بهترین فوق تخصص اعصاب و روان کودکان در تهران

بهترین فوق تخصص اعصاب و روان کودکان در تهران

امروزه با بالا رفتن سطح آگاهی جامعه، دید والدین به روانپزشکی کودک و نوجوان بازتر شده است. در گذشته والدین فکر می‌کردند که خود به تنها می‌توانند از پس تربیت فرزند خود بربیایند. البته این عقیده تا حدودی درست است.

گاهی اوقات والدین دانش و تخصص لازم برای رویارویی و رفع مشکلات رشدی، ذهنی و رفتاری فرزند خود را ندارند. در این شرایط است که مراجعه به روانپزشک کودک و نوجوان اهمیت خود را نشان می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم به اهمیت روانپزشکی کودک و نوجوان و معرفی ۱۰ عدد از بهترین روانپزشکان کودکان و نوجوانان در تهران بپردازیم.

روانپزشکی کودکان چیست؟

روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشی است که در آن به تشخیص و درمان از اختلالات رشدی، روانی و رفتاری در این دوره می‌پردازد. متأسفانه امروزه اختلالات ذهنی و روانی در میان کودکان و نوجوانان به وفور دیده می‌شود. ویژگی‌های روانی افراد در سن کودکی و نوجوانی با ویژگی‌های روانی آن‌ها در سن بزرگسالی متفاوت هستند. به همین دلیل است که روانپزشکی کودک و نوجوان از روانپزشکی بزرگسالان متمایز است.

روانپزشکی کودک و نوجوان به مشکلات و اختلالات گسترده‌ای پرداخته است. اختلالات مربوط به یادگیری، بیش فعالی، اوتیسم، وسواس فکری، پرخاشگری، شب ادراری، اختلالات اضطراب، وسواس، افسردگی، اعتیاد و… جزء این مشکلات هستند. متأسفانه امروزه برخی از جوانان به مواد مخدر‌هایی همانند گل اعتیاد پیدا می‌کنند. طی کردن دوره‌های روانپزشکی کودک و نوجوان برای حل کردن این مشکل ضروری است.

شاید برای بسیاری از والدین سؤال باشد که چه زمانی بهتر است از دانش روانپزشکی کودک و نوجوان بهره ببریم؟ در صورت مشاهده برخی از علائم مشکوک در کودک و عدم توانایی در حل مشکلات فرزندتان لازم است فوراً به روانپزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • پرخاشگری
  • تغییر عادات غذا خوردن
  • گوشه‌گیری
  • عدم توانایی در ایجاد ارتباط سازنده
  • تلاش برای آسیب رساندن به خود یا دیگران
  • کمبود انرژی
  • نداشتن ذوق و انگیزه
  • افت شدید تحصیلی
  • و….

متخصص اعصاب و روان کودکان چه کسی است؟

در روانپزشکی کودک و نوجوان، متخصص اعصاب و روان، پزشکانی هستند که دوره تخصص خود را در زمینه روانپزشکی طی کرده‌اند. پزشک متخصص، بعد از طی کرده دوره عمومی دکترای خود، وارد رشته روانپزشکی یا اعصاب و روان می‌شود. در واقع این پزشکان قادر به تشخیص انواع اختلالات روانی، ذهنی، رشدی و رفتاری هستند.

همچنین متخصص اعصاب و روان کودکان می‌تواند انواع راهکار‌های درمانی را جهت درمان و عدم پیشرفت این اختلالات به کار گیرد. دوره کودکی و نوجوانی یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی هر فرد می‌باشد که تغییرات عصبی و اجتماعی زیادی در آن رخ می‌دهند. روانپزشکان کودک بر تمامی این تغییرات آگاه بوده و می‌توانند ارتباط خوبی با بیمار خود برقرار کنند.

برای مشاهده لیست بهترین فوق تخصص اعصاب و روان کودکان در تهران بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

پدید آمدن ارتباط سازنده و صحیح به درمان هرچه سریع‌تر اختلال موجود کمک می‌کند. متخصص اعصاب و روان در روانپزشکی کودک و نوجوان از انواع روش‌های درمانی مانند روان درمانی، دارو درمانی و شوک درمانی بهره می‌برد. البته استفاده از دارو درمانی جهت رفع مشکلات و اختلالات روانی شایع‌تر می‌باشد. اما نیازی نیست بابت تجویز دارو نگران باشید. زیرا پزشکان تنها دارو‌های بدون عوارض را در دوز‌های بسیار کم برای بیماران تجویز می‌کنند.

فوق تخصص روانپزشک کودک و نوجوان چه کسی است؟

فوق تخصص روانپزشک کودک و نوجوان، پزشکی است که مدرک فوق تخصص خود را در زمینه روانپزشکی کودک و نوجوان دریافت کرده است. این پزشکان پس از طی کرده دوره دکترای عمومی خود، دوره تخصص خود را در رشته اعصاب و روان گذرانده‌اند. سپس جهت دریافت مدرک فوق تخصص خود، در رشته روانپزشکی کودک و نوجوان پذیرفته شده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که پزشکان فوق تخصص نسبت به متخصص‌ها دانش، تخصص و تجربه بیشتری در زمینه روان پزشکی مربوط به کودکان دارند. به همین دلیل بهتر است در صورت نیاز حتماً به فوق تخصص اعصاب و روان کودکان و نوجوانان مراجعه کنید.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در وهله اول لازم است که به کار خود علاقه داشته و آن را با دلسوزی انجام دهد. وقت گذاشتن کامل برای شنیدن حرف‌های کودک و خانواده او و همچنین درک درست مسائل بسیار مهم است. روانپزشک خوب باید به روابط اجتماعی کودک و نحوه بهبود آن‌ها توجه داشته باشد. آگاه‌سازی والدین در چگونگی برخورد با کودک و رفتار با او بسیار حائز اهمیت است. پزشک باید سعی کند تا جای ممکن دارو‌های کم عارضه با دوز کم را برای بیمار کودک و نوجوان خود تجویز کند. توجه به تمامی این موارد در نحوه انتخاب فوق تخصص اعصاب و روان مهم می‌باشند.

تفاوت روانپزشک کودکان با روانشناس کودکان در چیست؟

در حوزه روانپزشکی کودک و نوجوان پزشکان و کارشناسان مختلفی دخیل هستند. روانپزشکان و روانشناسان جزء این افراد می‌باشند. اما بسیاری از والدین و مراجعین محترم اطلاع زیادی در مورد حوزه فعالیت روانپزشک و روانشناس ندارند. در واقع آنان فکر می‌کنند که روانپزشک و روانشناس یکی هستند اما این طور نیست. به همین دلیل در این بخش می‌خواهیم به تفاوت روانپزشک و روانشناس بپردازیم.

روانپزشک کودکان، پزشکی است که در زمینه روانپزشکی کودک و نوجوان فعالیت دارد. این فرد بعد از طی کردن دوره عمومی دکترای خود، تخصص و فوق تخصص خود را در زمینه روانپزشکی کودک دریافت کرده است. بنابراین این افراد پزشکانی هستند که اجازه تجویز دارو را دارند. همچنین روانپزشکان می‌توانند روش‌هایی مانند شوک درمانی را اجرا کنند.

روانشناسان یک دوره تخصصی مبنی بر آموزش در زمینه شناخت رشد ذهنی، روانی، جسمی و هیجانی کودکان می‌گذرانند. همچنین در این دوره با انواع متد‌های روان درمانی آشنایی پیدا می‌کنند. بنابراین روانشناسان اجازه تجویز دارو و به کار بردن روش‌های دیگر درمانی را ندارند.

البته در حوزه روانپزشکی کودک و نوجوان، روانشناسان نیز نقش بسیار مؤثری دارند. یعنی دریافت روش‌های روان درمانی در کنار دارو درمانی و گاهی اوقات شوک درمانی می‌تواند میزان موفقیت درمان را افزایش دهد. در نتیجه این روش‌ها مانند مکمل هم عمل کرده و به یک اندازه در درمان اختلالات روانی و ذهنی مؤثر هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله به اهمیت روانپزشکی کودک و نوجوان و معرفی بهترین روانپزشکان کودکان در تهران پرداختیم. فراموش نکنید که مشکلات و اختلالات ذهنی و روانی به اندازه مشکلات جسمی مهم هستند. بنابراین با مشاهده کوچکترین علائم مشکوک در فرزند خود بهتر است هر چه زودتر به بهترین روانپزشک کودک مراجعه نمایید. زیرا تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند شانس موفقیت روش‌های درمانی را به صورت قابل توجهی افزایش دهد.

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

1 دیدگاه دربارهٔ «بهترین فوق تخصص اعصاب و روان کودکان در تهران»

  1. بازتاب: خود بزرگ بینی (خودشیفتگی) در کودکان نشانه چیست؟ - سایت زندگی ما ( روانشناسی مجیب )

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا