بهترین دکتر جراح مغز و اعصاب تهران

بهترین جراحان مغز و اعصاب تهران

جراح مغز و اعصاب کار درمان بسیاری از بیماری‌های سیستم عصبی، ستون فقرات، نخاع و اعصاب پیرامونی را انجام می‌دهد. بیشترین فعالیت این پزشکان جراحی کردن بیمارانی است که با روش‌های غیرجراحی بیماری آن‌ها کنترل و درمان نشده است. بیشتر اختلالات مغزی که در اثر کهولت سن، سانحه، تومور، عفونت و… ایجاد می‌شوند باید با روش جراحی درمان شوند. اما این جراحی توسط متخصص مغز و اعصاب انجام نمی‌شود و باید بهترین متخصص جراح مغز و اعصاب بیمار را جراحی کند.

جراحان مغز و اعصاب تسلط کاملی روی جراحی‌های مغزی دارند و می‌توانند جراحی‌های پیچیده را به خوبی انجام دهند. این جراحان روش‌های جراحی مختلف را با توجه به نوع عارضه و سن فرد انتخاب می‌کنند. دانش و تجربه بالا و داشتن تخصص در مورد هر کدام از روش‌های جراحی یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های جراحان اعصاب می‌باشد. در این مقاله ابتدا لیستی از بهترین دکتر جراح مغز و اعصاب تهران را به شما معرفی خوایم کرد.

 

1. دکتر کیسان موذنی

متخصص و جراح مغز و اعصاب – دیسک و ستون فقرات

بورد تخصصی جراحی مغز واعصاب از دانشگاه تهران

جراحی لیزری دیسک کمر و گردن

جراحی تنگی کانال نخاعی ( کمر و گردن)

جراحی انواع تومورهای مغزی

جراحی انواع تومور های نخاعی

جراحی آندوسکوپیک مغز

درمان انواع سردرد

درمان انواع بیماری های اعصاب محیطی

آدرس مطب خیابان جردن – بالاتر از اسفندیار – کوچه تندیس – کلینیک بیمارستان فوق تخصصی تندیس
شماره تماس 09902591308

2. دکتر رضا جاودانی

دکتر رضا جاودانی جراح مغز، نخاع و ستون فقرات بورد تخصصی جراحی مغز و اعصاب عضو انجمن نورو اسپاین عضو انجمن جراحان ستون فقرات. جراحی تومورهای مغز و نخاع جراحی دیسک کمر و گردن جراحی بدشکلی های ستون فقرات جراحی های اعصاب محیطی جراحی خونریزی های مغزی جراحی شکستگی های…

خدمات:

تنگی کانال نخاع

آسیب ستون فقرات

جراحی انحراف ستون فقرات

تومور نخاع

تومور مغزی

جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک گردن

آدرس مطب سعادت اباد خیابان فرحزادی روبریو اریکه ایرانیان کوچه عباسی اناری پلاک ۵۱ واحد
شماره تماس 09901554070

3. دکتر حسن محمدی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

جراحی اعصاب محیطی و سندرم تونل کارپال

درمان توانبخشی ضایعات مغزی و نخاعی

جراحی دیسک با لیزر

مدرس دانشگاه

جراح مغز و اعصاب بیمارستان توانبخشی رفیده

آدرس مطب تهران، میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، بعد از چهارراه فلسطین، کلینیک بیمارستان ساسان
شماره تماس 02188965170

4. دکتر عبدالله خان فخرایی طهرانی

متخصص جراحی مغز و اعصاب دیسک و ستون فقرات

آدرس مطب تهران، میدان ونک، خیابان ولی عصر شمالی، جنب بانک مسکن، خیابان شریفی، پلاک 61، واحد 6
شماره تماس 02188665451

5. دکتر مهدی فرخی

دکتر فرخی، بخش ویژه جراحی مغز و اعصاب و انجام عمل های سنگین و پیچیده تومور در شهرستان پاکدشت را برای اولین بار راه اندازی کرده اند. ایشان بیش از 10 سال تجربه جراحی موفق بدون عارضه داشته اند و عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب ایالات متحده آمریکا هم هستند.

خدمات:

درمان صرع

درمان آلزایمر

درمان میگرن

نوار مغز

نوار عصب و عضله

آدرس مطب تهران، بلوار میرداماد، جنب برج های اسکان، مرکز جراحی میرداماد، پلاک 367، طبقه ی دوم
شماره تماس 02125015674

6. دکتر علی زینلی

دکتر علی زینلی

دکتز زینلی، متخصص جراحی مغز و اعصاب دیسک و ستون فقرات هستند و دارای رتبه برتر بورد تخصصی می باشند. دکتر زینلی، دارای 16 سال تجربه در جراحی مغز و ستون فقرات هستند.

خدمات:

جراحی پیچیده ستون و فقرات

درمان دیسک های کمر و گردن

جراحی تومورهای مغزی

جراحی شکستگی های ستون فقرات

جراحی اعصاب محیطی

آدرس مطب تهران، آزادی، بین بزرگراه یادگار امام و نورزاد
شماره تماس 02188863035

7. دکتر رضا سنجری

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

جراحی میکروسکوپی دیسک

جراح و متخصص مغز واعصاب وستون فقرات،فارغ التحصیل از دانشگاه تهران،با سابقه ی بیش از ۲۰۰۰ عمل دیسک و وسیله گزاری گردنی،مهره های پشتی و کمری،سابقه ی حدود ۲۰۰۰ عمل جراحی تومور مغزی و خونریزی های مغزی ،هیدروسفالی واختلالات تکاملی

آدرس مطب تهران، خیابان آفریقا،(نلسون ماندلا) بالاتراز اسفندیار
شماره تماس 09198379137

جراحی مغز و اعصاب

جراح مغز و اعصاب تسلط کاملی روی تشخیص و درمان اختلالات سیستم عصبی دارد. به طور کلی جراحی مغز و اعصاب شاخه‌ای از پزشکی است که می‌توان آن را خواهر تخصص عصب‌شناسی یا نورولوژی معرفی کرد. در واقع این دو حوزه پزشکی در کنار هم کار می‌کنند و اکثر بیماران را با روش‌های مختلف جراحی و غیر جراحی درمان می‌کنند.

جراحان مغز و اعصاب قادر به انجام جراحی‌های مختلف روی مغز، ستون فقرات، اعصاب اعضا و اندام‌های بدن هستند. در واقع این جراحی‌ها در هر سنی از نوزادی تا بزرگسالی توسط این پزشکان انجام می‌شود.

جراحی مغز و اعصاب حوزه‌های دیگری از قبیل آسیب‌های عصبی، تومور‌ها، عفونت‌ها سیستم عصبی مرکزی، بیماری‌های نورولوژیک و… را شامل می‌شود. با توجه به اینکه سیستم عصبی از دو بخش مرکزی و محیطی تشکیل شده است در نتیجه اختلال در هر بخش باعث ایجاد یک سری بیماری‌های خاص می‌شود. برخی از بیماری‌ها قابل کنترل و درمان دارویی هستند. زمانی که بیماری بهنگام تشخیص داده شود با دارو قابل کنترل و درمان است اما زمانی که شدت پیدا کند نیاز به جراحی دارد.

جراحی‌هایی که روی سیستم عصبی انجام می‌شوند بسیار حساس و ظریف هستند و حتماً باید توسط جراح مغز و اعصاب انجام شوند تا ضایعات جدی‌تر به وجود نیاید. به طور کلی می‌توان به منظور درمان بیماری‌های زیر از جراحی مغز و اعصاب کمک گرفت:

  • ناهنجاری‌های وریدی
  • آنوریسم مغزی
  • آنوریسم
  • تومور خوش خیم اعصاب محیطی
  • لنفوم مغز
  • مشکلات تعادل
  • تومور مغزی
  • سردرد خوشه‌ای
  • فلج مغزی
  • تومور کوردوما
  • دیستونی
  • هیدروسفالی
  • صرع
  • بیماری گوشه
  • اسپینا بیفیدا
  • نورالژی عصب سه‌قلو
  • آسیب نخاعی
  • بیماری پارکینسون
  • سکته مغزی
  • سرطان سر و گردن
  • گلیوما
  • مننژیوم
  • اختلالات حرکتی
  • تشنج
  • سندروم توره
  • بیماری هانتینگتون
  • نوروفیبروماتوز

فوق تخصص جراح مغز و اعصاب چه کسی است؟

فوق تخصص جراح مغز و اعصاب با متخصص مغز و اعصاب دو حرفه‌ی کاملاً متفاوت هستند. زمانی که متخصص مغز و اعصاب با دارو و روش‌های غیر جراحی قادر به کنترل و درمان بیماری نباشد بیمار به جراح ارجاع داده می‌شود تا بهترین روش جراحی برای او انتخاب شود. فوق تخصص جراح مغز و اعصاب کسی است که کار درمان و جراحی بیماری‌های که مغز، ستون فقرات، نخاع و اعصاب پیرامونی را تحت شعاع قرار داده است را انجام می‌دهد. جراحان می‌توانند به صورت تخصصی در یک بیماری آموزش ببینند. مثلاً دوره‌های تخصص‌ی خود را در زمینه اختلالات ستون فقرات بگذرانند.

جراحان مغز و اعصاب قادر هستند تا تمام مشکلات عصبی مانند درد پایین کمر، اختلالات سیستم عصبی محیطی، تومور‌های مغزی و سندرم تونل کارپال را تشخیص و درمان کنند. برای تشخیص بیماری این پزشک از روش‌های متعددی از قبیل مگنتوانسفالوگرافی (MEG)، الکتروانسفالوگرافی (نوار مغزی)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا آم آر آی (MRI)، توموگرافی گسیل پوزیترون یا پت اسکن (PET)، توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن (CT)، آنژیوگرافی و بررسی مایع مغزی و نخاعی با پونکسیون کمری استفاده می‌کند.

از مهمترین ویژگی‌هایی که یک پزشک جراح مغز و اعصاب باید داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخصص کافی
  • توجه به جزئیات و دقت کافی
  • مدیریت مؤثر استرس
  • انتقال حس همدلی و دلسوزی به بیماران
  • توانایی حل مسأله و جمع‌آوری اطلاعات

برای چه جراحی‌هایی باید به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

جراح مغز و اعصاب قادر به درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های عصبی است که در زیر به چند مورد از رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مننژیت

مننژیت یک عفونت جدی است که در بخش بیرونی مغز یا نخاع اتفاق می‌افتد. این بیماری علائمی مشابه به تب دارد اما شدت آن‌ها بیشتر و طولانی‌تر است. عفونت ایجاد شده در مغز می‌تواند منشأء باکتریایی یا ویروسی داشته باشد. پزشک جراحی با توجه به نوع عفونت روش جراحی را انتخاب می‌کند.

اختلالات ستون فقرات

اختلالات ستون فقرات شامل طیف وسیعی از مشکلاتی هستند که برای درمان آن‌ها بهترین گزینه مراجعه به جراح مغز و اعصاب است. از مهمترین بیماری‌هایی که مرتبط با ستون فقرات هستند می‌توان به:

  • تومور‌های ستون فقرات و نخاع
  • فتق ستون فقرات
  • پارگی دیسک‌های ستون فقرات یا ساییده شدن آن‌ها
  • آسیب دیدگی و شکستگی مهره‌های ستون فقرات
  • تنگی کانال نخاعی ستون فقرات
  • لغزندگی مهره‌های ستون فقرات اشاره کرد. عمل‌های جراحی مختلفی برای درمان اختلالات ستون فقرات وجود دارد که جراح می‌تواند با توجه به نوع اختلال جراحی را انجام دهد.

صرع

یکی از اختلالات تقریباً رایج در سیستم عصبی مرکزی تحت عنوان صرع شناخته شده است که برای درمان آن از روش‌های جراحی و غیر جراحی مختلفی استفاده می‌شود. این عارضه باعث ایجاد تشنج و صرع می‌شود. از مهمترین روش جراحی که پزشک جراح استفاده می‌کند می‌توان به جراحی لیزر ابلیشن اشاره کرد. در این روش ضایعات ایجاد‌کننده صرع مورد هدف قرار می‌گیرند.

بیماری پارکینسون

پارکینسون یکی از اختلالات رایجی است که اغلب با افزایش سن دیده می‌شود. دوپامین که یک ماده برای کنترل حرکات بدن است توسط مغز ترشح می‌شود. اما گا‌هاً ممکن است مغز نتواند این ماده را ترشح کند و همین مسأله موجب اختلال در حرکات بدن می‌شود. اختلال در حرکات بدن با علائمی از قبیل لرزش و مشکلات تعادلی همراه است. در بیشتر موارد افراد مبتلا با دارو درمان می‌شوند. اما گا‌هاً شدت بیماری به قدری زیاد است که بر روی کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد. در چنین موارد جراحی می‌تواند مثمر الثمر واقع شود. در روش جراحی نوعی الکترود در بدن کار می‌شود تا مغز را برای ساخت دوپامین تحریک کند.

تومور‌های مغزی

تومور مغزی نتیجه رشد بی‌رویه سلول‌های مغزی است. زمانی که سلول‌های مغز به صورت غیر قابل کنترل رشد کنند باعث ایجاد توده‌ی مغزی می‌شوند. این توده به قسمت‌های سالم مغز فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد اختلال در عملکرد سایر قسمت‌های مغز می‌شود. این عارضه با جراحی مغزی درمان می‌شود و جراح سعی می‌کند بدون وارد کردن آسیب به سایر بخش‌های مغز تومور‌ها را خارج کند و جانی دوباره به بیمار ببخشد.

بیماری هیدروسفالی

بیماری هیدروسفالی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مغزی است که با جراحی درمان می‌شود. این بیماری زمانی روی می‌دهد که مایعات اضافی در مغز جمع شوند. تجمع این مایعات در مغز باعث ایجاد فشار به بافت‌های مغزی می‌شود در نتیجه منجر به تورم و بزرگ شدن جمجمه می‌شود.

ضایعات عروق مغز

ضایعات عروق خونی مشکلاتی در رگ‌های خونی هستند که باعث اختلال در روند خون‌رسانی به سلول‌های مغزی می‌شوند. تداوم این مشکل می‌تواند سکته مغزی را به دنبال داشته باشد. مهمترین اختلالات عروق خونی شامل اختلالات جمجمه، لخته خون در عروق مغز که به ترومبوسیز معروف است، آمبولی مغز یا ایجاد حباب در جریان خون و آسیب به رگ‌های خونی مغز هستند که جراح مغز و اعصاب با توجه به نوع ضایعه از روش‌های جراحی و غیر جراحی برای درمان استفاده می‌کند.

جراحی‌های رایج برای درمان اختلالات مغزی

جراح مغز و اعصاب از انواع روش‌ها و تکنیک‌های پیشرفته‌ای به منظور ارزیابی و درمان بیماری‌های عصبی استفاده می‌کند. این جراح انواع اختلالات نادر و پیچیده را با توجه به شرایط بیمار درمان می‌کند. ابتدا جراح از روش‌های مختلفی برای تشخیص بیماری و شدت جراحت استفاده می‌کند و سپس متناسب با آن یک روش جراحی را برمی گزیند. مهمترین روش‌های جراحی مغز و اعصاب عبارتند از:

جراحی کرانیوتومی

جراحی کرانیوتومی یا جراحی باز معمولی یک از روش‌های جراحی است که در آن پزشک جمجمه را باز می‌کند. این تکنیک بیشتر برای درمان آسیب‌های تروماتیک استفاده می‌شود. این روش توسط بهترین جراح مغز و اعصاب و با ابزار‌های تخصصی انجام می‌شود. در طی جراحی قسمتی از استخوان جمجمه به نام فلپ استخوانی برداشته می‌شود و وقتی جراحی به اتمام رسید فلپ جایگزین می‌شود.

جراحی آندوسکوپی

این جراحی تنها برای مشکلات معده انجام نمی‌شود. جراحی آندوسکوپی یکی از روش‌های جراحی مغز است تا مشکلات مغزی را کنترل و درمان کند. در طی انجام این جراحی ابتدا جراح جمجمه را سوراخ می‌کند و سپس از سوراخ ایجاد شده یک لوله به نام آندوسکوپ را وارد جمجمه می‌کند. با این ابزار تصاویر ویدیویی از اعماق مغز گرفته می‌شود و روی‌مانیتور نمایش داده می‌شود. بعد از مشاهده تصاویر توسط جراح سوراخ‌های دیگری روی جمجمه ایجاد می‌شود تا مشکلات مختلفی از طریق خونریزی داخل جمجمه، هیدروسفالی و تومور‌ها، نشت مایع مغزی نخاعی و… توسط ابزار‌های مخصوصی کنترل و درمان شوند.

رادیوسرجری استریو استاتیک

رادیوسرجری استریوتاکتیک یکی از روش‌های جراحی است که برای درمان تومور‌ها استفاده می‌شود. جراح مغز و اعصاب از پرتو‌های هدفمند برای تعیین دقیق موقعیت تومور‌های مغزی و سایر ناهنجاری‌ها استفاده می‌کند. رادیوسرجری استریو استاتیک با دوربین‌ها و میدان‌های الکترومغناطیسی عمل جراحی را هدایت می‌کند. برای درمان تومور‌ها و سایر ناهنجاری‌ها این روش همراه با روش پرتو درمانی انجام می‌شود.

میکروسرجری

این روش جراحی مغزی در بیشتر موارد به منظور پاک کردن پلاک از شریان کاروتید که مغز را تغذیه می‌کند به کار گرفته می‌شود. آسیب‌های دیگری از قبیل روش میکروسرجی برای درمان آنوریسم، جایگزینی دیسک‌های ستون فقرات (میکرودیسککتومی) یا برداشتن فشار مهره‌های ستون فقرات (لامینکتومی) هم استفاده می‌شود.

در این روش برای اینکه جراح بتواند روند جراحی را مدیریت و کنترل کند از میکروسکوپ اتاق عمل استفاده می‌کند و تصاویر مغزی را دریافت و روی‌مانیتور ان‌ها را مشاهده می‌کند. به طور کلی جراحی سیستم عصبی بسیار پیچیده و حساس است و انتخاب نوع جراحی بر اساس مهارت پزشک، نوع مشکل بیمار، محل جراحی و تخصص جراح و… بستگی دارد.

جراحی شنت‌گذاری

جراحی شنت‌گذاری برای بیمارانی انجام می‌شود که درگیر بیماری هیدروسفالی هستند. در این بیماری مایعات مغزی به صورت غیر طبیعی در مغز جمع می‌شوند. شنت‌گذاری توسط جراح مغز و اعصاب انجام می‌شود و جراح با استفاده از این روش مایعات جمع شده در مغز را تخلیه می‌کند.

جراحی قاعده جمجمه

جراح مغز و اعصاب اگر فلوشیپ جراحی قاعده جمجمه را گذرانده باشد می‌تواند این جراحی را انجام دهد. ظرأفت و حساسیت این جراحی بسیار بالاست چون در ناحیه جمجمه عروق خونی و رگ‌های زیادی وجود دارد. انجام این جراحی توسط سایر پزشکان می‌تواند به قیمت جان بیمار تمام شود.

جراحی کرانیوپلاستی

جراح مغز و اعصاب قادر به انجام جراحی کرانیوپلاستی است. این جراحی برای درمان افرادی استفاده می‌شود که در اثر حوادث مختلف دچار شکستگی یا آسیب جمعه شده باشند. با این روش جراحی استخوان جمعه بازسازی و ترمیم می‌شود.

جمع‌بندی

اکثر افراد جراح مغز و اعصاب را با متخصص مغز و اعصاب یکی می‌دانند. اما تخصص مغز و اعصاب با جراحی تا حد زیادی با هم متفاوت است. متخصص مغز و اعصاب قادر به تشخیص و درمان بیمارانی است که با دارو بهبود پیدا می‌کنند اما آسیب‌ها و اختلالات مغز، نخاع و ستون فقرات که نیاز به جراحی داشته باشند باید توسط جراح مغز و اعصاب درمان شوند.

جراح مغز و اعصاب قادر به تشخیص و جراحی بیماری‌های کودکان و بزرگسالان است و با توجه به نوع بیماری و سن بیمار بهترین روش جراحی یا غیر جراحی را برای درمان انتخاب می‌کند. پزشکانی که در زمینه جراحی تخصص پیدا کنند تحت عنوان جراح مغز و اعصاب فعالیت می‌کند. فعالیت این پزشکان تنها مربوط به آسیب‌های مغزی نیست بلکه تمام بیمارانی که دارای درد کمر و گردن، ستون فقرات، بیماری‌های عصبی، آسیب‌های وارد شده به سر، بیماری پارکینسون و… هستند می‌توانند نزد پزشک جراح مغز تحت جراحی قرار بگیرند و درمان شوند.

بیشتر بدانیم:

1. بهترین جراح قاعده جمجمه ( لیست 15 نفر از بهترین های جراحی قاعده جمجمه در تهران)

2. بهترین جراح ستون فقرات (متخصص ستون فقرات کیست و چه کار میکند؟)

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا