درماتولوژی چیست؟

درماتولوژی چیست؟

درماتولوژی (Dermatology) یا پوست‌پزشکی شاخه‌ای ازپزشکی است که با پوست و بیماری‌های آن سر و کار دارد. یک پوست شناس بیماری‌های مربوط به پوست ، پوست سر، ناخن و مو را درمان می‌کند.

یک متخصص پوست علاوه بر مطالعه بیماری های پوست و درمان آن، باید درباره بیماری های داخلی و عوامل محیطی نیز آگاهی داشته باشد. حداقل ۲۰۰۰ نوع بیماری پوستی وجود دارد و وظیفه یک متخصص پوست آن است که بتواند این بیماری ها را شناسایی و درمان کند. درماتولوژی و متخصص درماتولوژیست را بهتر بشناسیم :

  • تاریخچه درماتولوژی
  • دوره های تحصیلی درماتولوژیست
  • درماتوپاتولوژی چیست؟ 
  • درماتولوژیستها چه فعالیتهایی انجام میدهند؟
  • تشخیص قطعی برخی بیماریهای پوستی (بیوپسی)
  • متخصص بیماری های پوست درماتولوژی و حوزه فعالیتشان
  • تله درماتولوژی چیست

 

درماتولوژی 1

تاریخچه درماتولوژی

در سال ۱۸۰۸ یک پزشک انگلیسی به نام Robert Willan با انتشار کتاب بیماری های پوست در لندن، رشته تخصصی پوست و درماتولوژی نوین را پایه گذاری نمود. پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن روش های آزمایشگاهی و ابزارهای تحقیقاتی جدید، قرن بیست و یکم را به قرن درمان بیماری های پوست تبدیل نموده است. درماتولوژی پوست چیست؟
رشته بیماریهای پوست، برای اولین بار با تاسیس درمانگاه پوست در بیمارستان رازی تهران در سال ۱۳۲۲ به همت مرحوم دکتر محمد علی ملکی یزدی و تاسیس درمانگاه پوست در بیمارستان سینا به همت مرحوم دکتر محمد صدری به عنوان یک تخصص پزشکی در ایران مطرح شد.

دوره های تحصیلی درماتولوژیست

پس از ۷ سال طی دوره پزشکی عمومی و دو سال در منطقه محروم خدمت نموده و پس از قبولی در امتحان تخصص برای مدت ۴ سال دوره تخصص را میگذرانند.دوره تخصص یک دوره پیشرفته است که نیاز به به مطالعه فشرده دروس و انجام مطالعات تحقیقاتی و اموزش بالینی در طول ۴ سال است. سپس مجددا به مدت ۲ سال به خدمت در مناطق محروم مشغول میشوند مجموعا دوره شامل ۱۵ سال میشود تا یک دکتر متخصص درماتولوژی تربیت شود.
مطالعات مکرر درماتولوژیست ها و شرکت در کنگره ها و سمینارهای بین المللی و مطالعه جدید ترین کتب و ژورنالها باعث به روز ماندن اطلاعات آنها میشود.

درماتوپاتولوژی چیست؟ 

متخصص پوست است که با استفاده از نمونه‌گیری و بررسی نمونه‌ها با میکروسکوپ به تشخیص بیماری‌های مربوط به پوست، مو و ناخن‌ها می پردازد.

 

درماتولوژی 2

درماتولوژیستها چه فعالیتهایی انجام میدهند؟

ویزیت بیماران در بیمارستانها و مطب های شخصی مشاوره دادن به سایر متخصصین و انجام فعالیتهای تحقیقاتی.

درماتولوژیست ها در علوم بسیاری چون میکروبیولوژی –پاتولوژی- بیوشیمی- فیزیک و غدد تبحر دارند و با متخصصین دیگر در ارتباط هستند زیرا مشکلات پوستی در بسیاری مواقع تظاهری از بیماریهای داخلی هستند.

پزشک درماتولوژی جراحی های زیر را در شرایط گوناگون انجام میدهد :

جهت کنترل و درمان بسیاری از بیماریها چون سرطان پوست, بهبود پوست در مواقع رشد پوست در برخی نواحی – تغییر رنگ پوست – روند پیری پوست و آسیب های ناشی از آفتاب.

تشخیص قطعی برخی بیماریهای پوستی (بیوپسی)

درماتولوژیست ها در رابطه  با عوارض پوستی دارو های جدید –ترکیبات صنعتی و آرایشی و بسیاری از اختلالات دیگر چون ضایعات پوستی ناشی از آفتاب را درمان میکنند.

 

درماتولوژی 3

 

متخصص بیماری های پوست درماتولوژی و حوزه فعالیتشان

متخصص درماتولوژی فعالیت های خود را در یک یا چند بعد زیر تخصصی تر میکنند:

بيماری های پوست Medical Dermatology :

تشخيص و درمان بيماريهای پوست ، مو ، ناخن و مخاط و بیماریهایی چون :

( آکنه، ریزش مو، اگزما، لک های پوستی، کهیر، پسوریازیس، لیکن پلان، معاینات خالها و ضایعات خوش خیم و بدخیم پوست…)

جراحی پوست Surgical Dermatology :

بیوپسی یا نمونه برداری برای تشخیص، درمان ضایعات پوستی مثل خالها، زگیلها،کیستها، ضایعات خوش خیم و بدخیم پوست

باروشهای جراحی، رادیوسرجری، کرایوسرجری

زیبایی پوست Cosmetic Dermatology:

استفاده از انواع لیزرها برای رفع موهای زائد، اسکارها، لک های پوستی، ضایعات عروقی روشهای جوانسازی پوست با کمک

: RF fractional – Co2 fractional – Botox – Filler

درماتولوژی مو

علم درماتولوژی یا شناخت بیماریهای پوست ومو دانشی است که برمبنای مشاهده پایه ریزی شده است . در این راستا استفاده از وسایلی که قدرت تشخیص را بالا می برند ، توانایی پزشک را در درمان موثر مشکلات پوست افزایش می دهند. یکی از این سیستم ها دستگاه آنالیزپوست و مو می باشد.استفاده ازدستگاه آنالیز پوست و مو منجر به تحولی جدی در تشخیص مشکلات پوست و مو شده است .

این دستگاه مجهز به چندین لنز با بزرگنمایی های متعدد می باشد که به تشخیص بهتر مشکلات پوست و مو کمک می کند. ضمنا قادر به تهیه ی عکس با بزرگنمایی چندین برابر از تمام نقاط پوست و مو بوده و با کمترین میزان خطا در تشخیص قادر به یاری رساندن به پزشک برای تعیین وضعیت فعلی پوست و تعیین میزان پاسخ به درمان می باشد .و با این دستگاه می توان براحتی میزان تا ثیر اقدامات درمانی مانند لیزر فراکشنال ، پی ارپی ، میکرودرم و میزان تاثیر داروها را برمشکلات بیمار ارزیابی نموده و از میزان اثر بخشی آن مطلع شد.

 

پوست

 

 

این دستگاه در زمینه ی تشخیص بیماریهای مو نیز کمک بسیار موثری بوده و با استفاده از آن متخصص درماتولوژی قادر است میزان رطوبت ساقه ی مو ، آسیب دیدگی ساقه ی مو قبل و بعد از رنگ شدن ، بررسی موخوره ، وضعیت ریشه ی مو و اینکه مو در کدامیک از فازهای رشد(رشد،استراحت وریزش) قرار دارد را تعیین کند .

با کمک این دستگاه می توان تعداد مو در واحد سطح را تعیین کرده و با تعیین تراکم و ضخامت مو هامی توان  ، مشکل فعلی مو ها را تشخیص داد و اینکه با چه روشی ( دارو ، مکمل ،پی آر پی ) می توان وضعیت موها را بهبود بخشید.

تله درماتولوژی چیست

تله درماتولوژی Teledermatology)تشخیص بیماری‌های پوستی از راه دور  یکی از زمینه‌های فوق تخصصی در رشته درماتولوژی و از رایج‌ترین روش‌های پزشکی از راه دور است. در تله درماتولوژِی از تکنولوژی‌های مخابراتی و با کمک صدا و تصویر و ارتباط داده‌ای برای مبادلهٔ اطلاعات پزشکی (شامل وضعیت پوست و ورم‌های پوستی) استفاده می‌شود.

پیشرفت‌های کنونی در فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور سبب ایجاد تحول در بیش‌تر جنبه‌های زندگی انسان شده‌است. این تغییرات بر نحوه ارائه مراقبت‌های بهداشتی و علم پزشکی نیز تأثیر قابل توجهی داشته و موجب ایجاد نیازهای جدید و به دنبال آن درخواست خدمات جدیدتر در این حوزه گردیده است. پزشکی از راه دور پزشکی از راه دور (Telemedicine)  حوزه جدیدی در علم پزشکی است که از فناوری نوین ارتباطات از راه دور، به منظور تبادل اطلاعات پزشکی استفاده می‌کند. هدف اصلی از کاربرد این فناوری فراهم آوردن خدمات مراقبتی و بهداشتی در زمانی است که بین دو گروه خدمات گیرنده و خدمات دهنده فاصله زمانی یا مکانی یا هر دو وجود داشته باشدبطور کلی فناوری پزشکی از راه دور در اشکال مختلف از جمله مشاوره از راه دور، آموزش از راه دور، مراقبت در منزل از راه دور، رادیولوژی از راه دور و جراحی از راه دور قابل استفاده می‌باشد.

بنابراین در این مقاله یادگرفتیم که درماتولوژی یعنی چه؟

 

در doctorpage بیابید: پزشکان (فوق تخصص درماتولوژی)

 

بیشتر بدانیم:

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا