متخصص گوش و حلق و بینی چه کسی است؟

متخصص گوش و حلق و بینی چه کسی است؟

معرفی رشته گوش و حلق و بینی

متخصص گوش وحلق و بینی (ear،nose،trout) یا (دکتر گوش حلق بینی) شاخه‌ای از پزشکی است که به اختلالات گوش-حلق – بینی و سر و گردن ارتباط دارد. یکی از تخصص های مهم دستیاری پزشکی که با راه هوایی و تنفس انسان ارتباط نزدیکی دارد تخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سرو گردن است. همه ساله در آزمون ورودی رزیدنتی یا دستیاری پزشکی تعداد زیادی از پزشکان با رتبه های بالا چه در ایران و چه در آمریکا در خواست ورود به رزیدنتی و تخصص گوش و حلق و بینی را دارند.

متخصص گوش و حلق و بینی سالهای متمادی در دانشگاه و بیرون آن در طبابت برای مردم، ارتباطات راه هوایی و شنوایی و بویایی و چشایی و زیبایی سر و صورت و بینی را بررسی می کند.

همچنین درمان پولیپ های بینی و ضایعات حنجره و تومورهای سرو گردن بر عهده متخصص (ENT) است. بالاترین نمرات در آزمون ورودی تخصص به سختی وارد دستیاری گوش و حلق و بینی می شوند و این تخصص و فوق تخصص از لوکس ترین تخصصهای پزشکی است

وظایف متخصص گوش، حلق و بینی چیست؟

جدای از تمرکز این رشته بر سیستم تنفسی، متخصص (ENT)به بیماری‌های حنجره، سینوس‌ها و ساختار صورت و گردن نیز تسلط دارد.

متخصص گوش و حلق و بینی همچنین دوره‌هایی در حوزه‌ی علوم ارتباطی شامل درمان گفتاری و شنیداری، طی کرده است. وظایف متخصص (ENT) به نوع بیماری و تخصص اضافی آن‌ها بستگی دارد.

مطالب مرتبط: بهترین فوق تخصص گوش و حلق و بینی در تهران

گوش‌ها و بینی

یک متخصص (ENT) اختلالات گوشی شامل کم‌شنوایی، اختلال ناتوانی در حفظ تعادل، سوت کشیدن گوش و مشکلات حاد گوش داخلی و خارجی را درمان می‌کند.

متخصص گوش و حلق و بینی هم‌چنین بر مشکلات سینوسی و پلیپ بینی که منجر به خرناس کشیدن در خواب، آلرژی و اختلالات چشایی می‌شود تمرکز دارد. متخصص (ENT) ممکن است جراحی پلاستیک را برای حل مشکلات ساختاری در شکل بینی انجام دهد.

سر و گردن

دکتر متخصص گوش حلق و بینی به دنبال علل سردردهای میگرنی نیز است. به‌علاوه، متخصص گوش حلق و بینی بیماری‌ها و اختلالات گلو، تیروئید و حنجره شامل اختلال در خوردن، بلعیدن و صحبت کردن را نیز بررسی می‌کند.

درمان مشکلات سر و گردن که منجر به اختلال در سیستم بینایی، شنیداری و بویایی می‌شود، ممکن است مربوط به بیماری‌های ویروسی، تصادفات یا سرطان باشد. درمان اختلال عصبی جمجمه‌ای نیز بخشی از این تخصص است.

دکتر گوش حلق و بینی، آزمایش‌های مختلفی مانند بررسی حساسیت‌ها، بیماری‌های ویروسی و سرطان را اجرا می‌کند. متخصص (ENT) دارو تجویز کرده، درمان را اجرا، شنوایی را آزمایش و بیمار را به پزشک مربوطه ارجاع می‌دهد.

متخصص گوش، حلق ، بینی جراحی پلاستیک و ساختاری را نیز به کمک میکروسکوپ‌های قدرتمند انجام می‌دهد. جراحان، پلیپ را حذف، شکاف سقف دهان را اصلاح تومورها یا سلول‌های سرطانی را درمان می‌کنند و شکل ظاهری بینی را تغییر می‌دهد.

حوزه های تخصصی گوش، حلق،بینی

درمان آلرژی از طریق دارو و ایمنی درمانی و یا اجتناب از آلودگی، خاک و غذا و دیگر مواد حساسیت‌زایی که گوش و بینی و گلو را تحت تاثیر قرار می‌دهد انجام می‌گیرد. متخصص (ENT) بیماری‌های مثل زکام بهاره، ورم غشاء مخاطی بینی هر ۲ نوع فصلی و دائمی، سینوزیت مزمن، التهاب حنجره، گلو درد، عفونت گوش میانی و سرگیجه را درمان می‌کند.

جراحی پلاستیک و جراحی ترمیمی صورت

درمان ناهنجاری‌های صورت و گردن و گوش از طریق جراحی زیبایی و ترمیمی. جراحی‌هایی که توسط شاخه‌ای از تخصص (ENT) انجام می‌‌شود شامل انحراف بینی، جراحی زیبایی بینی، لیفتینگ صورت، کام شکافته، افتادگی پلک، ریزش مو و انواع دفرمه شدن‌های دیگر درگوش.

سروگردن

این متخصص سر و گردن به تومورهای سرطانی و غیر سرطانی در سر و گردن بینی، سینوس‌ها، دهان، گلو، حنجره و قسمت بالای مری از جمله تیروئید و پاراتیروئید برآمدگی در گردن یا تیروئید، سرطان حنجره رسیدگی می‌کند.

لارینگولوژی یا حنجره شناسی

این حوزه ناهنجاری‌های گلو، شامل مشکلات و نارسایی صدا و بلع می‌شود. مواردی که این متخصص با آن‌ها سرو کار دارد شامل گلو درد، گرفتگی صدا یا سینه، اختالالات بلع، برگشت اسید معده یا همان رفلاکس، عفونت‌ها و تومورها هستند.

اتولوژی و نوروتولوژی چیست؟

بیماری‌های گوش شامل تروما یا آسیب، عفونت، تومورهای خوش خیم، اختلالات مسیر اعصاب که شنوایی انسان و تعادلش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این متخصص (ENT) با عفونت گوش، عفونت گوش خارجی، از دست دادن شنوایی، درد در ناحیه سر و صورت و گردن، زنگ زدن گوش، سرگیجه و سر و کار دارد.

متخصص گوش و حلق و بینی اطفال

متخصص (ENT) اطفال بیماری‌های کودکان با مشکلات خاص گوش و حلق و بینی مانند نقص سر و گردن در هنگام تولد و بیماری تاخیر تکامل را بررسی می‌کنند.

فلوشیپ راینولوژی – متخصص راینولوژی

راینولوژی مشکلات بینی و سینوس‌ها را بررسی می‌کند. مواردی که برای درمان آن‌ها باید به متخصص راینولوژی مراجعه کنید شامل اختلال سینوسی، خونریزی بینی، گرفتگی بینی، از دست دادن حس چشایی، پلیپ‌ها و تومورها می‌شوند .

متخصص گوش و حلق و بینی چگونه آموزش میبیند؟

در ایران پس از دریافت مدرک پزشکی عمومی وسپری کردن دوران طرح برای دریافت مدارج بالاتر بین دو تا چهار سال در یکی از مقاطع زیر فوق تخصص یا فلوشیپ دریافت می کنند:

  1. فوق تخصص اتولوژی و نورواتولوژی (گوش)
  2. فوق تخصص رینولوژی (بینی)
  3. فوق تخصص لانگولوژی (حلق)
  4. فوق تخصص جراحی سر و گردن
  5. فوق تخصص جراحی اندوسکوپیک سینوس 

 

در doctorpage بیابید: پزشک (متخصص بیماریهای گوش، حلق و بینی )

 

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

6 دیدگاه دربارهٔ «متخصص گوش و حلق و بینی چه کسی است؟»

  1. عبدالباسط

    بنده مشکل شنوایی همچنان مشکل صدا و مشکلات بینی دارم
    باید عرض کنم اینکه از افغانستان هستم مددت چهار سال میشود که گوشم هم کم می شنود وهم یک صدای دلخراش دارد خیلی بنده اذیت میکند همچنان صدایم خیلی پایین شده هیچ بلند صحبت کرده نمیتوانم اگر بخواهم بلند صحبت کنم گلو و شرم درد میکند.
    با عرض حرمت عبدالباسط

    1. با سلام و درود. شما در این زمینه میتوانید از پزشکان فوق تخصص اتولوژی و نورواتولوژی(گوش) جهت درمان خود بهره ببرید.

  2. سلام وقتتون بخیر
    بنده چند وقتی که سرگیجه دارم و بعد از مراجعه به پزشک التهاب گوش میانی تشخیص داده شده و مصرف انتی بیوتیک تجویز شد الان بعد از یک ماه همچنان سرگیجه دارم میتونید تو این زمینه بنده را راهنمایی کنید
    با تشکر

    1. با سلام و وقت بخیر. با توجه به مشکل توضیح داده شده پیشنهاد داده میشود که اول به متخصص گوش حلق بینی دیگر ، در صورت عدم درمان به یک متخصص مغز و اعصاب و نهایتا به یک متخصص چشم پزشک مراجعه فرمائید. دکتر پیج اوقات خوشی را برایتان آرزو میکند.

  3. سلام ببخشید من مادرم چند ماهه پیش مریض شد نمیدونم آنفولانزا بود چی بود خلاصه چند ماهه گلوش عفونت کرده نگاه که میکردیم یه نقطه های زرد اندازه عدس یا بزرگتر مثل عفونت دیده میشد تا جایی رسید که اصلا صداش در نمیومد تو قم پیش چنتا متخصص رفتیم هر کی یه چیز میگه یه عالمه هم دارو تجویز کردن دیابت شدید هم داره همه میگن ببرش تهران ولی نمیدونم کجا برم که جواب بده شمارو هم از گوگل پیدا کردم میشه منو راهنمایی کنید چکار کنم؟ ممنون میشم

    1. تیم پزشکی وبسایت دکترپیج

      باید به پزشک گوس و حلق وبینی یا پزشک داخلی مراجعه کنید که ما معرفی کرده ایم داخل لیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا