متخصص رادیولوژی فک و صورت

متخصص رادیولوژی فک و صورت

متخصص رادیولوژی فک، دهان، صورت  (Radiologist, jaw, mouth, face ) یکی از تخصص های ده گانه دندانپزشکی است که متخصصین در این رشته توانسته اندبا موفقیت یک برنامه آموزشی پیشرفته رادیولوژی دهان را تکمیل کرده و مراحل آنرا پشت سر گذارند.

متخصص رادیولوژی فک،دهان،صورت قادر به دیدن چیزهای خاصی در رادیوگرافی بیمار هست که به طور معمول و ازطریق بصری قابل رویت نیست.آنها مشاهدات خود را ازرادیوگرافی  بافت ها، ریشه ها و استخوان ها در اختیار

تیم دندانپزشکی  قرار داده تا تشخیص و درمان مطابق با آن راحت تر صورت بگیرد. پرتونگاران دهان شرکای مهمی.در تشخیص بسیاری از شرایط پزشکی دهان و ارتباط آن با گلو می باشند. در ادامه ما لیستی از بهترین پزشکان متخصص رادیولوژی فک و صورت معرفی خواهیم کرد.

1……………………

2……………………..

3……………………….

 

 

برای آشنایی بیشتر با این رشته ، موارد زیر را از نظر میگذرانیم:

  • معرفی رشته رادیولوژی دهان و دندان
  • رشته رادیولوژی دهان و فک و صورت – تکنیک ها
  • رادیولوژی دهان فک و صورت – نقش درمانی آن
  • معرفی رشته رادیولوژی دهان و فک و صورت : مقطع کاردانی
  • درآمد رادیولوژی فک و صورت

معرفی رشته رادیولوژی دهان و فک و صورت

رادیولوژی دهان و فک و صورت از رشته‌های تخصصی دندانپزشکی شامل مبانی فیزیکی و تکنیک‌های تصویربرداری ، تفسیر ضایعات دهان و فک و صورت در انواع تصویربرداری‌ها و حفاظت در برابر تشعشعات کاربردی است.

متخصص رادیولوژی دهان، فک و صورت دندانپزشکی است که بعد از گذراندن دوره ۶ ساله دندانپزشکی و پس از آن، دوره ۳ ساله تخصص رادیولوژی مربوطه ، مدرک تخصصی رشته مذکور را اخذ می نماید و در صورت قبولی در امتحان بورد امکان کسب مدرک بورد تخصصی این رشته را خواهد داشت. تا امروز بیش از ۲۰۰ رادیولوژیست فک و صورت فارغ التحصیل در کشور مشغول به کار می باشند.

رشته رادیولوژی دهان و فک و صورت – تکنیک ها

متخصص رادیولوژی فک و دهان ، صورت در دوره تخصصی  در مورد نحوه نظارت و کنترل اشعه یونیزان (ایکس) ، آموزش می بیند. علاوه بر آن آموزش های جامع را در زمینه تفسیر بیماری های مختلف نواحی مربوط به دندان، دهان، فک ، صورت و ساختارهای اطراف از جمله مفصل گیجگاهی- فکی، غدد بزاقی و سینوس … کسب می نماید.

وجود تکنیک های متنوع و پیچیده تصویربرداری ، اهمیت کنترل اشعه ایکس ، حیطه گسترده بیماری های دهان، فک وصورت سبب شده است تا نیاز به مشارکت متخصصین رادیولوژی فک و صورت در کنار سایرمتخصصین پزشکی و دندانپزشکی در روند تشخیص بیماری های سر و گردن برای خدمت گزاران عرصه سلامت بیش از پیش احساس شود.

رادیولوژی دهان فک و صورت – نقش درمانی آن

با توجه به طیف گسترده بیماری های دهان، فکین و نواحی اطراف آن ها شامل ضایعات التهابی، کیست ها، تومور ها، آنومالی ها و غیره که گاها در مراحل اولیه فاقد علایم بالینی می باشند و تنها در رادیوگرافی تشخیص داده می شوند .

نقش متخصص رادیولوژی دهان، فک و صورت در تشخیص زودهنگام آن ها غیر قابل چشم پوشی است. حداکثر محافظت از اشعه ایکس و همچنین کیفیت بالای تصاویر رادیولوژی در مراکز مربوطه از مزایای دریافت خدمات از مراکز تخصصی این حیطه می باشد.

خدمات ارایه شده توسط  موسسات رادیولوژی دهان، فک وصورت شامل انواع رادیوگرافی های داخل دهانی، عکس دندان ،خارج دهانی و سیتی اسکن دندانپزشکی  (CBCT) می باشد. همچنین تفسیر و مشاوره رادیوگرافی های سی تی اسکن و ام آر آی مربوط به حیطه تخصصی در این مراکز ارایه می شود. برای مراجعه  به مراکز تخصصی به عبارت رادیولوژی تخصصی دهان، فک و صورت توجه فرمایید.

 

متخصص رادیولوژی فک، دهان ،صورت 2

معرفی رشته رادیولوژی دهان و فک و صورت : مقطع کاردانی

رشته کاردانی تکنولوژی رادیولوژی دهان فک صورت نیز در برخی دانشگاه ها تدریس میشود و مدرک تحصیلی (کاردانی تکنولوژی رادیولوژی دهان فک صورت) ارائه میدهد.

درآمد رادیولوژی فک و صورت

درآمد دندانپزشکان با توجه به محل و شرایط کار متفاوت است. آنهایی که در بخش دولتی کار می کنند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. آنهایی که در کلینیک های خصوصی کار می کنند، درآمد بالاتری دارند. در کلینیک ها معمولا روال بدین صورت است که دندانپزشک یک حقوق ثابت دریافت کرده و به ازای هر بیمار نیز درصدی به عنوان حق العمل می گیرند.

دندانپزشکان مستقل که دارای مطب شخصی هستند،با توجه به برخی عوامل از جمله مهارت و تخصص، میزان فعالیت و …، درآمدهای متفاوتی دارند. البته معمولا یک دندانپزشک خوب در مطب شخصی درآمد بالاتری نسبت به کار در بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی دارد. در کنار این موارد باید توجه داشت که هزینه تاسیس و راه اندازی مطب دندانپزشکی که شامل هزینه های خرید تجهیزات، وسایل و مواد دندانپزشکی به علاوه خرید یا اجاره مکانی مناسب برای مطب می باشد، نسبتا بالا است. اما در صورت موفقیت و داشتن تعداد زیاد بیمار، این هزینه ها در مدت نه چندان زیادی جبران شده و به سوددهی می رسد.

در doctorpage بیابید: پزشکان (متخصصین رادیولوژی فک و صورت)

 

بیشتر بدانیم:

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «متخصص رادیولوژی فک و صورت»

  1. حجت طالبی

    با سلام من از امروز میخام شروع کنم خوندن واسه قبولی این تخصص. الان عمومی ام و طرح در شهر اردکان یزد.

    1. با سلام و وقت بخیر. تصمیم خوبیست. قطعا اردکان، به یک متخصص بینظیر رادیولوژی فک ، دهان، صورت احتیاج خواهد داشت. دکتر پیج برای شما آرزوی موفقیت میکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا