بهترین دکتر متخصص بیماری های عفونی در تهران

بهترین دکتر متخصص بیماری های عفونی در تهران

یاران و همراهان همیشگی دکترپیج، سلام

اینبار مقاله ای برایتان گر آورده ایم تا در آن به بهترین دکتر متخصص بیماری های عفونی در تهران دسترسی داشته باشید. امید آن داریم تا این سپید جامگان سلامت بتوانند شما را در مسیر زیبای سلامتی همیار و همکار باشند. اگر نمیدانید متخصص داخلی کیست و چکار میکند، به (متخصص داخلی کیست) مراجعه کنید.  ما را دنبال کنید.

بیماری‌های عفونی از آن دسته بیماری‌هایی هستند که توسط عوامل مضر یا همان پاتوژن‌ها وارد بدن می‌شوند. ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها از جمله شایع‌ترین علل ایجاد بیماری‌های عفونی هستند. این عارضه اغلب از فردی به فرد دیگر از طریق مختلف مانند آب آلوده یا غذا و هم چنین نیش حشرات قابل انتقال است. در برخی موارد عوارض و خطرات ناشی از آن بسیار جدی خواهد بود که نیاز به درمان را ضروری می‌کند.

1. دکتر مینو محرز

متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری

دکتر مینو محرز

بیوگرافی:

  • فارغ‌التحصيل از دانشكده پزشكي دانشگاه تهران، 1348
  • متخصص بيماریهای عفونی، ايدز
  • استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران، رئيس مركز تحقيقات ايدز دانشگاه علوم پزشكي تهران
  • سوابق علمی و اجرایی: عضو كميته سل وزارت بهداشت، سردبير مجله بيماریهای عفونی

تقدیرنامه ها:

از دانشگاه علوم پزشکی تهران بری مشارکت در برنامه‌هاي آموزشی؛ از طرف رئيس بيمارستان امام خميني (ره) به جهت کوشش در امر آموزش؛

پزشک نمونه از طرف سازمان نظام پزشکی؛ از طرف وزير بهداشت به پاس تلاش در برگزاری آزمون‌هاي رشته‌های تخصصی؛

رتبه اول در پانزدهمين جشنواره رازی (مرکز تحقيقات ايدز ايران)

آثار علمی و تالیفات: تأليف 2 و ترجمه 4 كتاب، 41 مقاله در نشريات فارسي و 60 مقاله در نشريات بين‌المللی

آدرس مطب میدان سنائی – ساختمان شماره49 پلاک 202
شماره تماس 02188303413

2. دکتر نعمت الله جنیدی جعفری

متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری

فوق تخصص بیماری های عفونی

دکتر نعمت اله جنیدی جعفری تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در شهر تهران با شماره نظام پزشکی 43139 می باشد که با 30 سال تجربه کاری خود میتواند شما را در درمان بیماریها و مشکلات مربوط به عفونی و گرمسیری یاری نماید.

آدرس مطب مطب: بلوار کشاورز- نرسیده به جمال زاده- ساختمان پزشکان کوثر- طبقه 4 – واحد 19 | محل کار: میدان ونک خ ملاصدرا بیمارستان بقیه اله
شماره تماس 02188050435

3. دکتر بهمن خالقیان

متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری

دکتر بهمن خالقیان

بیوگرافی

در سال 1355 موفق به کسب مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه جندی شاپور اهواز
در سال 1357 در رشته بیماری های عفونی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داده و در سال 1361 موفق به اخذ مدرک تخصصی فوق تخصص عفونی شده اند و سپس به تهران مراجعت و در بیمارستان شهید دکتر چمران مشغول فعالیت شدند
سال ها همکاری با دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران

آدرس مطب شهرک غرب – تقاطع بلوار فرحزادی و شهید دادمان – جنب بیمارستان آتیه – ساختمان پزشکان آتیه – طبقه 2
شماره تماس 02188367231

4. دکتر پیام طبرسی

متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری

فوق تخصص عفونی

بیوگرافی:

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری

مسئول گایدلاین های کشوری گروه

آدرس مطب تهران، اتوبان همت به سمت غرب، نرسیده به میدان المپیک، روبروی پارک جوانمردان، بیمارستان نیکان غرب
شماره تماس 02129120000

5. دکتر ابوالقاسم رئیس السادات

متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری

آدرس مطب تهران، خیابان میرداماد، خیابان شمس تبریزی جنوبی، کوچه غفاری، پلاک 3/1
شماره تماس 02122279596

6. دکتر نیما دستگیر

متخصص بیماریهای عفونی و تب دار

آدرس مطب جردن _بلوار گلشهر_ پلاک 7 _طبقه 3 واحد 7
شماره تماس 09126194814

7. دکتر سعید سلیمان میگونی

دانشیار بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی

آدرس مطب میدان ابوذر (فلاح)، خیابان بیست متری ابوذر روبروی مسجد جامع ابوذر ساختمان پزشکان صبا پلاک 536 طبقه سوم
شماره تماس 02155725615

8. دکتر زهرا دوستی

بورد تخصصی بیماری‌های عفونی و گرمسیری

آدرس مطب تهران، خیابان جنت آباد جنوبی، روبروی سمرقند، ساختمان برج سفید(بالای بانک صادرات)، طبقه دوم شرقی، واحد ۲۴
شماره تماس 09914585907

9. دکتر حمیده خضراییان

متخصص عفونی، فلوشیپ کنترل عفونت

آدرس مطب کلینیک بیمارستان نیکان|تهران,اقدسیه، ابتدای بلوار ارتش، ورودی اراج، خیابان 22 بهمن، شماره 6
شماره تماس 02129120000

10. دکتر مهدی یوسفی پور

متخصص بیماریهای عفونی

آدرس مطب نیاوران، خیابان عمار، بالاتر از روشا، روبروی داروخانه دکتر مهرداد دهقانی، پلاک ۲۹، کلینیک دیابتا
شماره تماس 02122297307

کار یک پزشک یا متخصص بیماریهای عفونی چیست؟

پزشکان متخصص بیماریهای عفونی در مهارت‌های بالینی و آزمایشگاهی آموزش دیده‌اند تا بتوانند به درستی نوع عفونت را تشخیص دهند و بهترین برنامه‌های درمانی را پیشنهاد کنند. این متخصصان باید همیشه درحال مطالعه باشند و اطلاعات خود را به روز نگه دارند. این موضوع به دلایل زیر اهمیت زیادی دارد:

  • افزایش شدت عفونت ها
  • افزایش میزان مقاومت آنتی بیوتیکی میکروارگانیسم ها
  • بروز عفونت های جدید، مانند MRSA یا نورو ویروس
  • افزایش میزان سفرهای بین المللی

پزشکان متخصص بیماریهای عفونی، خون یا سایر مایعات بدن شما را آزمایش می کنند و به دنبال آنتی بادی های خاص هستند. آنتی بادی ها سلول هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن ما برای مبارزه با مواد مضر خارجی یا پاتوژن ها تولید می شوند. شناسایی آنتی بادی ها می تواند مشخص کند که چه نوع عفونتی در بدن وجود دارد.

برای عفونت های باکتریایی، درمان معمولاً شامل آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک ها را می توان به صورت خوراکی یا مستقیماً از طریق IV در رگ دریافت کرد.

سایر عفونت ها ممکن است به داروهای ضد ویروسی، ضد قارچی یا ضد انگلی برای درمان نیاز داشته باشند. در مورد برخی از بیماری های خاص، متخصصان بیماری های عفونی، واکسن را توصیه می کنند.

 

متخصص بیماری های عفونی

 

چه زمانی باید به متخصص بیماریهای عفونی مراجعه کرد؟

همه کسانی که بیماری عفونی دارند به متخصص بیماریهای عفونی نیاز ندارند. متخصص داخلی عمومی می تواند اکثر عفونت ها را تشخیص دهد و درمان کند. اما گاهی اوقات برای تشخیص یا مدیریت بیماری های عفونی خاص به تخصص نیاز است.

زمانی که تب می کنید، این احتمال وجود دارد که در بدنتان عفونت وجود داشته باشد. اگر این عفونت جدی باشد و به درمان های عادی پاسخ ندهد، ممکن است لازم باشد با یک متخصص بیماریهای عفونی مشورت کنید. این متخصصان می توانند با استفاده از آزمایش های خاصی نوع عفونت را تشخیص داده و آن را درمان کنند.

همچنین گاهی ممکن است پس از انجام عمل های جراحی مختلف در بیمارستان دچار عفونت شوید. در این حالت یک متخصص بیماریهای عفونی می تواند به شما کمک کند تا درمان شوید.

مسیر تبدیل شدن به یک متخصص بیماریهای عفونی

مسیر تبدیل شدن به یک پزشک متخصص بیماریهای عفونی طولانی، سخت و نیازمند تلاش و مطالعه زیاد است. اولین قدم پذیرش در دانشکده پزشکی است. این امر مستلزم تکمیل دوره های پیش نیاز، شرکت در آزمون های جامع مختلف، تحقیق و موارد دیگر است. پس از اتمام دانشکده پزشکی و دریافت مدرک پزشکی، یک دوره رزیدنتی آموزشی سه ساله در رشته داخلی مورد نیاز است.

پس از گذراندن دوره دستیاری داخلی و گذراندن امتحانات بورد داخلی، دوره آموزشی دو ساله در زمینه بیماری های عفونی به پایان می رسد. آخرین گام برای تبدیل شدن به یک متخصص بیماریهای عفونی، قبولی در آزمون هیئت مدیره بیماری های عفونی است که پس از آن فرد می تواند در نهایت به عنوان یک متخصص بیماریهای عفونی به جامعه خدمت کند.

متخصص بیماریهای عفونی چگونه با سایر پزشکان کار می کند؟

یک متخصص بیماریهای عفونی با بسیاری از انواع دیگر کلینیک های بهداشتی و پزشکان بیمارستان کار خواهد کرد. زمانی که شرایط بیمار بسیار پیچیده باشد، پزشکان بیمارستان با متخصصان بیماری های عفونی مشورت خواهند کرد. همچنین  اطبای متخصص بیماریهای عفونی می توانند در مراقبت از بیماران پس از عمل کمک کنند. این متخصصان معمولا با تنظیم داروهای آنتی بیوتیکی و ضد قارچی روی علت عفونت تمرکز می کنند.

 

 

 

 

در کلینیک‌ها، پزشکان متخصص بیماریهای عفونی معمولاً بیمارانی را که به آنها ارجاع داده می‌شوند ویزیت و درمان می‌کنند. به عنوان مثال، یک پزشک خانواده یا پزشک عمومی ممکن است در یک غربالگری معمول متوجه افزایش آنزیم های کبدی بیمار شود. این شرایط مستلزم انجام آزمایش و غربالگری بیشتر برای بررسی وجود هپاتیت است.

اگر آزمایش هپاتیت بیمار نشان دهنده عفونت مثبت باشد، به متخصصین بیماری های عفونی ارجاع داده می شود. پزشک متخصص بیماریهای عفونی، بیمار را ویزیت می کند و دستور انجام آزمایش های بیشتر برای تعیین میزان آسیب کبدی، بار ویروس هپاتیت و فشار ویروس هپاتیت می دهد. پس از انجام آزمایش کامل، بیمار می تواند درمان خود را آغاز کند. با پیشرفت‌های جدید در درمان هپاتیت، ویروس معمولاً طی دو ماه پس از درمان کاملاً از بین می‌رود.

متخصص بیماریهای عفونی و کووید-19

پزشکان متخصص بیماریهای عفونی با آموزش تخصصی در درمان عفونت های ناشی از قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها در خط مقدم درمان بالینی بیماران مبتلا به کووید-19 هستند. در بسیاری از بیمارستان‌های سراسر کشور، پزشکان متخصص بیماریهای عفونی به عنوان سرپرست تیم‌های کووید-۱۹ خدمت می‌کنند. در سطح جهانی، اطبائ متخصص بیماریهای عفونی با هم کار می کنند تا بهترین درمان ها و پروتکل ها را برای درمان سویه های جدید کووید-19 پیدا کنند. با ادامه یافتن پاندمی کووید-19،  پزشکان متخصص بیماریهای عفونی به انجام تحقیقات بالینی برای یافتن بهترین درمان این بیماری ادامه می دهند.

 

عفونت

 

وقتی به مطب یا کلینیک یک متخصص بیماریهای عفونی می روید، چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا پزشک متخصص بیماریهای عفونی داده های پزشکی شما را بررسی می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. بر اساس این بررسی اولیه، آنها آزمایشاتی را تجویز خواهند کرد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون و ادرار
  • سواب گلو
  • نمونه های مدفوع
  • آزمایش مایع نخاعی
  • عکس برداری های رادیولوژی
  • بیوپسی های بافتی

متخصص بیماریهای عفونی ممکن است با متخصصان دیگری مانند یک متخصص پوست برای عفونت های پوستی یا یک متخصص ریه برای مشکلات ریوی مشورت کنند. در صورت لزوم، ویزیت های بعدی نیز ممکن است برنامه ریزی شود.

در اولین ملاقات خود، تمام مدارک پزشکی خود را همراه داشته باشید: عکس اشعه ایکس، نتایج آزمایش و…

همچنین فهرستی از آلرژی‌ها و داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله قرص‌های ضدبارداری، به همراه داشته باشید. چون ممکن است با آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی دکتر تداخل داشته باشند.

بهترین متخصص بیماریهای عفونی در تهران

بهترین متخصص بیماری‌های عفونی در تهران

بیماری‌های عفونی از آن دسته بیماری‌هایی هستند که توسط عوامل مضر یا همان پاتوژن‌ها وارد بدن می‌شوند. ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها از جمله شایع‌ترین علل ایجاد بیماری‌های عفونی هستند. این عارضه اغلب از فردی به فرد دیگر از طریق مختلف مانند آب آلوده یا غذا و هم چنین نیش حشرات قابل انتقال است. در برخی موارد عوارض و خطرات ناشی از آن بسیار جدی خواهد بود که نیاز به درمان را ضروری می‌کند.

بیماری‌های عفونی چه بیماری‌هایی هستند؟

منظور از بیماری های عفونی چیست؟

بیماری‌های عفونی نوعی اختلال به حساب می‌آیند که توسط عوامل ارگانیسم مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها یا انگل‌ها ایجاد می‌شوند. تعداد بسیاری از این ارگانیسم‌ها در داخل و روی بدن انسان زندگی می‌کنند و معمولاً بی‌ضرر یا حتی مفید هم هستند اما در برخی شرایط خاص می‌توانند موجب تشکیل بیماری‌های عفونی در بدن شوند.

برخی از بیماری‌های عفونی توانایی این را دارند که از بدن یک فرد به دیگری انتقال یابند. از جمله علل بروز این گروه بیماری‌ها در داخل بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال از حیوانات آلوده
  • نیش حشرات
  • مصرف غذا یا آب آلوده
  • قرار گرفتن در معرض ارگانیسم‌های موجود در محیط

بیماری‌های عفونی متناسب با نوع ارگانیسم یا پاتوژنی که موجب بروز آن شده است می‌توانند از خود علائم و نشانه‌های متفاوتی را ایجاد کنند. در بسیاری از موارد تب و احساس خستگی از جمله شایع‌ترین علائم به شمار می‌رود. از جمله علائم عمومی مشترک در انواع بیماری‌های عفونی عبارتند از:

  • تب
  • اسهال
  • احساس خستگی مفرط
  • بروز درد‌های عضلانی
  • سرفه‌های مکرر

لیست بیماری‌های عفونی شایع در ایران

شایع ترین بیماری های عفونی در ایران کدامند؟

همان طور که گفته شد، بیماری‌های عفونی در اثر حمله پاتوژن‌ها به بدن ایجاد می‌شوند. از این رو انواع بیماری‌های عفونی را و لیست شایع‌ترین آن‌ها در ایران را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

۱. عفونت‌های ویروسی

ویروس‌ها به عنوان بخشی از اطلاعات DNA در داخل پوسته محافظ شناخته می‌شوند. اندازه آن‌ها بسیار کوچکتر از سلول‌های بدن است. از این رو هیچ راهی برای تکثیر خود ندارند. ویروس‌ها قابلیت این را دارند که به داخل سلول‌ها رفته و از سیستم آن‌ها برای تکثیر و رشد خود استفاده کنند. این عامل برخلاف نوع باکتریایی، شامل موجودات زنده نبوده و به صورت دسته‌های پروتئین‌ها وارد بدن می‌شوند.

هرگاه ویروس وارد سلول‌های سالم شود به صورت نامرئی برای آنتی‌بادی‌های در حال گردش در جریان خون عمل می‌کنند. در نتیجه با استفاده از مولکول‌ها و پروتئین‌های داخل بافت‌ها می‌توان آن را شناسایی کرد و از تکثیر آن به عنوان یک عامل مهاجم جلوگیری کرد. از جمله بیماری‌های رایج که به سبب عفونت ویروسی در بدن ایجاد می‌شوند عبارتند از:

  • آنفولانزای فصلی که معمولاً بی‌خطر است.
  • سرماخوردگی
  • هپاتیت
  • کووید ۱۹ یا کرونا
  • ویروس تنفسی

برای درمان عفونت‌های ویروسی باید ابتدا سلول آن شناسایی شده و از بین برود. این در حالی است که به صورت همزمان نمی توان از یک داروی فعال برای از بین بردن این عامل استفاده کرد. از این رو شیوه‌های درمانی بیماری‌های ایجاد شده با عفونت ویروسی عبارتند از:

  • تجویز دارو‌های ضد ویروس با هدف شناسایی سلول آلوده و جلوگیری از تکثیر آن
  • واکسن‌ها که نوعی ویروس ضعیف شده را به بدن تزریق کرده تا سیستم ایمن بدن را برای مبارزه با ویروس تشخیص و آماده کند.

۲. عفونت‌های باکتریایی

باکتری‌ها از جمله موجودات تک سلولی هستند که در محیط اطراف، داخل بدن و روی پوست وجود دارند. برخی از آن‌ها بی‌ضرر و حتی مفید هستند اما نوع خاصی از باکتری‌ها وجود دارند که با ترشح سمی از خود موجب می‌شوند تا بدن درگیر بیماری شود. این پاتوژن‌ها می‌توانند از طریق دهان، چشم، بینی، اندام تناسلی و زخم‌های باز وارد بدن شوند. علاوه بر این از طریق هوا، مایعات بدن و تماس پوست بر روی پوست نیز منتقل می‌شوند.

در موارد دیگر باکتری‌ها در ریه‌ها، کلیه، ستون فقرات یا مغز لانه گزینی کرده و در نهایت به بافت حمله می‌کنند. این پاتوژن‌ها در ریه‌ها تکثیر شده و با وارد شدن به جریان خون به سرتاسر اندام‌های بدن دسترسی پیدا می‌کنند. برخی از بیماری‌های رایج که به سبب عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌شوند، عبارتند از:

  • بیماری سل
  • سیاه سرفه
  • عفونت‌های مقاربتی در اثر برقراری رابطه جنسی غیر محافظت شده
  • عفونت‌های دستگاه ادراری

از جمله شیوه‌های درمانی این نوع عفونت‌ها می‌توان موارد زیر را به کار برد:

  • آنتی بیوتیک‌ها که با حمله به دیواره سلولی باکتری موجب سرکوب جدی عفونت می‌شوند.
  • واکسن‌ها که به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به بدن در تولید آنتی‌بادی برای مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

۳. عفونت‌های قارچی

قارچ‌ها نیز مشابه با باکتری‌ها در انواع مختلف وجود دارند. این عامل بیماری‌زا معمولاً بر روی مواد مرده یا فاسد یافت شده و به دو صورت سلول‌های مخمر یا کپک یافت می‌شوند. آن‌ها در بدن افراد زندگی می‌کنند که با رشد بیش از حد خود می‌توانند عامل بروز بیماری شوند. علاوه بر این قارچ‌های مضر از طریق دهان، بینی یا ایجاد بریدگی بر روی پوست وارد بدن شده و ممکن است فرد را درگیر کنند.

بیماری‌های عفونی رایج ناشی از عفونت قارچی شامل موارد زیر می‌شود:

  • عفونت قارچی ناخن
  • عفونت واژن در بانوان
  • برفک
  • کرم حلقوی در پای ورزشکاران

گزینه‌های درمانی که برای از بین بردن این نوع بیماری‌های عفونی قارچی به کار برده می‌شوند، عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک‌ها
  • ضد قارچ‌ها با هدف حمله به دیواره سلولی و از بین بردن سلول‌های آلوده

۴. عفونت‌های انگلی

انگل‌ها شامل کرم‌ها و موجودات تک سلولی زنده‌ای می‌شوند که از بدن موجودات دیگر برای زندگی و تکثیر خود استفاده می‌کنند و موجب وارد شدن ضرر به خود میزبان می‌شوند. این عامل می‌تواند از حیوانات آلوده به انسان سرایت کند. انگل‌های رایج شامل همه چیز مانند مالاریا ۴ میکرو متری تا کرم‌های نواری چندین متری می‌شوند. برخی از بیماری‌های عفونی انگلی را می‌توان به صورت زیر نام برد:

  • کرم‌های پین
  • مالاریا
  • ژیاردیازیس

برای درمان عفونت انگلی می‌توان از موارد زیر استفاده کرد:

  • دارو‌های ضد انگلی
  • دارو‌های درمانی شامل آرتسونات، ملاسوپرول، سوارمین، پنتوستام و دی‌اتیل کاربامازین

ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشور‌های خاورمیانه شناخته می‌شود. با توجه به جمعیت میلیونی ایران و شرایط موجود درصدی از افراد وجود دارند که از امکانات اولیه مانند آب آشامیدنی سالم و سرویس‌های بهداشتی مناسب بهره‌مند نبوده و همین موجب بروز بیماری‌های عفونی خواهد شد. اغلب بیماری‌های رایج در ایران از طریق غذا یا آب آلوده و نیش حشرات انتقال پیدا می‌کند.

درمان خانگی بیماری‌های عفونی

عفونت‌های خفیف در برخی موارد با استفاده از درمان‌های خانگی و داشتن استراحت کافی قابل درمان خواهند بود. در صورتی که فرد مبتلا به عفونت‌های تهدید‌کننده شده باشد نیاز است تا برای از بین بردن عامل عفونت پس از مراجعه به بهترین متخصص بیماریهای عفونی بزرگسالان در بیمارستان بستری شود. با این حال می‌توان موارد زیر را به عنوان شیوه‌های درمان خانگی بیماری‌های عفونی مورد استفاده قرار داد. به کار بردن آنتی بیوتیک‌های طبیعی از جمله شیوه‌های درمان بیماری‌های عفونی است که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱. سیر

خوردن چند حبه سیر در روز تأثیر به سزایی در از بین بردن انواع باکتری، ویروس‌ها و عفونت‌های داخلی بدن دارد. برای تسکین عوارض سرماخوردگی، آنفولانزا و دندان درد که از بیماری‌های عفونی شایع هستند می‌توانید از سیر استفاده کنید. بهتر است سیر را به صورت خرد شده و خام مصرف کنید یا آن را داخل سوپ و سالاد استفاده کنید. دقت داشته باشید مصرف بیش از اندازه سیر موجب رقیق شدن خون شده و خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.

۲. پیاز

پیاز دارای فواید سلامتی مشابهی با سیر است. درد، التهاب و علائم بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. پختن پیاز موجب آزاد شدن مواد مغذی آن شده و این به رفع عفونت کمک خواهد کرد.

۳. عصاره دانه گریپ فروت

این عصاره حاوی ترکیب ضد میکروبی GSE است که از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در بدن جلوگیری خواهد کرد. لازم است هنگام استفاده آن را رقیق کرده و مقدار آن را مطابق با برنامه خاصی متناسب با میزان عفونت مصرف کنید.

۴. ویتأمین C

ویتأمین سی در طیف گسترده‌ای از انواع میوه‌ها مانند پرتقال و آناناس یافت می‌شود. تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله ویژگی‌های این ویتأمین به شمار می‌رود که در تسکین علائم بیماری سرماخوردگی مؤثر است.

۵. ترب کوهی

ترب باعث ایجاد انرژی در بدن می‌شود تا بتوانید از خود در برابر بیماری‌های عفونی احتمالی مراقبت کنید. مصرف آن موجب تقویت گردش خون سالم شده و پس از تجزیه شدن در معده دارای خواص آنتی بیوتیک بالایی خواهد بود.

۶. دارچین

دارچین به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی در درمان عفونت‌های قارچی شناخته می‌شود. روش‌های مختلفی برای مصرف دارچین وجود دارد. می‌توایند آن را جوشانده و محتویات آن را پس از سرد شدن طی چند روز متوالی مصرف کنید.

۷. زنجبیل

به کار بردن زنجبیل در درمان آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار رایج است. علاوه بر این برای درمان حالت تهوع، ناراحتی معده و درمان درد عضلات و مفاصل گزینه مناسبی به حساب می‌آید. دقت داشته باشید که از مصرف بیش از اندازه زنجبیل خودداری کنید.

۸. اکالیپتوس

مصرف این گیاه برای از بین بردن عفونت‌های قارچی عالی است. خواص ضد عفونی‌کننده اکالیپتوس زمانی که بر روی پوست قرار داده شود، مشخص خواهد شد. معمولاً استنشاق آن به صورت بخار در مبارزه برای سرفه و مصرف آن در چای برای درمان بیماری‌های عفونی کاربرد دارد.

تأثیر آنتی بیوتیک در درمان بیماری‌های عفونی

تاثیر آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری های عفونی چگونه است؟

یکی از شیوه‌های درمان بیماری‌های عفونی، استفاده از آنتی بیوتیک است. میزان آن با توجه به نوع عفونت و شدت آن توسط متخصص بیماریهای عفونی بزرگسالان تجویز خواهد شد. در صورتی که آنتی بیوتیک برای فردی تجویز شود، لازم است تا طبق دستور پزشک کل دور آن مصرف شود. این موضوع به ویژه در کسانی که در معرض خطر عفونت‌های باکتریایی هستند یا افرادی که در صورت ابتلا به بیماری با خطرات بسیاری مواجه هستند، ضروری و لازم است.

زمانی که باکتری‌ها جهش‌هایی را ایجاد می‌کنند، تخریب آن‌ها توسط دارو‌ها سخت‌تر خواهد شد و این موجب پیدایش مقاومت آنتی بیوتیک می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مصرف آنتی بیوتیک‌ها بیش از اندازه باشد. مانند زمانی که عفونت جزئی در بدن وجود دارد که بدن به تنهایی قابلیت مقابله با آن را دارد، در این حالت اگر آنتی بیوتیک مصرف شود حالت مقاومتی ایجاد خواهد شد.

با توجه به این موضوع، در صورتی که مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد شود، درمان برخی عفونت‌های باکتریایی سخت و دشوار شده و احتمال به خطر افتادن زندگی فرد افزایش پیدا می‌کند. به همین علت تکمیل دوره درمان و مصرف تمامی مقدار آنتی بیوتیک تجویز شده علاوه بر محافظت از بیمار باعث می‌شود تا تمامی باکتری‌ها از بین رفته و از تکثیر و جهش آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

کلام آخر

انسان به صورت روزانه با انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها در تماس است. در حالت کلی بدن هر فرد چندین برابر بیشتر از سلول‌های انسانی از باکتری تشکیل شده است که بدون آن‌ها امکان زندگی برای ما امکان‌پذیر نخواهد بود. برخی از این ارگانیسم‌ها می‌توانند مفید و برخی دیگر مضر باشند. برای در‌امان ماندن از انواع ارگانیسم‌های خطرناک راه‌های ساده‌ای وجود دارد که یکی از آن‌ها مصرف آنتی بیوتیک‌های طبیعی از طریق مصرف میوه و سبزجات سالم و داشتن برنامه رژیم غذایی شامل ویتأمین و مواد مغذی است. علاوه بر این شستن مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه و سایر موارد در هنگام ابتلا به بیماری‌های عفونی شایع کمک می‌کند تا از خود در برابر آن‌ها محافظت کنید تا کمتر نیاز به مراجعه به متخصص بیماریهای عفونی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

 

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا