمی فک و صورت میباشد.

 

متخصص جراحی فک دهان صورت 2

 

پزشک جراح  پس از آموزش باید توانایی اصلاح و بهبود  طیف وسیعی از بیماری ها و صدمات وارده بر سر، صورت ، فک ،  گردن و طاق جمجمه را در بافت نرم و بافت سخت ناحیه دهان وصورت بدست بیاورند.دامنه این تخصص بسیار وسیع است  و از کشیدن دندان تا درمان شکستگی های پیچیده صورت می باشد .

انواع جراحی های اصلاحی فک

عمل فک ممکن است بر روی فک بالایی، فک پایینی یا هر دو فک انجام شود.

جراحی اصلاحی فک بالا (استئوتومی فک بالایی)

این جراحی دهانی می‌تواند برای تصحیح ناهنجاری در گاز زدن، عقب رفتگی زیاد فک بالا یا گاز زدن باز انجام شود. در جریان این عمل، متخصص جراحی فک، استخوان بالای دندان‌های شما را می‌بُرد تا بتواند فک و دندان‌های بالایی شما را به سمت جلو بیاورد و در وضعیت مناسب و ردیف با دندان‌های پایینی قرار دهد. وقتی که فک‌های شما ردیف شد، متخصص فک و صورت با استفاده از پیچ و صفحات استخوانی، استخوان فک را در وضعیت جدید خود محکم می‌کند.

جراحی اصلاحی فک پائین (استئوتومی فک پایینی)

این عمل توسط متخصص فک برای تصحیح عقب رفتگی بیش از حد فک پایینی انجام می‌شود. در طی این جراحی دهانی، متخصص جراح فک و صورت ،تعدادی برش‌ طولی در ناحیه پشت دندان‌های آسیاب و بر روی استخوان فک ایجاد می‌کند تا استخوان فک را به آرامی به سمت موقعیت صحیح و جدید خود بکشد و در آنجا استخوان را با استفاده از پیچ، محکم می‌کند تا در همین وضعیت بهبود پیدا کند.

جراحی چانه (جنیوپلاستی)

عقب رفتگی شدید فک را می‌توان با این روش اصلاح کرد. در این روش دکتر فک و صورت، استخوان چانه شما را می‌بُرد و آن را در وضعیت جدید خود محکم می‌کند (معمولاً جراحان دهان می‌توانند با انجام یک عمل جراحی همزمان، فک و ساختار چانه را اصلاح کنند.

 

متخصص جراحی فک دهان صورت 3

اگر مشکل نامرتبی دندان‌های شما مادرزادی باشد، دلیل بر آن نیست که این مشکلات غیرقابل درمان هستند. امروزه متخصصان دندانپزشکی و ارتودنسی قادر هستند روندهای درمانی مناسبی را برای بهبود این مشکلات در پیش بگیرند و مشکل جلو بودن دندان‌های پایینی (under bite) با ارتودنسی فک پایین  قابل درمان است و دیگر یک مشکل همیشگی برای افراد نخواهد بود.

زاویه دار کردن صورت

زاویه دار کردن صورت و فک یکی از فعالیت هایی است که به منظور بالا بردن میزان زیبایی چهره در فرد صورت می گیرد. بسیاری از افراد تمایل دارند تا فک خود را تغییر شکل دهند و معتقدند یک فک Vشکل صورت آنها را جذاب تر میکند و به همین دلیل هم به عمل زاویه دار کردن صورت رو می آورند. چرا که این نوع فک با هر نوع چهره ای متناسب نیست. یک صورت گرد یا پف دار را نمیتوان به صرف جراحی زاویه دار کردن صورت و تغییر فک تغییر داد. امروزه این عمل جراحی صورت از راههای مختلفی انجام میگیرد.به طور کلی سه روش برای این مسئله وجود دارد.

1- درمان جراحی : در روش اول، صورت و فک فرد در اتاق عمل و زیر عمل بیهوشی به دقت تغییر خواهد کرد. در این نوع از جراحی، اندازۀ قسمت انتهایی فک را کاهش میدهند و بخشی از استخوان را با استفاده از مته و ارۀ مخصوص برش میدهند تا به فرم دلخواه درآید. چنانچه عضلات این قسمت صورت نیز بیش از حد حجیم باشد، جراح ممکن است مقداری از حجم عضله را کاهش دهد. سرانجام با بستن بخیه کار جراحی به اتمام میرسد.

2- کوچک کردن فک : در این روش بافت اضافۀ اطراف فک و صورت برداشته میشود تا به زیبایی مورد نظر جراح برسد. این نوع از جراحی زیبایی را به صورت انفرادی یا در کنار هرکدام از دو نوع دیگر انجام میدهند تا فک و صورت را به صورت دلخواه تغییر دهند.

3- کوچک کردن چانه :جراحی کوچک کردن چانه یک روش تقریبا ساده است که یک جراح خوب و ماهر میتواند به شما کمک کند تا نیمرخ مناسب تری از چهرۀ خود داشته باشید.

نتایج جراحی اصلاح فک چیست

جراحی ارتوگناتیک (جراحی اصلاحی فک) یک عمل جراحی جدید یا یک حوزه جدید از جراحی‌های فک و صورت نیست. بلکه کاربردی کردن و اولین موارد انجام این نوع جراحی به دهه‌های بسیار قبل بر می‌گردد. البته جدیدترین فناوری مورد استفاده در این جراحی در حدود ۳۰ سال پیش معرفی شد.

به دلیل بهینه‌سازی و نوآوری‌هایی که به طور مداوم در زمینه ابزارها و فنون مورد استفاده در این روش عرضه می‌شود، امروزه درمان بیماران با استفاده از این جراحی بسیار ایمن‌تر، راحت‌تر و مطمئن‌تر از قبل انجام می‌شود. عمل‌های جراحی فک که روزی به بیش از ۱۰ ساعت زمان برای انجام آن نیاز بود، امروزه توسط متخصص جراحی فک،دهان،صورت در کمتر از ۳ تا ۴ ساعت انجام می‌شود. همچنین با وجود آنکه در گذشته لازم بود بیمار برای انجام این جراحی ۴ تا ۶ روز در بیمارستان بستری شود و حتی مدتی را هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری باشد، اما امروزه بیمار می‌تواند در روز بعد از انجام عمل از بیمارستان ترخیص شود.

 

نتخصص جراحی فک دهان صورت 5

مراقبت بعد از جراحی فک و صورت

  • بعد از جراحی پزشک گاز استریل را به مدت 30 دقیقه بر روی قسمت جراحی شده قرار می دهد و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • در صورت هر گونه خونریزی بعد از جراحی طبیعی است و جای نگرانی نیست .
  • برای جلوگیری از درد و التهاب می توانید مسکن استفاده کنید.
  • بعد از جراحی به مدت چند روز از مصرف دخانیات، سیگار و .. خودداری کنید .
  • در صورت هر گونه خونریزی از گاز استریل استفاده کنید .
  • برای جلوگیری از ورم والتهاب می توانید از کمپرس یخ تا 5 ساعت و هر 15 دقیقه یک بار انجام دهید.
  • از مسواک زدن در ناحیه جراحی شده خودداری کنید .
  • استفاده از غذاهای نرم و آبکی تا دو روز اول بعد از جراحی لازم است .
  • بعد از جراحی مایعات خنک و سرد لازم است .
  • در صورتی که دهانتان بوی بد گرفت جای نگرانی نیست و شما عفونت نگرفتید .
  • برای ضد عفونی کردن دهانتان توصیه می شود بعد از مصرف غذایی دهانتان را با قرقره کردن آب نمک ضد عفونی کنید .

هزینه جراحی فک و صورت

هزینه جراحی دهان و فک با توجه به نوع مشکل بیمار در مشاوره اولیه تعیین می شود و معمولاً هزینه جراحی بر اساس نوع مواد اولیه، تجهیزات و نوع مشکل بیمار محاسبه می شود .توجه داشته باشید در صورتی که بخواهید اطلاع کامل تری از هزینه جراحیهای  فک داشته باشید حتماً نیاز است به پزشک متخصص جراحی دهان،صورت ،فک مراجعه شود تا بعد از معاینه و بررسی وضعیت بیمار می تواند اطلاعات دقیقی به او بدهد .در ادامه باید گفت که هزینه جراحی بر روی  فک به صورت متغیر برای هر بیمار با توجه به چند پارامتر محاسبه میشود.در زیر به اختصار به این موارد اشاره میکنیم:

هزینه مدل جراحی:

قبل از جراحی پزشک معالج یک مدل از جنس گچ را میسازد تا در اتاق عمل از آن برای جانمایی درست فک استفاده کند، که این مدل شامل هزینه است.

هزینه اتاق عمل و بیمارستان:

برای هر عمل جراحی این هزینه ها وجود دارد. بیمار بعد از جراحی یک شب را در بیمارستان میماند و فردای آن روز از بیمارستان مرخص میشود.

هزینه پیچ و پلاک فک :

هنگامی که جراح استخوان های فک را جدا میکند، نیاز دارد تا بوسیله این ابزارها جای فک را محکم کند که این اقلام شامل هزینه هستند.

 

در doctorpage بیابید: پزشکان (متخصص جراحی فک دهان صورت)

 

بیشتر بدانیم:

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا