متخصص جراحی جنرال چیست؟

جدید ترین مقاله ها

محل تبلیغات شما

متخصص جراحی جنرال چیست؟

جراح عمومی چه کسی هست؟

جراحی یکی از شیوه‌های درمانی در پزشکی است. در این روش معمولاً از برش برای برداشتن بخشی از بدن ) مانند کیسه صفرا، لوزه یا آپاندیس) یا بافت عفونی یا سرطانی و یا کارگذاشتن وسیله‌ای (مانند پروتز یا دریچه مصنوعی) یا دستکاری و اصلاح نقصی (مانند دوختن آنوریسم یا باز کردن رگ استفاده می‌شود به احتمال قوی جراحی همزمان با پیدایش پزشکی بوجود آمده است.

به فردی که توانایی انجام صحیح جراحی را دارد،دکتر جراح  یا متخصص جراحی می گویند. دکتر جراح عمومی در اتاق عمل، جراحی ای را که در تخصصش است انجام می دهد. جراحی ها انواع مختلفی دارند از جمله جراحی قلب، جراحی مغز و اعصاب، جراحی زنان و زایمان، جراحی زیبایی و … که هر کدام را فوق تخصص جراحی عمومی آن رشته انجام می دهد.

متخصص جراح عمومی  باید به بیمارانش آرامش داده و اعتماد و اطمینان آنها را برانگیزد. او باید فشار کاری زیادی را تحمل کرده و تصمیمات درست و سریعی بگیرد. جراح باید دانش زیاد و عمیقی در حوزه های مختلف علوم پزشکی به ویژه فیزیولوژی، بیوشیمی، پاتولوژی و آناتومی داشته باشد.

کار جراح سنگین و  دشوار است. ساعت کار جراح معمولا طولانی است و گاهی در روزهای تعطیل و شب ها نیز ادامه می یابد. بسیاری از جراحان طبق مقررات باید در بخشی از ساعات غیرکاری هم در دسترس باشند. بنابراین ورود به این شغل نیازمند روحیه ای خستگی ناپذیر است.

کار جراح عمومی چیه؟

جراح عمومی (general surgeon) برخلاف نامش، تخصص جراحی‌ای است که بر اندام‌های شکمی (مانند روده‌ها) تمرکز دارد، که شامل مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ، کبد، لوزالمعده، کیسه صفرا

و مجراهای صفرا، و اغلب غده تیروئید (به نسبت میزان دسترسی به متخصصان جراحی سر و گردن) می‌شود. پزشک جراح عمومی همچنین با بیماری‌های دربردارنده ی پوست، پستان، و فتق سروکار دارد. آن‌ها عمدتاً با تنه سروکار دارند.

از آنجا که متخصصین جراح عمومی در بسیاری از مراکز دنیا، اولین سطح ارائه خدمات به بیماران تصادفی و اورژانس های تهدید کننده حیات می باشند، دامنه فعالیت ها و توانایی شان بسیار وسیع است و در مواقع لزوم قادر به انجام جراحی های اورژانس رشته های دیگر مانند جراحی های ارتوپدی، جراحی های زنان، جراحی های ارولژی، و در مواردی از جراحی های مغز و اعصاب نیز می باشند.

متخصصین جراحی عمومی از این سبب عمومی نامیده می شوند که قادر به جراحی همه اعضای بدن می باشند و تنها رشته از رشته های تخصصی جراحی است که اصول جراحی (PRINCIPLES OF SURGERY) همجون آب و الکترولیت، هموستاز و … را می شناسند.

شخصیت شناسی جراح عمومی بر اساس  تست شخصیت شناسی (MBTI)

INTJ این تیپ شخصیتی در زمینه های فنی تر حوزه سلامت موفق تر است. او می تواند به طور مستقل و با حداقل دخالت دیگران کار کند.

ISTJ این تیپ شخصیتی به نگرانی های بیماران توجه خاص داشته، خوب گوش کرده و توصیه های حساب شده می کند. او از محیط های کاری منظم و از زمینه های مدیریتی حوزه بهداشت و درمان لذت می برد.

ISFP این تیپ شخصیتی دوست دارد به دیگران کمک کرده و مشکلات آنها رفع کند. بنابراین به مشاغل حوزه پزشکی به خصوص مشاغلی که مستقیما با بیمار سر و کار دارد، علاقه دارد.

طول دوره تخصص جراحی عمومی

در حال حاضر رشته جراحی عمومی در چندین مرکز سراسر کشور بصورت دوره تخصصی چهار ساله آموزش داده می شود و دانش آموختگان با درجه فوق تخصص جراح عمومی فارغ التحصیل میشوند . محدوده آموزش آن شامل جراحی های محوطه شکم و قفصه صدری،جراحی نسوج نرم کلیه قسمتهای بدن،جراحی غدد درون ریز ، جراحی عروق و موارد اورژانس سایر رشته های جراحی است.

فرصت های شغلی و کاری جراحان

جراح که پزشک دارای تخصص یا فوق تخصص است، معمولا در بیمارستان ها و کلینیک های دولتی و خصوصی مشغول به کار است. البته جراحان اکثرا مطب شخصی دارند و در روزهایی از هفته در بیمارستان و کلینیک بوده و عمل جراحی را انجام می دهند.

در خصوص وضعیت استخدام جراحان اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد. اما طبق برخی گفته های غیر رسمی به نظر می رسد تعداد جراحان مخصوصاً در شهرهای بزرگ به نسبت بیماران موجود در حد استاندارد جهانی است. در اکثر شهرهای کوچک جراحان متبحر و متخصص یا وجود ندارد و یا بسیار کم است.

بنابراین در کنار برخی از سختی های زندگی در این شهرها، فرصت شغلی زیادی در این مناطق برای جراحان وجود دارد. البته مثل هر شغل دیگر، جراحانی که دانش، مهارت و تخصص کافی و خوبی دارند، می توانند به راحتی بیماران بیشتری را درمان و به دنبال آن درآمد بالایی داشته باشند.لازم به ذکر است برای شغل جراحی در بیشتر کشورهای جهان فرصت های شغلی خوبی وجود دارد.

درآمد جراح عمومی

میزان درآمد جراحان عمومی نسبت به پزشکان عمومی به مراتب بالاتر است و در ضمن هر چقدر یک جراح عمومی دارای تخصص و تجربه بالایی باشد به مراتب راحت تر می تواند دارای درآمد باشد. در ایران یک سری از جراحان به خصوص جراحان مغز و اعصاب، قلب و زیبایی در مقابل سایر جراحان دارای درآمد بالاتری هستند و در سایر کشورهای جهان نیز جراحی از جمله مشاغل پردرآمد محسوب می گردد.

رمبنای تحقیقات انجام شده در کشور آمریکا متوسط درآمد سالیانه ای که برای این شغل در نظر گرفته می شود بیش از 166400 دلار است و این رقم مربوط به سال 2010 میلادی است و در سال 2013 میلادی این مبلغ به حدود 311000 دلار رسیده است. در کشور استرالیا میزان در آمد یک جراح در حدود 84000 دلار می باشد و در کشور انگلستان میزان درآمد سالیانه برای یک جراح تازه کار بین 51000 تا 63000 دلار می باشد، در صورتی که این میزان درآمد برای جراحانی که دارای تجربه و مهارت بالاتری می باشند در حدود 106000 دلار است.

انواع جراحی عمومی

جراحی، دانشی است که پس از دوره پزشکی عمومی قابل تحصیل است. فارغ التحصیلان رشته پزشکی بر حسب علاقه و توانمندی خود می توانند برای گرفتن تخصص و فوق تخصص انواع رشته های جراحی اقدام کنند.

در ایران یک جراح متخصص میتواند در گرایش های زیر فوق تخصص دریافت کند:

  1. فوق تخصص جراحی پلاستیک ترمیمی و سوختگی
  2. فوق تخصص جراحی قلب و عروق
  3. فوق تخصص جراحی کودکان
  4. فوق تخصص جراحی توراکس (قفسه سینه)
  5. فوق تخصص جراحی عروق و تروما 
  6. فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب کودکان
  7. فوق تخصص جراحی غدد
  8. فوق تخصص جراحی پستان
  9. فوق تخصص جراحی صفراوی و پیوند کبد
  10. فوق تخصص جراحی کولورکتال (گوارش)
  11. فوق تخصص جراحی سرطان
  12. فوق تخصص جراحی درون بین (آندوسکوپیک)

همراهان گرامی برای یافتن جراح عمومی ، جراح عمومی خانم و متخصص جراح عمومی  دکتر پیج را همراهی کنید.

 

 

*دکتر پیج، همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب*

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

جدید ترین مقاله ها

محل تبلیغات شما

مقالات مرتبط

3 دیدگاه دربارهٔ «متخصص جراحی جنرال چیست؟»

  1. سلام خسته نباشید
    من سابقه جراحی فتق بیضه داشتم و الان که پنج سال میگذره هیچ مشکلی ندارم و میخوام که برای استخدام در ارتش ثبت نام کنم و داخل شرایط استخدامی نوشته جراحی وسیع نباید داشته باشم یعنی من نمیتونم ثبت نام کنم؟؟

    1. سلام وقت بخیر این کاملا به دفترچه و قوانین داخل سازمانی ارتش بستگی داره باید دفترچه رایط استخدام رو بگیرید و ببینید عمل شما در لیست اونها هست یا نه

  2. بازتاب: کیسه صفرا کجاست و چه اندازه سنگ صفرا نیاز به جراحی دارد؟ – نبض ما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا