وزوز گوش نشانه چیست؟

وزوز گوش نشانه چیست؟

وزوز گوش به حالتی گفته می‌شود که فرد صدای زنگ یا صداهای دیگری را در یک یا هر دو گوش خود می‌شنود. صدایی که هنگام وزوز گوش شنیده می‌شود، ناشی از صدای خارجی نیست و افراد دیگر نمی‌توانند آن را بشنوند. وزوز گوش یک مشکل رایج است و حدود 15 تا 20 درصد افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وزوز گوش به ویژه در افراد مسن شایع است.

وزوز گوش معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه‌ای مانند کم شنوایی مرتبط با افزایش سن، آسیب گوش یا مشکل در سیستم گردش خون ایجاد می‌شود. در ادامه به بررسی کامل این مشکل و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش معمولاً به عنوان صدای زنگ در گوش توصیف می‌شود، اما می‌تواند صدای غرش، کلیک، خش خش یا وزوز نیز باشد. این صدا ممکن است بلند یا کم باشد. ممکن است آن را در یک یا هر دو گوش بشنوید. تقریباً 10 درصد از جمعیت بزرگسال حداقل پنج دقیقه وزوز گوش را تجربه کرده‌اند.

 

وزوز گوش
وزوز گوش چیست؟

چه چیزی باعث وزوز گوش می‌شود؟

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلند شایع‌ترین علت وزوز گوش است. این صدا باعث آسیب دائمی به سلول‌های حساس به صدای حلزون گوش(عضوی مارپیچی شکل در گوش داخلی) می‌شود. نجارها، خلبانان، نوازندگان راک و کارگرانی که با تجهیزات پرسر و صدا کار می‌کنند و همچنین افرادی که به طور مکرر به موسیقی با صدای بلند گوش می‌دهند در معرض خطر ابتلا به وزوز گوش هستند. قرار گرفتن در معرض یک صدای ناگهانی بسیار بلند نیز می‌تواند باعث وزوز گوش شود.

مطالب مرتبط: بهترین فوق تخصص گوش و حلق و بینی در تهران

شرایط و بیماری‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند منجر به وزوز گوش شوند، از جمله:

  • انسداد گوش به دلیل تجمع موم، عفونت گوش یا تومور خوش‌خیم عصب
  • برخی داروها به‌ویژه آسپرین، انواع مختلفی از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدالتهاب، دیورتیک‌های حلقوی، داروهای ضد افسردگی و همچنین داروهای کینینی. (جالب است بدانید که وزوز گوش یکی از عوارض جانبی رایج برای حدود 200 داروی بدون نسخه است.)
  • روند طبیعی پیری که می‌تواند باعث زوال حلزون یا سایر قسمت‌های گوش شود.
  • بیماری منیر که قسمت داخلی گوش را درگیر می‌کند.
  • اتواسکلروز، بیماری که منجر به سفت شدن استخوان‌های کوچک گوش میانی می‌شود.
  • سایر شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات گردش خون، کم خونی، آلرژی، کم کاری غده تیروئید، بیماری خود ایمنی و دیابت.
  • مشکلات گردن یا فک، مانند سندرم مفصل گیجگاهی فکی(TMJ).
  • آسیب به سر و گردن

در بعضی افراد، مصرف الکل، سیگار کشیدن، نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا خوردن غذاهای خاص می‌تواند باعث بدتر شدن وزوز گوش شود. به دلایلی که هنوز کاملاً برای محققان مشخص نیست، به نظر می‌رسد استرس و خستگی وزوز گوش را بدتر می‌کند.

 

علائم وزوز گوش

 

ریسک فاکتورهای وزوز گوش

از ریسک فاکتورهای وزوز گوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرار گرفتن در معرض صدای بلند ناشی از کار، کنسرت، مواد منفجره و غیره.
  • سیگار کشیدن
  • جنسیت، مردان بیشتر از زنان دچار وزوز گوش می‌شوند.
  • از دست دادن شنوایی
  • سن، افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به وزوز گوش هستند.

علائم وزوز گوش

وزوز صدایی درونی است که می‌تواند متناوب یا مداوم، در یک یا هر دو گوش، کم یا بلند باشد.

افرادی که دچار وزوز گوش می‌شوند، شنیدن صداهای مختلفی مانند صدای سوت، جیک جیک، کلیک، جیغ، خش‌خش، غرش، وزوز، تپش، هق هق را گزارش کرده‌اند.

حجم صدا می‌تواند نوسان داشته باشد. وزوز گوش اغلب در شب یا در زمان‌هایی که همه‌جا آرام است، بیشتر شنیده می‌شود.

تشخیص وزوز گوش

زمانی که به پزشک متخصص مراجعه کنید، او در مورد سابقه پزشکی و در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید، از جمله مکمل‌ها، سوال خواهد کرد. در ادامه او یک آزمایش شنوایی انجام می‌دهد، سر و گردن شما را معاینه می‌کنند و به داخل گوش‌های شما نگاه می‌کنند. آنها ممکن است از شما بخواهند که فک خود را ببندید، چشمان خود را حرکت دهید و گردن، بازوها و پاهای خود را حرکت دهید. اگر وزوز گوش هنگام حرکت بدتر شود، ممکن است دلیل آن راحت‌تر پیدا شود.  همچنین ممکن است به سی تی اسکن یا ام آر آی نیاز داشته باشید.

 

نشانه های وزوز گوش

 

 درمان وزوز گوش

درمان وزوز گوش با توجه به عامل مولد آن متفاوت است.

اگر یک دارو محرک وزوز گوش باشد، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که مصرف آن را متوقف کنید یا از داروی دیگری استفاده کنید. هرگز بدون مشورت با پزشک دارو را قطع نکنید.

اگر یک مشکل سلامتی مانند فشار خون بالا دلیل آن باشد، پزشک می‌تواند برای درمان آن به شما کمک کند. اغلب، زمانی که این شرایط را تحت کنترل قرار دهید، وزوز گوش بهبود می‌یابد.

اگر مشکل تجمع بیش از حد جرم گوش باشد، پزشک می‌تواند با شستشو گوش این مشکل را رفع کند. یادتان باشد که هرگز نباید برای تمیز کردن گوشتان از گوش پاک‌کن استفاده کنید.

سایر گزینه‌های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سمعک

این دستگاه‌ها می‌توانند به کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن و وزوز گوش کمک کنند. سمعک صداهایی را که باید بشنوید بلندتر می‌کند و شنیدن صدای وزوز و زنگ را سخت‌تر می‌کند.

1. ماسکرهای صدا

این ماسکرها در داخل یا پشت گوش قرار می‌گیرند تا صدای کم و ثابتی ایجاد کنند. این صدا باعث می‌شود که دیگر وزوز گوش شنیده نشود.

۲. تکنیک‌های آرام‌بخش

اگر زمانی که استرس دارید، وزوز گوشتان بدتر می‌شود. ممکن است پزشک راه‌هایی برای کاهش نگرانی و استرس به شما پیشنهاد دهد. راه‌هایی مانند ورزش، تنفس عمیق یا بیوفیدبک.

۳. داروها

چندین دارو وجود دارد که در درمان وزوز گوش بسیار خوب عمل می‌کنند. از جمله برخی هورمون‌ها، داروهای بی‌حس‌کننده موضعی و داروهای ضد اضطراب. در صورتی که پزشک تشخیص دهد این داروها برای شرایط شما مناسب هستند، آنها را برای شما تجویز می‌کند.

 

همچنین در دکترپیج بخوانید: متخصص گوش و حلق و بینی کیست؟

پیشگیری از وزوز گوش

در بسیاری از موارد، وزوز گوش نتیجه چیزی است که نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. با این حال، برخی اقدامات احتیاطی می‌تواند به جلوگیری از انواع خاصی از وزوز گوش کمک کند.

۱ – از محافظ گوش استفاده کنید.

با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند می‌تواند به اعصاب گوش آسیب برساند و باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش شود. سعی کنید قرار گرفتن در معرض صداهای بلند را محدود کنید و اگر نمی‌توانید از صداهای بلند اجتناب کنید، از محافظ گوش استفاده کنید.

اگر از اره استفاده می‌کنید، موسیقی‌دان هستید، در صنعتی کار می‌کنید که از ماشین آلات با صدای بلند استفاده می‌کند یا از سلاح گرم(مخصوصاً تپانچه یا تفنگ ساچمه‌ای) استفاده می‌کنید، همیشه از محافظ گوش استفاده کنید.

 

راه های پیشگیری از وزوز گوش

 

۲ – صدا را کم کنید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض موسیقی بلند بدون محافظ گوش یا گوش دادن به موسیقی با صدای بسیار بالا از طریق هدفون می‌تواند باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش شود.

۳ – مراقب سلامت قلب و عروق خود باشید.

ورزش منظم، تغذیه صحیح و انجام اقدامات دیگر برای حفظ سلامت رگ‌های خونی می‌تواند به جلوگیری از وزوز گوش مرتبط با چاقی و اختلالات عروق خونی کمک کند.

۴ – مصرف الکل، کافئین و نیکوتین را محدود کنید.

این مواد، به ویژه زمانی که بیش از حد استفاده شوند، می‌توانند بر جریان خون تأثیر بگذارند و باعث ابتلا به وزوز گوش شوند.

اگر وزوز گوش از بین نرود چه؟

برخی افراد متوجه می‌شوند که وزوز گوش آنها نه تنها از بین نمی‌رود بلکه بدتر می‌شود. در برخی موارد ممکن است آن‌قدر شدید شود که شنیدن، تمرکز یا حتی خوابیدن را برای فرد مشکل کند. پزشک به شما کمک خواهد کرد تا راه‌هایی را برای کاهش شدت صدا و تأثیر آن بر زندگی شما بیابد.

جمع بندی

اولین کاری که باید پس از ابتلا به وزوز گوش انجام دهید، این است که به سرعت به یک دکتر فوق تخصص وزوز گوش مراجعه کنید. در بسیاری از موارد وزوز گوش درمان می‌شود و یا به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

لطفا اگر تجربه درمان وزوز گوش را دارید ، در پائین همین مقاله به اختصار به اشتراک بگذارید.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/tinnitus/symptoms-causes/syc-20350156

https://www.nidcd.nih.gov/health/tinnitus

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/understanding-tinnitus-basics

https://www.medicalnewstoday.com/articles/156286#risk_factors

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا