تزریق چربی زیر چشم بهتر است یا فیلر؟

تزریق چربی زیر چشم بهتر است یا فیلر

امروزه افرادی زیادی برای تزریق چربی زیر چشم و فیلر به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند. گودی زیر چشم، سیاهی دور چشم، چین و چروک‌ها و تحلیل رفتن بافت چربی دور چشم به مرور زمان اتفاق می‌افتد. برطرف کردن این مشکلات با تزریق چربی و یا ژل امکان‌پذیر خواهد بود. اما بسیاری از متقاضیان این سؤال را دارند که کدام روش برای تزریق زیر چشم مناسب‌تر است؟

در واقع هم تزریق چربی و هم تزریق ژل هر دو دارای مزایا و معایب مربوط به خودشان هستند. به همین دلیل متقاضیان در هنگام مراجعه با سردرگمی فراوانی مواجه می‌شوند. ما در این مقاله می‌خواهیم به معرفی کامل تزریق چربی زیر چشم و فیلر بپردازیم. همچنین این دو را از زوایای مختلف با هم مقایسه کنیم.

تزریق چربی زیر چشم چیست؟

تزریق چربی زیر چشم یکی از روش‌هایی است که در آن بافت چربی از نقاط دیگر بدن برداشته می‌شود. سپس همان چربی به صورت خالص شده در آمده و به زیر چشم منتقل می‌گردد. یکی از دلایل اساسی خسته و پیر دیده شدن صورت، گودی و چین و چروک زیر چشم است. متأسفانه دلایلی همچون بیماری، بارداری، کاهش وزن شدید، مصرف برخی دارو‌ها و… می‌توانند این روند را تسریع کنند. تحلیل رفتن چربی زیر پوست موجب شده است تا پزشکان به فکر درمان با تزریق چربی باشند. در واقع تزریق چربی زیر چشم، بافت چربی از دست رفته را جبران خواهد کرد.

مطالب مرتبط: بهترین دکتر تزریق چربی زیر چشم در تهران

در تزریق چربی زیر چشم، ابتدا بافت چربی مورد نظر از قسمت‌هایی همانند ران، شکم، بازو، باسن و… برداشته می‌شود. برای برداشت چربی از روش‌هایی همانند لیپوساکشن بهره می‌برند. سپس همان چربی در دستگاه مخصوص به صورت خالص شده در آمده و در سرنگ‌های مخصوصی جایگذاری می‌شود. سپس چربی هر سرنگ به نواحی زیر چشم تزریق خواهد شد. در این روش برای تزریق از هیچگونه مواد شیمیایی و مصنوعی استفاده نمی‌شود. بلکه تمامی بافت چربی کاملاً طبیعی بوده و متعلق به بدن خود فرد است.

تزیریق چربی به زیر چشم چیست؟

فیلر‌های پوستی چیست؟

تزریق فیلر زیر چشم یکی دیگر از روش‌های پرطرفدار برای رفع چین و چروک‌ها و گودی زیر چشم است. فیلر‌های پوستی ژل‌هایی هستند که شامل آب، برخی از پروتئین‌ها، هیالورونیک اسید و… می‌شوند. این ژل‌ها صنعتی بوده و دارای ترکیبات شیمیایی هستند. البته بسیاری از ترکیبات موجود در فیلر به صورت طبیعی در بدن وجود دارند. به همین دلیل تزریق این ژل‌ها به نوعی بی‌خطر محسوب می‌شود. این ژل‌ها در انواع موقت و دائمی وجود دارند که البته انواع موقت دارای طرفداران بیشتری است. زیرا ژل‌های دائمی عوارض و خطرات بسیاری برای سلامتی انسان دارند.

تزریق فیلر زیر چشم با استفاده از سرنگ‌های بسیار نازک و ظریفی انجام می‌شود. در این روش ابتدا پزشک ناحیه مورد نظر را بی‌حس کرده و آن را به صورت کامل استریل می‌کند. سپس با توجه به میزان چین و چروک‌ها و میزان فرورفتگی، حجم مناسبی از ژل را تزریق خواهد کرد. این روش نه تنها برای زیر چشم، بلکه برای تزریق در نواحی دیگر صورت همانند خط پیشانی، خط خنده، گونه و لب نیز کاربرد دارد.

تزریق چربی زیر چشم چه کاربرد‌هایی دارند؟

همان طور که قبلاً اشاره کردیم، تزریق چربی زیر چشم به صورت کلی برای جبران چربی تحلیل رفته زیر چشم کاربرد دارد. بنابراین تمامی مشکلاتی که در اثر تحلیل بافت چربی زیر پوست به وجود می‌آیند، با تزریق چربی قابل درمان هستند. کاربرد اصلی تزریق چربی، حجم دادن به زیر چشم، رفع سیاهی و تیرگی دور چشم و گودی آن است. هنگامی که چربی به پوست زیر چشم وارد می‌شود، افتادگی و شل شدگی پوست از بین می‌رود. در نتیجه چین و چروک‌های این ناحیه نیز رفع خواهند شد. در واقع لیفت پوست اطراف چشم از این طریق انجام می‌شود.

مورد دیگر رفع سیاهی دور چشم است. بالا آمدن حجم زیر چشم، تیرگی‌های ناشی از تحلیل بافت چربی را از بین می‌برد. درنتیجه پوست به مراتب شاداب‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسد.

کاربرد‌های تزریق فیلر زیر چشم

درست است که فیلر‌ها، پرکننده‌هایی ژل مانند برای پوست هستند. اما کاربرد فیلر بیشتر برای رفع چین و چروک‌ها و افتادگی جزئی پوست اطراف چشم است. زیر چشم تقریباً شامل ناحیه گسترده‌ای می‌شود. جبران بافت چربی تحلیل رفته این ناحیه به تزریق حجم بالایی از فیلر‌های پرکننده نیاز خواهد داشت. به همین دلیل پزشکان از فیلر‌ها بیشتر به جهت رفع چین و چروک‌های پنجه کلاغی اطراف چشم بهره می‌برند. البته فرورفتگی جزئی زیر چشم با تزریق ژل امکان‌پذیر است. اما برای حجم‌های بالاتر کاربری نخواهد بود. زیرا پزشکان به دلایل ایمنی حجم بالایی از ژل را به زیر چشم تزریق نخواهند کرد.

کاربردهای تزریق چربی به زیر چشم

تفاوت فیلر با تزریق چربی چشم

حال که با تزریق چربی زیر چشم و فیلر آشنا شدید، می‌خواهیم به ذکر تفاوت‌هایی از این دو بپردازیم. با ذکر این تفاوت‌ها به خوبی می‌توانید به تفاوت تزریق چربی و تزریق ژل پی ببرید. البته فراموش نکنید انتخاب این مورد که برای زیر چشم شما تزریق چربی بهتر است یا فیلر بستگی به صلاحدید پزشک دارد.

  • اولین تفاوت بزرگ و مهم تزریق چربی و تزریق ژل، ماهیت مواد تزریق شده در این دو روش است. در تزریق چربی، از چربی طبیعی خود متقاضی استفاده می‌شود و در آن هیچ مواد مصنوعی به کار نمی‌رود. اما در تزریق ژل، از فیلر‌های پرکننده مصنوعی که شامل مواد شیمیایی صنعتی هستند بهره می‌برند.
  • تفاوت مهم دیگر این دو روش در نحوه انجام آن هاست. برای انجام تزریق چربی زیر چشم، ابتدا باید چربی از بدن فرد برداشته شده و تغییراتی در آن صورت گیرد. اما برای تزریق فیلر، نیازی به گذراندن این فرایند‌ها نیست. زیرا ژل‌ها به صورت آماده از قبل تولید می‌شوند. بنابراین تزریق ژل بسیار راحت‌تر است.
  • تزریق فیلر معمولاً برای همه افراد قابل انجام است و محدودیت خاصی ندارد. اما تزریق چربی زیر چشم برای افرادی که بافت چربی کافی ندارند، مناسب نیست.
  • تفاوت دیگر تزریق چربی و تزریق ژل، احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن فرد است. به دلیل این که چربی از بدن خود فرد برداشته می‌شود، هیچ واکنش منفی رخ نمی‌دهد. اما این احتمال برای ژل‌های مصنوعی وجود دارد.
  • کاربرد تزریق چربی زیر چشم بیشتر برای حجم دادن، رفع گودی و تیرگی زیر چشم است. اما فیلر‌ها انتخاب بهتری برای رفع چین و چروک‌های عمیق پوست اطراف چشم هستند.

تزریق چربی زیر چشم و فیلر در چند جلسه انجام می‌شوند؟

یکی از دیگر تفاوت‌های تزریق چربی زیر چشم و فیلر، تعداد جلسات و زمان جلسات هر کدام است. تزریق چربی به دلیل فرایند طولانی‌تر و پیچیده‌تری که دارد، انجام آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد. کل پروسه آن ممکن است ۳ الی ۵ ساعت طول بکشد. همچنین میزان ۳۰ الی ۷۰ درصد تزریق چربی در تزریق اولیه از بین می‌رود. به همین دلیل ممکن است تزریق چربی تمدید شده و در جلسه‌های دیگر نیز انجام شود. معمولاً برای تزریق چربی به ۲ الی ۳ جلسه زمان نیاز است. البته پزشک با تزریق حجم بیشتری از چربی و به روش صححی می‌تواند میزان جلسات را کاهش دهد.

تزریق فیلر تنها در یک جلسه و در عرض ۲۰ دقیقه قابل انجام است و در موارد کمتری به تمدید نیاز دارد. همان طور که اشاره کردیم، بدن توانایی جذب ژل‌های پرکننده را دارد. به همین دلیل در برخی از افراد ممکن است در تزریق اولیه مقداری از ژل به سرعت جذب شود. به همین دلیل معمولاً بعد از سه ماه تزریق ژل زیر چشم را تمدید می‌کنند.

مطالب مرتبط: بهترین دکتر جراح لیزیک چشم

فیلر و تزریق چربی زیر چشم هر کدام چه مزایایی دارند؟

تزریق چربی زیر چشم و فیلر هر کدام دارای مزایای مربوط به خودشان هستند. با آشنایی با این مزایا و مقایسه آنان می‌توانید بهتر به تفاوت تزریق چربی و تزریق ژل پ ببرید.

مزایای تزریق چربی زیر چشم

  • دوام و ماندگاری تزریق چربی بسیار بیشتر است.
  • چون از چربی طبیعی بدن استفاده می‌شود، نتیجه کار طبیعی‌تر خواهد بود.
  • امکان بروز واکنش‌های آلرژیک تقریباً صفر است.
  • امکان جابه جایی و گره خوردن آن زیر پوست وجود ندارد.
  • موجب تناسب انجام در نواحی دیگر بدن خواهد شد.
  • به دلیل وجود کلاژن در چربی، موجب جوانسازی و ترمیم بهتر پوست می‌شود.

مزایای تزریق فیلر زیر چشم:

  • چین و چروک‌ها و خطوط عمیق اطراف چشم را به خوبی پر کرده و از بین می‌برد.
  • به جلسات تمدیدی زیادی نیاز ندارد.
  • دوران نقاهت کوتاهی دارد.
  • انجام ان مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد.
  • امکان تحلیل رفتن آن بسیار کمتر است.
  • هزینه انجام تزریق ژل ارزان‌تر از تزریق چربی می‌باشد.

عوارض مربوط به تزریق چربی زیر چشم و فیلر کدامند؟

حال که به مزایای تزریق چربی زیر چشم و فیلر پرداختیم، بد نیست در مورد عوارض و خطرات این دو روش نیز بیشتر بدانید. به صورت کلی در طولانی مدت عوارض مربوط به تزریق چربی بسیار کمتر از تزریق ژل هستند. زیرا در تزریق چربی از مواد طبیعی بدن خود فرد بهره می‌برند. همین مورد باعث شده تا افراد امنیت بیشتری نسبت به تزریق چربی داشته باشند. البته اگر هر کدام از این روش‌ها توسط پزشک متخصص و باتجربه انجام شود. هیچ خطری نخواهند داشت. اما انجام تزریق زیر چشم در کلینیک نامعتبر و نزد پزشک غیر متخصص عواقب جدی به دنبال دارد.

عوارض تزریق چربی زیر چشم

  • بروز هماتوم یا سروما زیر پوست
  • عفونت
  • ورم، قرمزی، کبودی و التهاب
  • ماندگاری جای زخم
  • واکنش حساسیتی به مواد بی‌حسی
  • بروز نتایج نامطلوب

عوارض تزریق فیلر زیر چشم

  • فلج عصب چشم و نابینایی
  • گره گره شدن فیلر زیر پوست و ناهمواره شدن آن
  • جابجایی فیلر زیر پوست
  • ورم و کبودی
  • عفونت و خونریزی در محل تزریق

دوران نقاهت تزریق چربی زیر چشم بیشتر است یا تزریق فیلر؟

یکی از تفاوت‌های مهم تزریق چربی زیر چشم و فیلر، دوران نقاهت این دو روش است. معمولاً پس از تزریق ژل فرد می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود بدون هیچ محدودیتی ادامه دهد. زیرا ورم و کبودی ناشی از تزریق بسیار ناچیز است. بنابراین این روش دوران نقاهت طولانی مدت و سختی ندارد. اما در تزریق چربی فرد با ورم و کبودی زیادی رو به رو می‌شود.

این ورم هم در ناحیه برداشت چربی و هم در ناحیه زیر چشم به وجود می‌آید. بنابراین فرد بهتر است تا یک هفته به صورت کامل استراحت کند. همچنین ورم ناشی از تزریق حداقل تا دو هفته باقی می‌ماند. البته فراموش نکنید که دلیل اصلی ورم زیاد در تزریق چربی زیر چشم، تزریق حجم بالایی از چربی است. اما در تزریق فیلر، حجم زیادی از ژل تزریق نخواهد شد.

مطالب مرتبط: بهترین دکتر جراح آب مروارید در تهران

میزان ماندگاری کدام بیشتر است؟

سؤال اصلی بسیاری از متقاضیان، میزان ماندگاری تزریق چربی زیر چشم و تزریق فیلر است. به صورت کلی تزریق چربی روشی ماندگارتر و دائمی‌تر نسبت به تزریق فیلر است. زیرا فیلر‌ها معمولاً ۶ ماه الی ۱ سال ماندگاری دارند و بعد از این مدت حتماً باید تمدید شوند. اما تزریق چربی طی دو الی سه جلسه انجام شده و ۳ الی ۵ سال ماندگار خواهد بود. هر چند در جلسه اول ممکن است حجم زیادی از چربی جذب شود. اما با تکرار آن، چربی در زیر چشم تثبیت خواهد شد.

میزان ماندگاری هر کدام از این روش‌ها به متابولیسم بدن بیمار و نحوه انجام تزریق بستگی دارد. این روش‌ها در افراد ورزشکار که دارای سوخت و ساز بالایی هستند، ماندگاری کمتری دارند. زیرا هم ژل و هم چربی به سرعت جذب خواهند شد. همچنین هر چه تبحر و تجربه پزشک بیشتر باشد، نتیجه کار ماندگارتر خواهد بود.

برای زیر چشم تزریق چربی بهتر است یا فیلر؟

در پاسخ به این سؤال که تزریق چربی زیر چشم بهتر است یا تزریق فیلر باید بپرسیم که هدفتان از تزریق چیست؟ اگر هدف از تزریق از بین بردن چین و چروک‌ها و گودی جزئی زیر چشم است، تزریق ژل انتخاب خوبی می‌باشد. اما اگر هدف حجم دادن اساسی به زیر چشم و رفع گودی و تیرگی چشم است، تزریق چربی به مراتب بهتر است. زیرا در این روش پزشک می‌تواند بدون محدودیت حجم بالایی از چربی را به زیر چشم تزریق کند. اما در تزریق ژل محدودیت‌های قابل توجهی وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی کامل تزریق چربی زیر چشم و تزریق فیلر زیر چشم، مزایا و معایب هر کدام به صورت جداگانه پرداختیم. هر دو این روش‌ها در جای خود انتخاب خوبی برای رفع مشکلات پوستی اطراف چشم هستند. بنابراین نمی‌توان به یقین یکی از آن‌ها را پیشنهاد کرد. زیرا شرایط بیمار نیز در انتخاب روش بهتر دخیل است. بهتر است انتخاب روش مناسب را به عهده پزشک متخصص خود بگذارید.

 

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

پیمایش به بالا