سرطان سینه و درد کتف

سرطان سینه و درد کتف

درد در ناحیه کتف یکی از شکایات رایج در میان افراد است که می تواند ناشی از علل متعددی باشد. اگرچه در اکثر موارد، سرطان سینه و درد کتف ارتباطی باهم ندارند، اما در برخی مواقع می‌تواند نشانه‌ای از گسترش سرطان به بافت‌ها و استخوان‌های اطراف کتف باشد. زمانی‌که سلول‌های سرطانی پستان به استخوان‌های کتف منتشر می‌شوند، باعث التهاب، درد و تخریب استخوان‌ها می‌گردند. عوارض جانبی درمان‌ سرطان و همچنین گسترش سرطان به غدد لنفاوی زیربغل با ایجاد فشار بر اعصاب کتف و می‌توانند سبب درد کتف در  سرطان سینه شوند. در این مقاله به بررسی ارتباط بین سرطان سینه و درد کتف، علل احتمالی و نکات قابل توجه آن می‌پردازیم.

سرطان سینه و نشانه‌های آن

سرطان پستان نوعی بیماری است که طی آن، سلول‌های پستان به طور غیرطبیعی و شدید  رشد کرده و توده‌ای به نام تومور ایجاد می‌کنند. اگر این تومورها درمان نشوند، ممکن است از بافت پستان به نقاط دیگر بدن مانند استخوان، کبد یا ریه‌ها منتشر شوند. عوامل خطرزای ابتلا به این سرطان عبارت‌اند از: افزایش سن، سابقه خانوادگی، جهش‌های ژنتیکی، قاعدگی زودرس، یائسگی دیررس، مصرف الکل و چاقی. درمان سرطان پستان بسته به نوع و مرحله آن  می‌تواند شامل جراحی، رادیوتراپی، شیمی‌درمانی، هورمون‌درمانی و داروهای هدفمند باشد. تشخیص زودهنگام این سرطان می‌تواند باعث درمان موفقیت‌آمیز آن شود. علائم هشداردهنده‌ای که ممکن است نشانه‌ای از سرطان پستان باشند عبارت‌اند از:

  • توده یا برآمدگی جدید در پستان یا زیربغل
  • درد در هر قسمت از پستان و کتف
  • ضخیم یا متورم‌شدن قسمتی از بافت پستان
  • تغییر در بافت پوست پستان مانند تحریک‌پذیری، چروکیدگی یا قرمزی
  • ترشح غیرطبیعی از نوک پستان مانند خونریزی یا ترشحات دیگر به‌جز شیر مادر
  • تغییر در اندازه، شکل یا موقعیت پستان

این علائم ممکن است با سایر بیماری های غیر سرطانی نیز مشابهت داشته باشند، اما در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها، مراجعه به پزشک ضروری است.

مطالب مرتبط: فوق تخصص جراح پستان

آیا درد کتف می‌تواند نشانه علامت سرطان باشد؟

اگرچه بین سرطان سینه و درد کتف ارتباط همیشگی وجود ندارد اما می‌تواند گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از سرطان پستان باشد. زمانی که سرطان پستان به مراحل پیشرفته‌تری می‌رسد، سلول‌های سرطانی ممکن است از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به نقاط دیگر بدن منتشر شوند که به آن متاستاز گفته می‌شود. بااین‌حال در موارد نادری، ارتباطی بین سرطان سینه و درد کتف وجود دارد و درد شانه می‌تواند علامت سرطان پستان باشد.

ارتباط درد کتف و سرطان سینه

گسترش سرطان پستان در کتف

سرطان پستان می‌تواند از طریق سیستم لنفاوی یا جریان خون به نواحی مختلف بدن، از جمله شانه، متاستاز دهد. غدد لنفاوی زیربغل و اطراف ترقوه یکی از شایع‌ترین محل‌های متاستاز سرطان پستان است، زیرا سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق عروق لنفاوی پستان به این ناحیه منتقل شوند. اگر سرطان به شانه متاستاز کند، اغلب بافت‌های نرم؛ مانند عضلات، استخوان و پوست را درگیر می‌کند. تشخیص زودهنگام با تصویربرداری و بیوپسی برای شروع به‌موقع درمان ضروری است. گزینه‌های درمانی شامل رادیوتراپی، جراحی، شیمی‌درمانی و داروهای هدفمند است و هدف اصلی درمان کنترل رشد سرطان و طولانی کردن بقای بیمار است.

علل احتمالی درد کتف در سرطان سینه

سرطان پستان هم به‌خاطر خود بیماری و هم به دلیل درمان آن می‌تواند باعث درد کتف و شانه شود. برخی از علل اصلی درد شانه که می‌تواند با سرطان پستان مرتبط باشد عبارت‌اند از:

  • گسترش سرطان به استخوان‌ها: یکی از شایع‌ترین مکان‌های گسترش سرطان پستان، استخوان است. در افراد مبتلا به سرطان پستان مراحل اولیه، استخوان‌ها رایج‌ترین محل برای اولین متاستاز هستند. زمانی که استخوان‌ها توسط تومور رشدیافته از گسترش سلول‌های سرطانی تضعیف می‌شوند، درد ایجاد می‌شود. برخلاف درد عضلانی معمول ناشی از استفاده بیش از حد یا فرسودگی، درد استخوانی باعث درد ضربان‌دار یا درد عمیق می‌شود.
  • درگیری غدد لنفاوی زیربغل: سرطان پستان اغلب به غدد لنفاوی زیر بغل (غدد لنفاوی زیربغلی) گسترش می‌یابد. غدد لنفاوی بزرگ شده می‌توانند بر روی اعصاب فشار وارد کنند و باعث درد شانه شوند.
  • التهاب و آسیب تاندون‌ها: برخی از درمان‌های سرطان پستان مانند رادیوتراپی می‌توانند باعث التهاب و آسیب به تاندون‌های مانع چرخش در شانه شده و منجر به التهاب تاندون و درد شوند.
  • یخ‌زدگی شانه: این شرایط نیز با نام یخ‌زدگی شانه شناخته می‌شود و باعث ضخیم و محدودشدن کپسول مفصل شانه می‌شود. این منجر به محدودیت حرکتی و درد می‌شود. می‌تواند پس از جراحی و رادیوتراپی سرطان پستان رخ دهد.
  • درد منتقله: تأثیر سرطان پستان بر اعصاب دیواره قفسه سینه، زیربغل یا گردن می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه شانه شود حتی بدون گسترش مستقیم.
  • گرفتگی عضلانی: عدم تعادل عضلات اطراف مفصل شانه ناشی از رادیوتراپی یا جراحی می‌تواند باعث گرفتگی و درد شود.
  • وضعیت نامناسب بدن: پس از جراحی سرطان پستان، وضعیت نامناسب بدن به دلیل عدم استفاده از دست درگیر می‌تواند باعث ایجاد کشش در مفصل شانه شود.

علت اختصاصی بستگی به مورد فردی بیمار دارد و شدت درد از خفیف تا شدید متغیر است و در صورت بروز درد مداوم یا شدید در ناحیه کتف، باید سریعاً تحت معاینه پزشکی قرار گرفت تا ارتباط احتمالی سرطان سینه و درد کتف، مشخص و درمان مناسب انجام شود.

سرطان سینه

راه‌های درمان درد کتف

شانه شما بیشترین دامنه حرکتی را در بین مفاصل بدنتان دارد و در بسیاری از فعالیت‌ها استفاده می‌شود. سرطان سینه و درد کتف می‌تواند بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد و انجام کارهای روزمره، مرتبط با کار و مراقبت‌های شخصی را دشوار کند. خوشبختانه امروزه می‌توانید از روزهای اول پس از جراحی تمرین‌های ساده‌ای را شروع کرده و در طول رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی ادامه دهید. مشاوره با فیزیوتراپیست قبل از شروع می‌تواند مفید باشد. در ادامه راهکارهایی را برای افرادی که سرطان سینه و درد کتف دارند، بیان می‌کنیم:

  • فیزیوتراپی – کار با یک فیزیوتراپیست می‌تواند به بهبود محدوده حرکتی و تقویت عضلات اطراف مفصل شانه کمک کند. کشش‌ها و تمرینات ملایم توصیه می‌شود.
  • ماساژ – ماساژدرمانی می‌تواند به آرامش عضلات منقبض و کاهش درد و سفتی شانه کمک کند.
  • درمان با گرما یا سرما – استفاده از بالش گرما یا کمپرس یخ بر روی شانه می‌تواند التهاب را کاهش داده و درد را تسکین دهد. بین گرما و سرما متناوباً جابه‌جا کنید.
  • دارو – مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا NSAIDها می‌توانند به مدیریت درد شانه کمک کنند. برای دردهای شدید ممکن است نیاز به داروهای تجویزی قوی‌تر باشد.
  • اصلاح وضعیت بدن – حفظ وضعیت صحیح بدن، فشار از روی شانه درگیر را برمی‌دارد. از خم‌شدن یا تکیه‌دادن به‌طرف دردناک پرهیز کنید.
  • وسایل حمایتی – پوشیدن بریس سبک شانه یا باند پشتیبان مفصل را ثابت نگه داشته و به آن استراحت می‌دهد. فقط برای دوره‌های کوتاه‌مدت استفاده کنید.
  • تکنیک‌های آرام‌سازی – تمریناتی مثل یوگا، مراقبه، تنفس عمیق می‌توانند عضلات را آرام کرده و تنش شانه را کاهش دهند.
  • طب سوزنی – برخی بیماران می‌یابند طب سوزنی می‌تواند به طور مؤثری درد شانه مرتبط با درمان سرطان پستان را کاهش دهد.

حتماً اگر درد شانه ادامه داشت یا بدتر شد، با پزشکتان مشورت کنید. آن‌ها ممکن است گزینه‌های تخصصی‌تری برای مدیریت سرطان سینه و درد کتف ارائه دهند یا شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهند.

سخن پایانی

که اگرچه درد کتف به طور معمول جزء علائم اولیه سرطان سینه به‌حساب نمی‌آید، اما در مواردی که سرطان سینه منتشر شده و به استخوان‌ها و بافت‌های اطراف کتف گسترش پیدا کرده باشد، می‌تواند باعث درد در ناحیه کتف شود؛ بنابراین در صورت مشاهده سرطان سینه و درد کتف، حتماً پیگیری‌های لازم انجام شود و بیمار برای برسی ارتباط احتمالی سرطان سینه و درد کتف به پزشک مراجعه نماید تا در صورت تشخیص،  درمان به‌موقع انجام شود.

منابع و مآخذ

  1. https://www.verywellhealth.com
  2. https://www.breastcancertrials.org.au
  3. https://www.healthdirect.gov.au
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
  5. https://www.healthline.com

 

در doctorpage بیابید:  پزشک (بهترین جراح سینه)

 

 *دکتر پیج، همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب* 

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا