متخصص قلب و عروق کیست؟

متخصص قلب و عروق کیست

متخصص قلب و عروق چه کسی هست؟

متخصص قلب و عروق (cardiologist) یک تخصص در پزشکی است که با اختلالات قلب و عروق سر و کار دارد.این رشته شامل تشخیص پزشکی و درمان اختلالات مادرزادی قلب، بیماری های عروق کرونر،بیماریهای دریچه ای قلب ،نارسایی قلب و الکتروفیزیولوژی می باشد. دکترمتخصص قلب و عروق کاردیولوژیست هم خوانده می‌شود. پزشکانی که در زمینه جراحی قلب تخصص دارند جراح قلب خوانده می‌شوند.

متخصص قلب و عروق، پزشکانی هستند که کارشان تشخیص و درمان بیماری ها و شرایط قلب و رگ های خونی و سیستم قلب عروق می باشد. همچنین اگر مشکلات کوچک دیگری در زمینه ی قلب تان داشته باشید و یا برای چکاب قلب تان و مطمئن شدن از سلامتی قلب تان به متخصص قلب و عروق  می توانید مراجعه کنید. وقتی که با شرایط پیچیده ی قلبی مانند بیماری های مربوط به قلب مواجه شدید، بهتر است هر چه زودتر به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

تشخیص بیماری قلب یا رگ های خونی  معمولا توسط پزشک اگر تشخیص داده شود بلافاصله شما را به متخصص قلب و عروق  معرفی می کنند. متخصص قلب و عروق  علائم و تاریخچه ی بیماری هایتان را بررسی می کند و ممکن است آزمایشاتی را برای تشخیص بهتر بیماری برایتان تجویز کند. سپس تصمیم می گیرد که آیا شرایط شما به گونه ای است که خودش بتواند شما را درمان کند یا شما را بهپزشک دیگری معرفی کند. اگر  پزشک قلب  عمل جراحی برایتان تجویز کند، شما را به جراح قلب و عروق که تخصص آن در زمینه ی عمل قلب، شش ها و رگ های خونی است، معرفی می کند. حتی اگر برای درمان به متخصص دیگری معرفی شدید باز هم باید تحت نظر متخصص خودتان باشید و همیشه با او مشورت کنید.

مطالب مرتبط: بهترین جراح دریچه قلب در تهران و ایران

انواع تخصص های قلب و عروق

چندین نوع متخصص قلب و عروق وجود دارند که هرکدام در زمینه ای از بیماری های قلبی فعالیت می کنند و شامل موارد زیر هستند:

  • متخصصین قلب غیر تهاجمی بیماران را معاینه کرده و پس از انجام مشورت های لازم در خصوص بیماری های قلبی با بیمار، ازمایش ها و تست های لازم را درخواست می کنند. پس از مشخص شدن نتیجه ی ازمایش ها، بهترین درمان ممکن را بوسیله ی دارو و یا تغییر در سبک زندگی برای بیمار انجام می دهند. همچنین در صورت نیاز بیماران را به یک جراح قلب ارجاع می دهند.
  •  متخصصین قلب مداخله گر بیماران دارای بیماری های شریان کروناری، نقص های دریچه ی قلب و یا بیماری های شریان محیطی را درمان می کنند. این دسته از متخصصین قلب از روش های درمانی همچون انژوپلاستی( قرار دادن بالون در عروق)، جایگذاری استنت، از بین بردن لخته های خونی، تعمیر دریچه میترال قلب و محافظت در برابر امبولی های عروقی، استفاده می کنند.
  • دکترقلب غیر مداخله گر نیز از تست ها و معاینات غیر تهاجمی استفاده می کنند. البته ممکن است این دسته از متخصصین قلب برای پیدا کردن بعضی از بیماری های انسدادی عروق از روش های تهاجمی تر مانند کاتتریزاسیون استفاده کنند. در صورت تشخیص هرگونه انسداد در عروق، بیمار به یک متخصص قلب مداخله گر ارجاع داده می شود.
  • متخصصین قلب الکتروفیزیولوژی یا متخصصین ریتم قلب، با قرار دادن دستگاه های پیس میکر(pacemaker) و منظم کننده ی ریتم قلب در زیر پوست بیمار، باعث تنظیم شدت و نظم ضربان قلب می شوند. همچنین متخصصین قلب غیر مداخله گر برای تنظیم ریتم قلب بیمار، از بعضی از روش های تهاجمی تر به همراه دارو های لازم استفاده می کنند.

همچنین شایان ذکر است که متخصصین قلب دیگری هم وجود دارند که در زمینه های متعددی از بیماری های قلب فعالیت می کنند. از این دسته از متخصصان قلب می توان جراحان قلب و قفسه صدری را نام برد. البته به صورت دقیق نمی توان به این دسته از جراحان، متخصص قلب و عروق گفت به این دلیل که جراحان قلب و قفسه صدری بر خلاف متخصصین قلب که حیطه ی مطالعات آن ها در زمینه بیماری های داخلی بوده است، در دوران دانشجویی خود یک برنامه ی اموزشی جراحی را پشت سر گذاشته اند. جراحان قلب و قفسه صدری بسیاری از جراحی های سخت و پیچیده ای همچون پیوند قلب و جراحی قلب باز را انجام می دهند.

قلب و عروق رشته ی بسیار پیچیده ای می باشد بنابراین بیشتر متخصصان تخصص خود را در مناطق مختلف می گیرند. بیشترمتخصصان  قلب و عروق  متخصصان بالینی هستند که تمرکزشان روی تشخیص، درمان دارویی، و جلوگیری از بیماری های مربوط به رگ های قلبی می باشد.

مطالب مرتبط: بهترین دکتر آریتمی قلب در تهران و ایران

برخی از متخصصین بالینی قلب و عروق، تخصص ویژه در زمینه ی بیماری های قلبی کودکان می گیرند که وظیفه ی آنها تشخیص و درمانبیماری های قلبی کودکان  است.

زمانیکه متخصصان بالینی فقط درمان بزرگسالان را انجام می دهند تخصص شان در زمینه ی درمان بزرگسالان است. دیگر متخصصان بالینی در زمینه ها دیگری همچون بالون گذاری، و باطری گذاری در فلب تخصص می گیرند.

فلوشیپ های قلب و عروق

در ایران متخصص قلب دارای چندین فلوشیپ است شامل: فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی (ترمیم قلب و عروق از طریق کاتتر)، فلوشیپ بیماریهای مادرزادی قلب در بالغین، فلوشیپ نارسایی قلب، فلوشیپ پیس‌میکر و الکتروفیزیولوژی، فلوشیپ اکوکاردیوگرافی، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی کودکان و نوزادان شامل مطالعه تصاویر با استفاده از کاتتریسم عروق ارگانهای مختلف بدن مانند تفسیر تفسیر آنژیوگرافی عروق قلب، کلیه، مغز، گوارش است.

این فلوشیپ در رشته‌های رادیولوژی، قلب و عروق، جراحی عروق، کلیه، نورولوژی، جراحی مغز و اعصاب و فوق تخصص‌های گوارش و جراحی عمومی نیز برگزار می‌گردد که به اسامی کاردیواینترونشن، نورواینترونشن، گاسترواینترونشن و نفرواینترونشن خوانده می‌شود.

دستگاه های تشخیصی در قلب وعروق

۱. نوار قلبی (الکتروکاردیوگرافی): نوار قلبی، فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند و نشان‌دهنده نحوه عملکرد ریتم قلب است.
با نوار قلب می‌توان تا حد زیادی شواهدی از سکته قلبی را مشخص کرد.
این روش قابل‌دسترس و ارزان است، ولی مشکل این وسیله، دادن اطلاعات کلی است و نمی‌توان با نوار قلب، به جزییات اختلال قلبی پی برد

۲. هولتر ریتم قلب: وقتی فردی دچار اختلال ریتم قلبی است، می‌توان از ابزاری به نام هولتر ریتم قلب استفاده کرد.
این دستگاه به شکل پرتابل و قابل حمل است و برای مدت طولانی (۲۴ ساعت یا بیشتر)‌ به بیمار وصل می‌شود.
اگر اختلالات ریتم قلبی در زمان‌های خاصی اتفاق افتاده باشد، با این دستگاه دقیق‌تر مشخص می‌شود.

۳. رادیوگرافی از قفسه سینه : همان عکسبرداری ساده از قفسه سینه است که در آن اندازه قلب، سایه قلب و بافت ریه و استخوان‌ها مشخص می‌شود. بررسی با این ابزار هم جنبه کلی دارد.

۴. اکوکاردیوگرافی: برای اطلاع از وضعیت دریچه‌ها و حفره‌های قلبی، عملکرد پمپاژ و اختلال‌های مادرزادی قلبی، متخصص قلب و عروق از وسیله‌ای به نام اکوکاردیوگرافی استفاده میکند.
مکانیسم کارکرد این وسیله با استفاده از امواج ماورای‌ صوت است. مزیت این ابزار، بی‌خطر بودن آن (حتی برای خانم‌های باردار) و قدرت بالای آن در تشخیص‌ است.اکوکاردیوگرافی به دو صورت انجام می‌شود: از طریق قفسه سینه و از طریق مری (قلب پشت مری قرار دارد و پروپ وارد شده به مری، در فاصله کم و با دقت بیشتری قلب را بررسی می‌کند.)
از این وسیله می‌توان برای بررسی نحوه خون‌رسانی قلب و گرفتگی عروق کرونر قلب استفاده کرد.

۵. تست ورزش: تست ورزش مانند نوار قلبی است، با این تفاوت که بیمار روی دستگاه تردمیل حرکت می‌کند و نوار قلب ثبت می‌شود.اگر اختلالی در عملکرد ریتم و خون‌رسانی قلبی وجود داشته باشد، با تست ورزش مشخص می‌شود.این روش برای تشخیص گرفتگی عروق کرونر مفید است.برای انجام این اسکن، ماده رادیواکتیو به بیمار تزریق می‌شود.

۶ . اسکن تالیوم : این ماده جذب قلب می‌شود و اگر در میزان خون‌رسانی و عملکرد عضله قلبی مشکلی وجود داشته باشد، مشخص خواهدشد.اسکن تالیوم برای بیماران دچار سکته قلبی و کاهش خون‌رسانی در عضله قلب استفاده می‌شود.

۷. سی‌تی آنژیوگرافی: نوعی سی‌تی‌اسکن است که دقت بالایی دارد تا حدی که می‌توان عروق ریز کرونر را با آن بررسی کرد.

۸. ام.آر.آی: وسیله MRI می تواند عروق، عملکرد، آناتومی و حفره‌های قلب را به خوبی نشان دهد و به نظر می‌رسد در آینده بهترین روش برای تشخیص بیماری‌های قلبی باشد.

9. آنژیوگرافی: جزو روش‌های تهاجمی برای بررسی قلب است.در روش آنژیوگرافی بیمار باید بستری شود و از شریان کشاله ران یا دست، کاتترهای نازکی را به قلب می فرستند و داخل عروق کرونر تزریق انجام می‌شود تا عروق و حفره‌های قلبی بررسی شوند. این وسیله تشخیصی است، ولی در حین تشخیص و در صورت وجود گرفتگی عروق، می‌توان با آن اقدام به باز کردن رگ خونی با بالون یا استنت‌گذاری (آنژیوپلاستی) نیز کرد.

۱۰. الکتروفیزیولوژیک استاتیک: در این روش نیز با استفاده از کاتترهای خاص و سیم‌های نازک، عملکرد الکتریکی قلب توسط متخصص قلب و عروق بررسی می‌شود.اگر مسیر فرعی در قلب وجود داشته باشد، می‌توان مسیر را درمان کرد.

گرایش های فلوشیپی وفوق تخصص های موجود در ایران شامل:

 

در پیج بیابید: پزشک (متخصص بیماریهای قلب و عروق)

پزشکان برتر

محمد حمید کرباسیان


سفارش طراحی سایت پزشکی و تخصصی در سایت زیر:

  DrMohandes.com

دکتر پیج همراه همیشگی شما در لحظه های سخت انتخاب

محل تبلیغ شما

مقالات مرتبط

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟

متخصص بیهوشی چه کسی است؟ متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد. نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه

ادامه مطلب ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا