فوق تخصص اکوکاردیوگرافی : ( لیست 7 نفر از بهترین متخصصین اکوی قلب در تهران)

فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

اکو روشی برای ارزیابی سلامت قلب است. یکی از بهترین روش‌هایی که در چند دهه اخیر برای دستیابی علت بیماری‌های قلبی کشف شده است. با استفاده از اکوکاردیوگرافی تصاویری زنده از قلب و شریان‌های اطراف آن به دست می‌آید. با این تصاویر زنده می‌توان به مشکلات و عارضه‌های قلبی پی برد.

دوستان گرانقدر، دکتر پیج در مقاله اخیر (لیست 7 نفر از بهترین متخصصین قلب و عروق در حوزه فوق تخصص اکوکاردیوگرافی یا اکوی تخصصی قلب) را منتشر میکند. با امید به اینکه اتاقکهای قلبتان پر از مهر و دریچه های قلبتان همواره رو به سوی نور باز شوند. اگر میخواهید راجع به عمل جراحی قلب باز،عمل عروق کرونر،اعمال دریچه ای و اعمال مجدد قلبی بیشتر بدانید ، اینجا را کلیک کنید . با دکتر پیج همراه شوید.

 

1-دکتر فریده روشن علی 

(متخصص قلب و عروق – فوق تخصص اکوکاردیوگرافی)

دکتر فریده روشن علی

2- مهرداد جعفری فشارکی

(متخصص قلب و عروق – فوق تخصص در زمینه اکوکاردیوگرافی)

فوق تخصص اکو کاردیوگرافی

3- دکتر سید جلال سعیدی

(متخصص قلب و عروق – فوق تخصص اکو قلب)

فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

بیوگرافی

متخصص قلب و عروق، فلوشیب فوق تخصص دراکوکاردیوگرافی پیشرفته
عضو هیئت علمی دانشگاه
دارای بورد اکوکاردیوگرافی از انگلستان
دارای تالیف و ترجمه 4 کتاب در زمینه بیماری های قلب و عروق
انتشار 12 مقاله در ژورنال های پزشکی داخل و خارج کشور
دارای 25 سال سابقه طبابت در رشته قلب و عروق وهمچنین  16 سال سابقه در زمینه انجام اکوی قلبی پیشرفته و تخصصی.
سوابق تحصیلی:

دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دکترای تخصصی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی ایران
فوق تخصص (فلوشیپ) اکو قلب پیشرفته از دانشگاه ایران و لندن
عضویت در انجمن ها و اتحادیه ها:

عضو انجمن اکوکاردیوگرافی آمریکا
عضو انجمن اکوکاردیوگرافی انگلستان
عضو انجمن قلب اروپا

4- دکتر آنیتا صادقپور

(متخصص قلب و عروق – فوق تخصص دراکوکاردیوگرافی)

فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

بیوگرافی

گروه آموزشی داخلی قلب بزرگسالان در بیمارستان قلب و عروق شهید رجائی
مرتبه علمی استاد
آخرین مدرک تحصیلی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و متخصص اکو قلب

5- دکتر نیلوفر سمیعی

(متخصص قلب و عروق – فوق تخصص اکوکاردیوگرافی)

دکتر نیلوفر سمیعی

6- دکتر آذین علیزاده اصل

(متخصص قلب و عروق – فوق تخصص دراکوکاردیوگرافی)

دکتر آذین علیزاده

7- دکتر مژگان پارسایی

(متخصص قلب و عروق – فوق تخصص دراکوکاردیوگرافی)

دکتر مژگان پارسایی

 

 

اکوکاردیوگرافی

 

اکوکاردیوگرافی از امواج صوتی برای تولید تصاویر قلب شما استفاده می کند. این آزمایش رایج به پزشک اجازه می دهد تا ضربان قلب و وضعیت پمپاژ خون قلب را ببیند. با استفاده از اکوکادیوگرام، پزشک می تواند بیماری های قلبی را تشخیص دهد.

بسته به اطلاعاتی که پزشک شما نیاز دارد، یکی از انواع اکوکاردیوگرام را انجام خواهید داد. معمولا انجام اکوکاردیوگرام خطری به دنبال ندارد.

اکوکاردیوگرافی چیست؟

اکوکاردیوگرافی یا اکو یک آزمایش بدون درد است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر متحرک از قلب شما استفاده می کند. این تصاویر اندازه و شکل قلب شما را نشان می دهد. همچنین مشخص می کنند که حفره ها و دریچه های قلب خوب کار می کنند یا نه.

اکو همچنین می تواند مناطقی از عضله قلب را که به دلیل جریان خون ضعیف یا آسیب ناشی از حمله قلبی قبلی به خوبی منقبض نمی شوند، مشخص کند. یک نوع اکو به نام سونوگرافی داپلر نشان می دهد که چقدر خون در حفره ها و دریچه های قلب شما جریان دارد.

اکو می تواند لخته خون داخل قلب، تجمع مایع در پریکارد(کیسه اطراف قلب) و مشکلات آئورت را تشخیص دهد. آئورت شریان اصلی بدن است که خون غنی از اکسیژن را از قلب به بدن می رساند.

پزشکان از اکو برای تشخیص مشکلات قلبی در نوزادان و کودکان هم استفاده می کنند.

چرا اکوکاردیوگرافی انجام می شود؟

پزشک ممکن است به دلایل مختلفی دستور انجام اکوکاردیوگرافی را بدهد. به عنوان مثال، ممکن است در آزمایشات دیگر یا در حین گوش دادن به ضربان قلب شما از طریق گوشی پزشکی، چیز غیرعادی پیدا کرده باشند.

اگر ضربان قلب نامنظم داشته باشید، پزشک ممکن است بخواهد دریچه‌های قلب یا حفره‌های قلب را بررسی کند یا توانایی پمپاژ قلب شما را بررسی کند. همچنین اگر علائم مشکلات قلبی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس را نشان دهید یا اگر EKG(الکتروکاردیوگرام) غیرطبیعی داشته باشید احتمالا پزشک دستور انجام اکو را خواهد داد.

انواع اکوکاردیوگرافی

انواع مختلفی از اکوکاردیوگرافی وجود دارد که همه از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر متحرک از قلب شما استفاده می کنند. این همان فناوری است که به پزشکان اجازه می دهد جنین را داخل شکم یک زن باردار ببینند.

بر خلاف اشعه ایکس و سایر آزمایشات، اکو از اشعه های مضر استفاده نمی کند.

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک

اکو ترانس توراسیک رایج ترین نوع آزمایش اکوکاردیوگرافی است. این آزمایش بدون درد و غیر تهاجمی است. “غیر تهاجمی” به این معنی است که برای انجام آن نیاز به جراحی نیست و هیچ ابزاری وارد بدن شما نمی شود.

این نوع اکو شامل قرار دادن وسیله ای به نام مبدل بر روی قفسه سینه است. این دستگاه امواج صوتی خاصی به نام اولتراسوند را از طریق دیواره قفسه سینه به قلب شما ارسال می کند. گوش انسان نمی تواند امواج فراصوت را بشنود.

به محض اینکه که امواج اولتراسوند از ساختار قلب شما بازتاب شوند، کامپیوتر دستگاه اکو آنها را به تصاویری تبدیل می کند. این تصاویر روی مانیتور دستگاه نمایش داده می شوند.

 

اکوکاردیوگرافی استرس

اکو استرس به عنوان بخشی از تست استرس انجام می شود. در طول تست استرس یا تست ورزش، شما ورزش می‌کنید یا دارویی مصرف می‌کنید(که توسط پزشکتان داده شده است) تا قلبتان سخت کار کند و ضربان سریع داشته باشد. یک تکنسین از اکو برای ایجاد تصاویری از قلب شما قبل از تمرین و بعد از اتمام تمرین استفاده می کند.

برخی از مشکلات قلبی، مانند بیماری عروق کرونر قلب، زمانی که قلب سخت کار می کند و سریع می تپد، راحت تر تشخیص داده می شود.

 

اکوکاردیوگرافی ترانس مری یا اکوکاردیوگرافی از طریق مری

ممکن است بررسی دقیق آئورت و سایر قسمت‌های قلب شما با استفاده از اکو استاندارد ترانس توراسیک ممکن نباشد. بنابراین پزشک استفاده از اکو ترانس مری را تجویز می کند.

در طول این آزمایش، مبدل به انتهای یک لوله انعطاف پذیر متصل می شود. لوله به سمت پایین گلو هدایت می شود و به مری شما هدایت می شود. این به پزشک اجازه می دهد تا تصاویر دقیق تری از قلب دریافت کند.

اکوکاردیوگرافی جنین

اکو جنین برای نگاه کردن به قلب نوزاد متولد نشده استفاده می شود. پزشک ممکن است این آزمایش را برای بررسی مشکلات قلبی نوزاد توصیه کند. این آزمایش معمولاً در هفته های 18 تا 22 بارداری انجام می شود. برای انجام این آزمایش، مبدل بر روی شکم زن باردار حرکت داده می شود.

اکوکاردیوگرافی سه بعدی

اکوکاردیوگرافی سه بعدی(D3) تصاویر سه بعدی از قلب شما ایجاد می کند. این تصاویر دقیق نشان می دهد که قلب شما چگونه به نظر می رسد و چگونه کار می کند.

پزشکان ممکن است از اکو سه بعدی برای تشخیص مشکلات قلبی کودکان استفاده کنند. همچنین ممکن است از اکو سه بعدی برای در جراحی های دریچه قلب استفاده کنند.

هنگام انجام اکوکاردیوگرافی چه اتفاقی می افتد؟

اکوکاردیوگرافی را می توان در مطب پزشک یا بیمارستان انجام داد.

برای انجام اكو ترانس توراسيك:

  • لباس خود را در می آورید و روی میز معاینه یا تخت دراز می کشید.
  • تکنسین الکترودها را به بدن شما می‌چسبد تا به تشخیص و هدایت جریان الکتریکی قلب شما کمک کند.
  • همچنین ژلی را روی مبدل اعمال می شود تا هدایت امواج صوتی را بهبود می بخشد.
  • تکنسین مبدل را به جلو و عقب روی قفسه سینه شما حرکت می دهد تا تصاویری از پژواک امواج صوتی را از قلب شما ضبط کند.
  • ممکن است از شما خواسته شود که به روش خاصی نفس بکشید یا به سمت چپ بغلتید.

اگر اکوکاردیوگرافی از طریق مری داشته باشید:

  • گلوی شما با اسپری یا ژل بی حس می شود
  • ممکن است به شما یک مسکن داده شود
  • لوله حاوی مبدل به سمت پایین گلو و به داخل مری هدایت می شود.

اکثر اکوکاردیوگرافی ها کمتر از یک ساعت طول می کشد. اگر اکوکاردیوگرام ترانس مری داشته باشید، ممکن است پس از انجام آزمایش چند ساعت در مطب پزشک یا بیمارستان تحت نظر باشید.

خطرات اکوکاردیوگرافی

هیچ خطری در انجام اکوی ترانس توراسيك وجود ندارد. تنها ممکن است به دلیل محکم نگه داشته شدن مبدل روی سینه تان احساس ناراحتی کنید. این فشار برای ایجاد بهترین تصاویر از قلب شما ضروری است.

اگر اکوکاردیوگرافی از طریق مری انجام دهید، ممکن است گلوی شما برای چند ساعت بعد از آزمایش درد داشته باشد. سطح اکسیژن شما در طول این آزمایش برای بررسی مشکلات تنفسی ناشی از داروهای آرام بخش کنترل می شود.

در طول یک اکوکاردیوگرافی استرس یا ورزش، دارو، نه خود اکوکاردیوگرافی، ممکن است به طور موقت باعث ضربان قلب نامنظم شود. عوارض جدی، مانند حمله قلبی، نادر است.

نتیجه گیری

اکوکاردیوگرام می تواند نشان دهد که قلب شما چقدر خوب کار می کند و نقاطی را که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد برجسته کند. در بیشتر موارد، اکوکاردیوگرام یک روش غیر تهاجمی است.

در مورد اکوکاردیوگرافی ترانس مری، پزشک گلو را بی‌حس می‌کند و یک مبدل را وارد گلو می کند تا تصویر واضح‌تری دریافت کند. در تست استرس ورزشی، باید آماده ورزش کردن باشید، مگر اینکه پزشکتان بگوید لزومی به ورزش کردن نیست

اکوکاردیوگرام روش موثری برای ارائه اطلاعات دقیق در مورد قلب است. آنها می توانند به پزشک کمک کنند تا مشکلات قلبی و عروقی را تشخیص دهد و در صورت وجود مشکل، درمان مناسب را تجویز کنند.

منابع:

https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/echocardiography#:~:text=Echocardiography%20(EK%2Do%2Dkar,chambers%20and%20valves%20are%20working.

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/echocardiogram/about/pac-20393856

https://www.healthline.com/health/echocardiogram#takeaway

 

 

در  doctorpage بیابید : پزشکان (فوق تخصصین اکوکاردیوگرافی )

 

بیشتر بدانیم :

 

 

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا