بهترین متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی تهران

بهترین دندان پزشک ترمیمی و زیبایی در تهران

متخصص دندانپزشکی ترمیمی چکار انجام میدهد؟

متخصص دندانپزشکی ترمیمی یا دندانپزشکی زیبایی ( specialist in restorative dentistry) شاخه‌ای است که به بهبود عملکرد و ظاهر دندان‌های فرد می‌پردازد. دندانپزشکی  آمیزه‌ای از هنر و علم است که باعث ایجاد زیبایی ظاهری (زیبایی شناسی)، سلامت دندان‌ها و سایر زمینه‌های مرتبط می‌شود؛ بنابراین در لفظ کلمه، همهٔ دندانپزشکان در تلاشند تا ظاهر افراد را زیبا سازند. در نتیجه لفظ دندانپزشکی زیبایی دیگر کاربرد ندارد زیرا آن‌ها در پی تبلیغ  فروش محصولات و صرفاً فقط زیبایی هستند. بعنوان مثال سفید کردن دندان یکی از این موارد است.

متخصص ترمیم دندان و دندانپزشکی ترمیمی

انجمن دندانپزشکان آمریکا این رشته را به عنوان رشته‌ای رسمی در زمینهٔ دندانپزشکی نمی‌پذیرد با این حال، بسیاری از دندانپزشکان، به خصوص در آمریکا و غرب، با انتخاب این شاخه، در کارهای تجاری و تبلیغاتی فعالیت می‌کنند. البته دو تخصص وجود دارد که رابطهٔ تنگاتنگی با دندانپزشکی زیبایی دارد و توسط انجمن دندانپزشکان آمریکا(ADA) به رسمیت شناخته شده و آن هم تخصص‌های ارتودنسی و پروتزهای درمانی (Prosthodontists) است که تحصیل در هر کدام از این رشته‌ها نیاز به مدرک دندانپزشکی عمومی دارد و میانگین سه سال طول می‌کشد.

متخصص دندانپزشکی زیبایی تمرکز اصلیش  بر زیباسازی و ترمیم دندانهای پوسیده خراب شده و یا دندانهایی که دچار تغییر رنگ شده اند، معطوف است. اصلاح طرح لبخند یکی از مواردی است که دردندانپزشکی زیبایی و دندانپزشکی ترمیمی مورد نظر دندانپزشکان قرار می گیرد. در این رابطه متخصصین به دنبال زیباسازی طرح لبخند بیمارانی می باشند که به علت خراب بودن دندانها یا جلو بودن لثه از حالت لبخند خود شکوه دارند. نهایتا با انجام عملیات زیباسازی و ترمیم، لبخند زیبا بر روی لبان بیمار می نشیند.

عملیاتی که برای زیباسازی و ترمیم دندانهای بیماران صورت می گیرد

  •  سفید کردن دندان‌ (بلیچینگ): سفید کردن دندان (بلیچینگ دندان) ، درمانی است که برای برطرف کردن تیرگی ها و رنگدانه هایی که به مرور زمان و براثر مواد رنگدانه دار مثل چای، قهوه، توت فرنگی و حتی گوجه فرنگی ایجاد می شوند را از بین می برد. حتی بعضی از بد رنگی های ژنتیکی را برطرف می کند و ظاهر دندان ها را زیباتر می کند. افزایش سن و عادت های غذا خوردن و عادت های روزانه مثل سیگار کشیدن، خوردن نوشابه های رنگی و ادویه ها هم می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود.
  • یکی از شایع‌ترین روش‌های بکارگرفته شده در دندانپزشکی زیبایی سفید کردن دندان است. با اینکه داروهای سفیدکنندهٔ دندان زیادی را بدون نسخه می‌توان ازداروخانه ها تهیه کرد، ولی موارد سفیدکننده‌ای که دندانپزشک بکار می‌برد، ماندگاری و سفیدکنندگی بیشتری را برای دندان‌های زرد زنگ بوجود می‌آورد.سفید کردن دندان در مطب به دو صورت (با لیزر و بدون لیزر) انجام می شود.
  • شکل دادن بهمینای دندان: پستی بلندی‌های آن را از بین می‌برد تا دندان‌ها زیباتر جلوه کنند. از این روش می‌توان برای نواحی کوچک دندان که شکسته شده‌اند، استفاده کرد. برداشت مینای دندان برگشت‌ناپذیر است و گاهی باعث این می‌شود که عاج دندان در معرض خطرات قرار بگیرد. این روش نام‌های دیگری مانند enameloplasty، odontoplasty، recontouring، reshaping، slenderizing و stripping دارد.

ایجاد طرح، که به آن شکل دادن دوبارهٔ دندان نیز می‌گویند، یکی از معدود درمان‌های فوری است که در دندانپزشکی زیبایی بکار می‌رود. ایجاد طرح دندان یا همان شکل دادن دوبارهٔ دندان، روشی برای تصحیح دندان‌های [کج و خمیده، دندان‌های شکسته، دندان‌های ترک دار و دندان‌هایی که روی هم درآمده‌اند، است که فقط در یک جلسه تصحیح می‌شود.

حتی این روش برای افرادی که ارتودنسی دارند نیز قابل استفاده‌است و برگشت‌ناپذیر است. چند میلی‌متر از دندان‌های زرد لایه برداری می‌شود. شکل دادن مجدد دندان معمولاً برای تغییر دادن طول، شکل و موقعیت دندان بکار می‌رود.

  • فیلینگ کامپوزیت: روشی است که در آن یک ترکیب دندانپزشکی مینا مانند، روی سطح دندان گذاشته می‌شود، شکل داده می‌شود و پس از سخت شدن، آن را پولیش می‌کنند.
  • مریلند بریج (دندان‌های مصنوعی): هستند که میان دو عاج دندان قرار داده می‌شود تا مکان دندانی که خالی است را پر کند. آن دو عاج، دندان مصنوعی را به دو دندان کناری متصل نگه می‌دارد. از این روش برای کسانی که یک یا چند دندانشان را از دست داده‌اند استفاده می‌شود. این نوع دندان مصنوعی مانند سایر دندان‌هایی مصنوعی، قابل برداشتن و گذاشتن نیستند.

در نواحی دندان که  فشار  کمتری را متحمل می‌شوند مانند دندان‌های جلویی، از مریلند بریج استفاده می‌شود. پل‌های پایه دار یا مریلند بریج باعث تصحیح گاز زدن و صحبت کردن می‌شود.

افراد دارای این پل‌های دندانی، الزام به رعایت جدی بهداشت دهان ودندان  دارند؛ گرچه، این دندان‌ها تا ده سال یا حتی بیشتر دوام می‌آورند.

  • لمینیت:  لایه‌هایی فرا- نازک هستند که از ترکیبات پرسلن ساخته شده‌اند و به‌طور مستقیم به دندان‌ها چسبانده می‌شوند.

لمینیت، گزینه‌ای برای بستن فضاها یا پنهان کردن دندان‌های زردرنگی که به روش‌های سفیدکنندگی پاسخ مناسب نمی‌دهند. روکش‌های فرا – نازک که ضخامتی درحدود ۰٫۱–۰٫۳mm دارند، بسیار مورد پسند قرار گرفته‌اند.

  • بلند کردن لثه: از روش‌های دندانپزشکی زیبایی است که لثه را بلند می‌کند و شکل می‌دهد. در این روش، لایه‌های لثه شکل داده می‌شوند که این عمل باعث می‌شود تا دندان‌های زیبا متقارن جلوه کنند. لثه‌های بیش از حد بزرگ در اثر عواملی مانند التهاب لثوی، داروهای خاص و ارتودنسی می‌تواند ایجاد شود.

استرداد گازگرفتن برای مریض‌هایی بکار می‌رود که دندان هایشان ساییده شده (امکان دارد که در اثر رفلاکس‌های اسیدی ایجاد شود)، توسط این روش می‌توانند به دندان هایشان دوباره، حجم و بعد ببخشند و یک لبخند زیبا به آنان هدیه کند . در این روش، گاهی اوقات چین و چروک‌های گوشهٔ لب از بین می‌رود و باعث ایجاد حس جوانی و کاهش نیاز به عمل جراحی پلاستیک  می‌شود.

مواد مورد استفاده در دندانپزشکی زیبایی

درگذشته برای پر کردن دندان ازطلا ، آمالگام و فلزهای دیگر و گاهی پرسلن استفاده می‌شده. اکنون، پر کردن دندان می‌تواند کاملاً با پرسلن انجام بگیرد که ظاهر دندان را بسیارطبیعی  جلوه می‌دهد. این مواد همرنگ با استفاده از مواد چسبنده رزین به ساختار دندان متصل می‌شوند. برخلاف آمالگام، این ماده کاملاً فاقد جیوه است.

بسیاری از دندانپزشکان متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ، مواد ترمیمی زیبایی را ارائه می‌دهند زیرا بیشتر مردم خواهان ترمیم دندان بسیار نزدیک به دندان طبیعی هستند. دندانپزشکی زیبایی، شیوه‌های جدید بسیاری را پوشش می‌دهد و مواد جدید دندانپزشکی به‌طور مداوم در حال ورود به این شاخه هستند.

کاندیدا های مناسب برای مراجعه به دندانپزشکی ترمیم

بیماران جوانتر به آسانی به درمان پاسخ می دهند وبه سرعت تمایل به  بهبود پیدا می کنند هرچند این همیشه صدق نمی کند .با این حال به طور کلی بیماران مسن تر با خطر بیشتری با هر روش پزشکی یا دندانپزشکی روبرو هستند.

به همین خاطر دربرنامه های درمانی برای بیماران مسن تر از روش های تهاجمی کمتری استفاده می شود .علاوه براین بیماران با مشکلات قلبی و بیماری های خاص ممکن است به ملاحظات خاصی قبل از درمان نیاز داشته باشند .

از این رو دندانپزشک شما باید تاریخچه بیماری یا سلامتی کامل و دقیق شما را به خوبی مطالعه کند.سپس از داروهای شما یک لیست تهیه کند تا در حین درمان با مشکل مواجه نشود .در هر حال حفظ نتایج پایدار پس از درمان های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی بستگی زیادی  به رعایت بهداشت کامل دهان و دندان از سوی شما و معاینات منظم و دوره ای دارد .

بیمارانی که نمی خواهند یا نمی توانند بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنند.همچنین کسانی که مصرف کنند ه مواد مخدر ،  سیگار یا الکل هستند نباید انتظار نتایج پایدار از درمان های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی را داشته باشند.

تفاوت متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

در اکثر موارد افرادی که متقاضی ساختن لبخند زیبا هستند به متخصص دندانپزشکی زیبایی مراجعه می‌کنند. اما گا‌هاً روند زیبا‌سازی دندان‌ها اولویت اصلی متخصص نیست. اگر دندان‌ها نیاز به ترمیم داشته باشند و پوسیدگی یا مشکلات دیگری داشته باشند باید حتماً قبل از اقدامات زیبایی مشکلات آن‌ها رفع شود. ترکیب این دو روش می‌تواند به نتیجه فوق‌العاده و البته سالم ختم شود.

دندانپزشکی ترمیمی روش‌هایی برای سلامت هر چه بیشتر دندان‌ها به کار می‌گیرد تا در ادامه‌ی این کار متخصص زیبایی هم روش‌های زیبایی را اعمال کند. ممکن است یک دندانپزشک هم در ترمیم و هم زیبایی تخصص داشته باشد و هر دو فرآیند را خودش انجام دهد.

دلایل مراجعه به دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

همانطور که می‌دانید مهمترین آلمانی که در زیبایی صورت نقش چشمگیری دارد داشتن دندان‌های سالم و زیبا است. امروزه متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی طیف وسیعی از خدمات را برای متقاضیان انجام می‌دهند از این رو هیچ مشکلی غیر قابل درمانی در این حوزه وجود ندارد.

به کمک متخصص دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی صاحب دندان‌هایی زیبا و سالم می‌شوید. اگر دچار مشکلات متعددی از قبیل پوسیدگی‌های دندانی، آسیب‌های دندانی مانند ترک، لب پر شدن دندان و غیره، کجی دندان‌ها، تغییر رنگ دندان‌ها و یا لثه، دندان‌ها با حالت غیر طبیعی و از دست دادن دندان‌ها هستید حتماً برای ترمیم آن‌ها به یک متخصص دندانپزشکی ترمیمی مراجعه کنید.

انواع روش‌های ترمیم دندان

متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی تنها اقدامات مربوط به زیبایی دندان را انجام نمی‌دهد. این متخصص تمامی خدمات مرتبط با ترمیم دندان از پر کردن ساده گرفته تا بیلداپ و بازسازی کامل دندان‌ها را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد.

پر کردن معمولی دندان

پر کردن ساده‌ دندان‌های پوسیده توسط دندانپزشک عمومی هم انجام می‌شود اما داشتن تخصص برای این کار باعث می‌شود تا به فاکتور‌های دیگری از قبیل نوع مواد استفاده شده، همرنگ بودن مواد با دندان، جنس دندان‌ها و… هم توجه شود.

اینله و انله

اینله و آنله دو روش اختصاصی برای ترمیم غیر مستقیم دندان‌ها هستند که تنها توسط متخصص ترمیمی و زیبایی دندان انجام می‌شوند. زمانی که سطوح جونده دندان‌های آسیاب و لبه‌های دندان دچار پوسیدگی شدید و گسترده شوند با این روش ترمیم می‌شوند.

بازسازی و بیلداپ دندان

زمانی که پوسیدگی سطح دندان بسیار شدید باشد پزشک متخصص ترمیمی و زیبایی از بیداپ و بازسازی استفاده می‌کند. در این روش برای بازسازی از کامپوزیت یا الگام استفاده می‌شود.

افزایش طول تاج

افرادی که طول تاج دندان‌های آن کوتاه باشد درمان افزایش طول تاج توسط متخصص ترمیمی برای او انجام می‌شود. در این روش پزشک متخصص مقداری از بافت لثه را بر می‌دارد و اندازه و طول واقعی دندان را بازیابی می‌کند. این کار بیشتر توسط متخصص لثه انجام می‌شود.

جراحی زیبایی لثه

گا‌هاً پزشک متخصص دندانپزشکی زیبایی زمانی که اقدام به اصلاح طرح لبخند می‌کند مشکلات لثه را در فرد تشخیص می‌دهد. قبل از هر گونه اقدام زیبایی باید متخصص لثه یا متخصص ترمیمی مشکلات لثه را رفع کند. مثلاً افرادی که دچار لبخند لثه‌ای زیاد هستند می‌توانند قبل از انجام اقدامات زیبایی آن را اصلاح کنند. روش‌های جراحی لثه متنوع هستند فرنکتومی، لیفت لثه یا جراحی کانتورینگ لثه برخی از روش‌های رایج هستند که با توجه به نوع مشکل و شدت آن پزشک متخصص روش مناسب را انتخاب می‌کند.

 

در doctorpage بیابید: پزشکان (متخصص دندانپزشکی ترمیمی)

 

بیشتر بدانیم:

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا