برای آفت دهان به چه دکتری مراجعه کنیم

برای آفت دهان به چه دکتری مراجعه کنیم

برای درمان آفت دهان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اطلاعات اوليه توضيح كلي آفت دهان عبارت است از زخمهای دردناكی كه در مخاط دهان به وچود می آيند. آفت دهان سرطانی نيست. آفت دهان ممكن است با عفونت هرپسی (ناشی از ويروس تبخال) اشتباه گرفته شود. اين نوع زخم می تواند در هر دو جنس رخ دهد، اما در زنان شايعتر است.

علايم شايع زخم در دهان با خصوصيات زير: كوچك، بسيار دردناك، و كم عمق هستند و توسط يك غشاي خاكستري پوشيده شدهاند. حاشيه آنها توسط يك هاله قرمز پررنگ احاطه شده است. اين زخمها ميتوانند روي لبها، لثه ها، داخل گونه ها، زبان، كام و گلو ظاهر شوند. به هنگام حمله آفت معمولاً 3-2 زخم به وجود می آيند، اما ظهور يك باره 15-10 زخم با هم ديگر خيلی بعيد نيست. زخمها ممكن است در 3-2 روز اول بسيار دردناك باشند به نحوی كه فرد موقع خوردن يا صحبت كردن دچار ناراحتی ميشوند. گاهی قبل از بروز زخم، برای 24 ساعت احساس مورمور يا سوزش وجود دارد. برای درمان آفت دهان باید به متخصص بیماریهای دهان مراجعه کنید برای مشاهده لیست بهترین فوق تخصص بیماریهای دهان در تهران کلیک کنید.

علت آفت

علت دقيق آن ناشناخته است اما علل زير محتمل تر به نظر ميرسند: استرس عاطفی يا جسمانی، اضطراب، يا ناراحتی و عصبی بودن پيش از عادت ماهانه آسيب به مخاط دهان در اثر خشن بودن دندانهاي مصنوعی، غذای داغ، مسواك زدن، يا كار دندانپزشكی آزردگی و تحريك ناشی از غذاهايی مثل شكلات، غذاهای ترش و اسيدی (سركه، غذاهای دودی)، آجيل ها يا چيبس های نمك زده شده عفونتهای ويروسی عوامل افزايش دهنده خطر كار دندانپزشكی اخير.

پیشگیری از آفت

پيشگيري دندانهای خود را روزانه حداقل دوبار مسواك بزنيد و مرتباً از نخ دندان استفاده كنيد تا تميزي و سلامتي دهان و دندانها حفظ شود. حتي المقدور سعي كنيد استرس نداشته باشيد. از تماس نزديك با افراد دچار عفونت خودداري كنيد. دقت كنيد كه آفت، بيشتر بعد از خوردن چه نوع غذايی رخ ميدهد. از خوردن غذاهايي كه به نظر باعث آغاز حمله ميشوند خودداري كنيد. عواقب مورد انتظار اكثر زخمهای آفتی بدون برجاي گذاشتن جوشگاه در عرض 2 هفته خوب ميشوند. حملات مكرر آفت شايع هستند.

برای درمان آفت دهان به چه دکتری مراجعه کنیم

درمان آفت دهان ( درمان آفت زبان)

آفت ممكن است به صورت يك زخم حداكثر 3-2 بار در سال تا بروز بدون وقفه چندين زخم در سال رخ دهد. عوارض احتمالي در موارد شديد كه خوردن و آشاميدن سخت ميشود امكان دارد بدن كم آب شود. درمان اصول كلي امكان دارد توصيه به كشت زخم شود تا بتوان آفت را از زخم هرپسي افتراق داد، يا احياناً اگر عفونت باكتريايي ثانويه وجود داشته باشد آن را تشخيص داد. دهان را روزانه 3 بار يا بيشتر با محلول نمك (نصف قاشق چايخوري نمك در حدود يك ليوان آب حل شود) شستشو دهيد، البته به شرط اين كه خيلي دردناك نباشد. زخمها را مرتباً با كمك گوش پاك كن يا چيزي شبيه آن كه آغشته به پراكسيدهيدروژن 2% باشد پاك كنيد.

برخی نکات مهم در مورد آفت

اگر آفت در اثر خشن بودن دندان، بريس يا دندان مصنوعي ايجاد شده باشد، به دندانپزشك مراجعه كنيد. تا زماني كه اين نوع مشكلات برطرف نشود آفت دهان خوب نميشود. داروها بيحس كننده هاي موضعي براي تخفيف درد خمير حاوي يك مشتق استروييد به همراه تريامسينولون استونايد. اگر به محض شروع زخم ماليده شود، ميتواند از بروز درد جلوگيري كند. دارويي كه براي حمله قبلي آفت تجويز شده است را نگاه داريد. در صورت بروز مجدد آفت، بلافاصله آن را مصرف كنيد.

درمان هر چقدر زودتر آغاز شود، آفت خفيفتر خواهد بود. فعاليت محدوديتي براي آن وجود ندارد. رژيم غذايي محدوديتي براي آن وجود ندارد، مگر پرهيز از غذاهايي كه آفت را بدتر ميكنند. به هنگام بهبود آفت، هر چقدر ميتوانيد مايعات زيادتر بنوشيد و يك رژيم غذايي متعادل داشته باشيد. براي كم كردن درد، مايعات را با ني بنوشيد. مواد غذايي كه كمتر باعث درد ميشوند عبارتند از: شير، ژلاتين مايع، ماست و بستنی.

متخصص پاتولوژی دهان

متخصص بیماری های دهان (oral dentist) به خاطر اینکه فصول مشترکی با رشته پزشکی و دندانپزشکی دارند ، باید اطلاعات جامعی درباره فیزیولوژی دهان و ارگان های دیگر بدن و مکانیسم های پاتولوژیکی که اغلب باعث بروز بیماری در مخاط دهان می شوند داشته باشند.پاتولوژیست یا (متخصص بیماریهای دهان ولثه یا متخصص فک و دهان )یکی از تخصص های دندانپزشکی و آسیب شناسی است که از نزدیک به ارزیابی کلینیکی و تشخیص بیماری مخاط دهان ( مانند : افت زبان ،آفت دهان کودک یا عفونت لثه ) در حوزه آسیب شناسی دهان فک وصورت می پردازد.

به چه دکتری مراجعه کنیم برای آفت دهان

در ادامه میخوانیم که:

  • اهداف کلی و اختصاصی تربیت متخصص بیماری های دهان
  • متخصص بیماریهای دهان و فک وصورت
  • متخصص دهان و لثه
  • دکتر متخصص آفت دهان
  • علت آفت
  • پیشگیری از آفت
  • درمان آفت
  • برخی نکات مهم در مورد آفت

پاتولوژیست یک علم است که به بررسی ، شناسایی و مدیریت بیماری های موثر بر مناطق فک و صورت  ، علل و فرآیندها ی آن می پردازد.

آسیب شناسی دهان فک و صورت یک تخصص درگیر با مطالعه و تشخیص علل و اثرات بیماری های موثر بر مناطق فک  دهان و صورت است.

هنگامی که یک ارزیابی میکروسکوپی مورد نیاز است با توجه به بیوپسی گرفته شده از بیمار و مشاهده آن توسط آسیب شناس دهان ، تشخیص و درمان مطابق با آن انجام می گیرد.

اهداف کلی و اختصاصی تربیت متخصص بیماری های دهان

بطور کلی هدف از تربیت متخصص بیماری های دهان (پاتولوژیست ) این است که دانش آموختگان در این رشته بتوانند مهارتهای علمی در حد استاندارد های بین المللی را آموخته و در پیشبرد علوم سهم بسزایی داشته باشند.

متخصص بیماری های دهان  پس از طی یک دوره سه ساله باید توانایی انجام موارد تخصصی زیر را کسب نمایند :

  • مراحل آماده سازی نمونه های بافتی با استفاده از تکنیک ها و تشخیص میکروسکوپی ضایعات دهان و فک و صورت
  • آشنایی و شناخت بیماریی های سیستمیک و اثر آن در دهان وفک و صورت
  • مکانیسم ایجاد تغییرات ضایعات میکروسکوپی و ارتباط آنها با علائم بالینی
  • آشنایی و شناخت ماهیت تغییرات بالینی با استفاده از رادیوگرافی
  • توانایی ارائه خدمات آموزشی به منظور پیشبرد علوم وگسترش مرزهای دانش و پژوهش در محدوده این رشته

فعالیت در این رشته  شامل تحقیق و تشخیص ماهیت بیماری ها به وسیله معاینات کلینیکی ، رادیو گرافی ، بیوشیمی و… است.

متخصص بیماری های دهان بافت های خارج شده به وسیله جراحی را که از ناحیه فک و صورت بیماران به آنها ارسال می شود زیر میکرسکوپ در آزمایشگاه مشاهده می کنند و پس از تشخیص ماهیت، گزارش پاتولوژی را  برای همکاران جراح و دندانپزشک خود می فرستند.

بیماریهای دهان

گاهی نیز لازم است این متخصصین هنگام خارج کردن بافت ها حین جراحی حضور داشته باشند.

پاتولوژیست ها متخصصینی هستند که ارتباط مستقیمی با بیماران ندارند و تنها نمونه های ارسالی از طرف دندانپزشکان را مورد بررسی قرار می دهند.

توانمندی های متخصص بیماری های دهان

  • مراحل آماده سازی نمونه های بافتی با استفاده از تکنیک ها و تشخیص میکروسکوپی ضایعات دهان و فک و صورت
  • آشنایی و شناخت بیماریی های سیستمیک و اثر آن در دهان وفک و صورت
  • مکانیسم ایجاد تغییرات ضایعات میکروسکوپی و ارتباط آنها با علائم بالینی
  • آشنایی و شناخت ماهیت تغییرات بالینی با استفاده از رادیوگرافی

توانایی ارائه خدمات آموزشی به منظور پیشبرد علوم وگسترش مرزهای دانش و پژوهش در محدوده این رشته

متخصص بیماریهای دهان و فک وصورت

متخصص بیماری های دهان قادراست بیماران مبتلا به درد های مزمن صورت و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی را تحت درمان قرار داده و توصیه های لازم و اقدامات احتیاطی را در درمان بیماران با شرایط پزشکی پیچیده بکار ببندد.

برخی از مواقع این بیماران ممکن است تحت درمان ویژه قرار گرفته باشند بطور مثال بیمارانی که دچار سرطان دهان شده اند و به مراقبت های خاص این متخصصین  نیاز دارند.

آسیب شناسان دهان آزمایشهای میکروسکوپی از بافت دهان را ابتدا مورد تحقیق و  بررسی قرار داده یا ممکن است نمونه بافت ( بیوپسی )  تهیه شده را در کلینیک به اتفاق همکاران دیگر بررسی کنند.

متخصص بیماری های دهان و آسیب شناسی دهان ، فک و صورت باید زمینه های مختلف را از مناطق تجربه و تخصص آنها که نقاط مشترک زیادی را دارد به اشتراک بگذارند .

هر دو این تخصص ها با بازسازی تاریخچه پزشکی و دندان بیمار انجام یک بررسی دقیق و با استفاده از روش های تشخیصی بیوپسی ، آزمایش خون و تکنیک های تصویر برداری آغاز خواهند شد.

علاوه براین متخصص بیمارهای دهان می تواند ضایعات بدخیم حفره دهان و درد های مزمن و حاد را مانند سردرد های ناشی از میگرن را تشخیص و پیگیری نماید .

خشکی دهان ، دردهای مزمن دهان و صورت مانند سندرم سوزش دهان، درد عصب سه قلو و اختلال مفصل گیجگاهی فکی نیز از جمله مواردی است که در رشته بیماری های دهان گنجانده می شود.

متخصص بیماری های دهان و لثه

بيماري پريودنتال يا بيماري لثه به بيماري اطلاق مي‌شود که از طريق توليد پلاک )ماده‌اي بي‌رنگ و چسبنده) توسط باکتري‌ها، بين لثه و دندان به وجود مي‌‌‌آيد. تحقيقات نشان داده است که بيماري پريودنتال با بسياري از بيماري‌هاي ديگر در ارتباط است. مدت زيادي باور بر اين بود که باکتري عاملي است که بيماري پريودنتال را به بيماري‌هاي ديگر در بدن مرتبط مي‌سازد اما مطالعات اخير نشان داده است که احتمالاً عامل اين ارتباط، التهاب باشد.

بنابراين درمان التهاب نه تنها بيماري پريودنتال را کنترل مي‌کند بلکه به کنترل ديگر بيماري‌هاي التهابي مزمن در بدن نيز کمک مي‌کند. برای آشنایی بیشتر با این رشته یکی از شایعترین بیماریهایی که توسط متخصص بیماریهای دهان درمان میشود را بررسی میکنیم.

 

در doctorpage بیابید: پزشکان (متخصص پاتولوژی فک و دهان)

بیشتر بدانیم:

 

*دکتر پیج، همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب*

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «برای آفت دهان به چه دکتری مراجعه کنیم»

  1. سلام.وقت بخیر.خانم من ۴_۵ روزی هستش که دهنش افت زده. روزای اول افتشم کم بود میتونست حرفم بزنه.اما الان با اینکه قرص و دارو میخوره پنی سیلینم دکتر بهش داد و زدش اصلا خوب نمیشه.
    لثه هاش داره سفید میشه. دون دون های سفیدم زده. سر درد و بازو دردم گرفته. داخل دهنشم میگه انگار پره مخاطه.

    قرصاشم که دکتر داد سرماخوردگی و استامینوفن و کواموکسی کلاو شربت دیفن هیدرامین.

    چیکار باید بکنم.پیش کی ببرمش اوکی بشه.

  2. سلام. خانم ۲۷ ساله دارم.
    کل دهانش آفت زده.حتی نمیتونه حرف بزنه.
    پنیسیلینم زده.
    کواموکسیم خورده.دیفن هیدرامینم خورده.
    ولی اصلا یه ذره هم خوب نشده.چیکارش کنم.
    الان ۵روز شدش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا